‫תגובה מהירה / רייצ’ל פלטמן‬

המזון שאנו אוכלים משנה במהירות את הֶרכב החיידקים במעיים

חיידקי אי-קולי במעיים. איור: shutterstock

אנחנו הננו מה שאנו אוכלים וכך גם החיידקים שבגופנו.

מיקרוביולוגים יודעים, זה זמן, שתזונה שונה מייצרת אוכלוסיית שונה של חיידקים במעיים, אבל מחקרים חדשים מורים על כך שהשינויים מתרחשים במהירות מבהילה. במחקר חדש נמצא שאוכלוסיית החיידקים משתנה בצורה מדידה כמה ימים לאחר שינוי ניכר בתזונה.

חוקרים סיפקו לשתי קבוצות מתנדבים תזונה שונה: האחת מבוססת על מזון מן החי שכללה בשר, ביצים וגבינות, והאחרת מבוססת על ירקות. המיקרוֹבִּיום (סך כל קהילת החיידקים במעי) הגיב כמעט מיד. תזונה המבוססת על מזון מן החי, לדוגמה, ריסנה את מספרם של החיידקים המפרקים פחמימות מן הצומח והעלתה את רמת החיידקים שיכולים לחיות בסביבה של מיצי מרה העוזרים לעיכול שומנים. “שינויים שחשבנו שיארכו ימים, שבועות או שנים החלו מיד, בתוך שעות,” אמר יוג’ין צ’אנג, פרופסור לרפואה באוניברסיטת שיקגו, שלא לקח חלק במחקר.

השינויים המהירים היו לעזר רב לאנשים בימי קדם, אומר לורנץ דייוויד, פרופסור במכון דיוק למדעי הגנום ומדיניות, שהשתתף במחקר. תזונתם של הציידים-לקטים עברה שינויים חדים בהתאם למקורות המזון שהיו זמינים להם ויכולת ההסתגלות של המיקרוביום סייעה רבות לספיגה מרבית של המזון. דייוויד ועמיתיו פרסמו את ממצאיהם בכתב העת נייצ’ר

ואולם, המיקרוביום אינו יעיל תמיד באותה מידה. בפרטים שניזונים מן החי נצפתה עלייה בחיידק Bilophila wadsworthia, חיידק שגורם בעכברים לקוליטיס, דלקת במעי הגס. דייוויד מזהיר שמוקדם מדי לתמוך בשינויים כלשהם בתזונה. “אנו מצפים שאנשים יסיקו מכאן מהי התזונה העדיפה,” אומר דייוויד. “אבל קשה מאוד להגיע לידי שיפוט הקשור לבריאות על סמך מחקר זה.”