תאי גזע עצרו התפתחות עיוורון בעכברים

ניסויים עשויים לספק טיפול להתפרקות הרשתית

מימין, עין של חולה ברטיניטיס פיגמנטוזה. משמאל: עין בריאה

הזרקה של תאי גזע הצילה את ראייתו של עכבר אשר ללא הטיפול היה מתעוור, מדווחים מדענים. המחקר מעלה את האפשרות שכמה צורות של עיוורון אנושי יטופלו בעתיד ע”י תאי גזע שילקחו ממוח העצם של המטופלים.

קבוצת המחקר התמקדה על קבוצה של מחלות עיניים המכונות רטיניטיס פיגמטוזה, בהן תאים ברשתית מתפרקים עם הזמן, וגורמים לאובדן ראייה הדרגתי ולעיתים אף לעיוורון. לעת עתה לא קיים טיפול הולם לתסמונת, אשר פוגעת בכ-3,500 איש.

מרטין פרידלנדר במכון המחקר של דקריפס בלה-ג'ולה קליפורניה וקבוצתו מיצו מאגר של תאי גזע ממוח העצם של עכברים בוגרים והזריקו אותם לעין של עכברים ילודים עם גירסה של רטיניויס פיגמנטוזה, לפני שהרשתית שלהם החלה להתפרק. נראה שהזריקות עצרו חלק מהתדרדרות העין, במיוחד לגבי תאי ה-cone, אשר אחראים על ראיית צבע ותכונות נוספות.

העברים המטופלים היו מסוגלים גם להגיב ולעקוב אחרי אור שכוון לתוך עיניהם, בעוד שקבוצת הביקורת, שכללה עכברים שלא קבלו את הטיפול, הפכו עיוורים לחלוטין. “זה מדהים” אומר פרידלנדר, אשר מדווח על התוצאות בכתב עת למחקר קליני.

מתאי גזע יכולים להתפתח מגוון של סוגי תאים אחרים, אך עדיין לא ידוע איך הם מסייעים לעין במקרה זה. קבוצת המחקר הראתה בעבר שתאי גזע יכולים לעזור בעצירת התפוררות כלי דם ברשתית, יתכן שע”י אינטגרציה לתוכם. אולם ייתכן שתאי גזע אחרים אינם מסייעים בשיקום כלי הדם, אלא מתמקמים בעין ומייצרים סוגי מולקולות המסייעות הן לכלי הדם והן לתאים החרוטיים לשרוד.

פרידלנדר מקווה שראיית מטופלים אנושיים עם רטיניטיס פיגמנטוזה תשמר ע”י הזרקות של תאי גזע שלהם עצמם, תאים שיקצרו אותם ממוח עצם של המטופלים. בבני אדם, ההתדרדרות של העין לא נוטה להתחיל עד גיל ההתבגרות ואף מאוחר יותר. “אנחנו פונים לקליניקה עם תוצאות הניסוי” הוא אומר. הוא מקווה להתחיל להפעיל את הטכניקה הזו על מטופלים אנושיים בעוד שנה בערך, אם יצליח לצבור מספיק הוכחות לכך שהטכניקה המתוארת כאן מספיק בטוחה.

הטכניקה היא אחד הטיפולים המבטיחים ביותר לעיוורון שהתגלו בשנים האחרונות, מסכים לואיס סמית', אשר חוקר מחלות עיניים באוניברסיטת הרווארד במסצ'וסטס. לרטיניטיס פיגמנטוזה יש גורמים רבים, כך שקשה למצוא תרופה אחת שתצליח בכל המקרים.

יתכן שניתן יהיה לעשות שימוש בתאי גזע גם למקרים אחרים, נפוצים יותר, של עיוורון, מעריכים החוקרים. הגורם הנפוץ ביותר לעיוורון הוא רטינופתיה סכרתית וכן הרס מאקולרי (כתמי) תלוי-גיל. בשני מצבים אלה כלי דם בעין גדלים באופן אבנורמלי. ייתכן שניתן יהיה להנדס את תאי הגזע כך שייצרו מולקולות שמתקנות את גידול כלי הדם, אומר סמית'.

מידע על רטיניטיס פיגמנטוזה
רטיניטיס פיגמנטוזה היא מחלה תורשתית של הרשתית בה תאי פוטורצפטורים ספציפיים, הקוריים rods, מתנוונים ומתפרקים. אובדן התפקוד של תאים אלה מצמצם את יכולת החולה לראות באור עמום ועם הזמן יכול לגרום להפחתה בראייה ההיקפית. כנראה שמוטציות בלפחות עשרה גנים שונים גורמות לרטיניטיס פיגמנטוזה. הגן הראשון האחראי למחלה התגלה ב-1989, כאשר חוקרים איריים מצאו שהמוטציה שגרמה למחלה בקרב משפחה אירית גדולה היתה בקרבת הגן רודופסין. לאחר מכן גילו חוקרים מהרווארד מוטציה ספציפית ברודופסין ובהמשך, בעקבות פיתוח של תבחין לזיהוי מוטציות בגן רודופסין, התגלו מעל חמישים מוטציות שונות בגן רודופסין, שכל אחת מהן גורמת לרטיניטיס פיגמנטוזה.

מופע הרשתית של חולה עם רטיניטיס פיגמנטוזה אשר נגרמה עקב מוטציה בגן רודופסין. הפיגמנט החום בחצי התחתון של העין הוא הממצא שנתן לתסמונת את שמה. התחימה החדה בין הרשתית הנורמלית בחלק העליון לבין הרשתית האבנורמלית בחלק התחתון היא אופיינית למוטציות של רודופסין.