‫מחלוקת כבדה / קלרה מוסקוביץ’

אוצרות העופרת הטמונים בספינות טרופות עתיקות מפרידים בין מחנות מדעיים ניצים

מטיל עופרת רומית, עם חותם של פונטליני.

מחלוקת ניטשת בין ארכאולוגים לבין פיזיקאים החומדים, כל צד מסיבותיו שלו, עופרת מן התקופה הרומית. העופרת העתיקה טהורה יותר, צפופה יותר והרבה פחות רדיואקטיבית מן המתכת הנחצבת כיום, ולכן מספקת הגנה מושלמת לניסויים רגישים בפיזיקה. אבל יש לעופרת גם חשיבות היסטורית, וארכאולוגים רבים מתנגדים להתכה של מטילים בני 2,000 שנה.

“האם הניסויים האלה חשובים כל כך עד שראוי להרוס פיסות מעברנו כדי לגלות משהו על עתידנו?” שואלת אלנה פרז-אלווארו, תלמידת מחקר בארכאולוגיה מאוניברסיטת ברמינגהם שבאנגליה, שכתבה מאמר על הדילמות הכרוכות בנושא בכתב העת רוֹזֶטָה.

בזמנם, השתמשו הרומאים בעופרת כדי לייצר מטבעות, צינורות, חומרי בניין וכלי נשק. חברות פרטיות אוספות כיום את העופרת מאתרי טביעתן של ספינות קדומות ומוכרות אותה ללקוחותיהן, רבים מהם פיזיקאים. “אם יגבר השימוש מסוג זה, אנו עלולים לאבד את כל העופרת הרומית, ויחד עמה את כל המידע שהיא יכולה לספק לנו על אודות הטכנולוגיה העתיקה, הספנות, המסחר וכולי,” אומר הארכאולוג ג’ון קרמן מאוניברסיטת ברמינגהם.

פיזיקאים טוענים שהשימוש במתכת הזאת מוצדק ביישומים חשובים, כמו בחיפוש אחר חומר אפל, החומר שעל פי התיאוריה מרכיב יותר מרבע ממסת היקום. “איש מאִתנו אינו עושה זאת בקלות ראש, איננו רוצים שחפצים היסטריים יושמדו ללא צורך,” אומר הפיזיקאי בְּלַאס קַבְּרֶרָה מאוניברסיטת סטנפורד. קבררה הוא הדובר של פרויקט “החיפוש הסופר-קריוגני אחרי חומר אפל” הנערך במינסוטה, שבו נעשה שימוש בעופרת כדי להגן על הגלאי.

ובפיזיקה, העופרת העתיקה יכולה לסייע בפענוח תעלומות שקדמו בהרבה לרומאים. “הניסויים האלה עשויים לחשוף כמה מן התכונות היסודיות ביותר של היקום ולענות על שאלות כגון: ‘מה אנחנו ומאין באנו’,” אומר הפיזיקאי פרננדו גונזלס-זַלבָּה מאוניברסיטת קיימברידג’. “אני חושב שיש לדבר ערך עצום.”

1. עופרת בטבע מכילה שאריות של מתכות כבדות רדיו אפקטיביות המעבירות את העופרת למצב רדיואקטיבי. לאיזיטופים הרדיו אקטיביזם זמן מחצית חים של עשרות שונים. כלומר לאחר ההפרדה מהמת
    מכות הכבדות יש להמתין תקופה ארוכה עד הדעיכה לאיזיטופים יציבים.

2. במקרה הזה אני עם ההיסטוריונים, להרוס תעודות היסטוריות בשביל להקים גלאי, נשמע לי כמו התכת המתכות בתקופת בורג’ה על מנת להילחם באויבי איטליה. תוך 10 שנים הבעיה הזאת נפתרת 5 פעמים לפחות, מבלי להרוס תעודות היסטוריות כלשהן.

3. להלן “סטארט אפ” מפעל שיפור עופרת בשיטה עתיקה.הרומאים נהגו להשתמש בעופרת לכלי מאכל ,ואף כתוספת למזון ויין (בצורת אבקה לבנה) .כי העופות מתקתקה.יש הטוענים שזה מה שגרם לשגעונו של נירון.וגם להתפרקות האימפריה הרומית- עקב בעיות פוריות ,ועוד תופעות של הרעלת עופרת.

4. למה העופרת העתיקה טהורה יותר, צפופה יותר והרבה פחות רדיואקטיבית מן המתכת הנחצבת כיום?

5. עופרת בת 2000 שנה תחשוף תכונות יסודיות של היקום – נו… באמת… סתם חמדנות של פיסיקאים.