תפנית רדיקלית

ייתכן שאנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) אינם מאריכים את תוחלת החיים

סבתות ברחוב במזרח אירופה. צילום ניקולאי מתוך אתר תמונות חופשיות (קישור בתחתית הכתבה)

מאת קייט וילקוקס

חברות מסחריות החלו להוסיף חומרים נוגדי חמצון, אנטי-אוקסידנטים, למוצרים שונים ומגוונים מקרם פנים ועד משקאות קלים, בטענה שהחומרים האלה מנקים את התאים, מונעים סרטן ואפילו דוחים את המוות. הרעיון הוא למנוע ממולקולות חמצן בלתי יציבות, הנוצרות בשגרה כתוצר לוואי של חילוף החומרים הטבעי, לפגוע לרעה בתאים. אבל מחקר שנערך לאחרונה טוען שלשאלת הארכת החיים, נוגדי החמצון האלה אינם התשובה.

התיאוריה לגבי אנטי-אוקסידנטים טוענת שמקצת מולקולות החמצן שהגוף מנצל נעשות רדיקלים חופשיים פעילים, הטעונים במטען חשמלי שלילי (יון-רדיקלי על-חמצני, או סופר-אוקסיד). הרדיקלים החופשיים האלה פוגעים בבריאות ומזקינים את הגוף מפני שהם פוגעים במבנה התאים, החלבונים והדנ”א (DNA). לתאים יש מנגנון הגנה טבעי הקרוי סופר-אוקסיד דיסמוטז (SOD). מדובר במשפחה מיוחדת של אנטי-אוקסידנטים המנטרלים את החומרים הפעילים ומונעים מהם לפגוע בתאים. לפי התיאוריה, שהציע ב-1956 דנהאם הרמן, היום פרופסור לרפואה בדימוס מאוניברסיטת נברסקה, כשהגוף מזדקן, נעשית מערכת ה-SOD פחות יעילה במניעת החמצון המזיק. במשך 50 שנה עמדה התיאוריה הזאת, המקובלת על רבים, במבחן המחקר המדעי: כשפוגעים בגנים של ה-SOD בעכברים, בזבובים או בשמרים, היצורים מפתחים סרטן וימיהם מתקצרים.

אבל במאמר שהתפרסם בפברואר 2009 בכתב העת המקוון לגנטיקה של הספרייה הלאומית האמריקנית למדעים, PLoS Genetics, דיווחו זיגפריד הֶקימי וג’רמי מ’ ון-ראמסדונק מאוניברסיטת מק’גיל שסילוק מנגנון ה-SOD מתולעי הקרקע הזעירות Caenorhabditis elegans גרם בדיוק להשפעה ההפוכה: הן חיו זמן ארוך יותר. בניסויים שלהם שיתקו החוקרים את חמשת הגנים ל-SOD, הפועלים בעיקר במיטוכונדריה (אברוני ייצור האנרגיה של התא). בכל ניסוי שיתקו צירוף שונה של גנים והדבר שיבש את כושר ייצור האנטי-אוקסידנטים בתאים. כשכיבו החוקרים גן מסוים אחד (sod-2), חיו התולעים זמן ארוך ב-30% מן הרגיל. אפילו כששיתקו בניסוי המשך ארבעה גנים, תוחלת החיים של התולעים לא נפגעה.

הקימי סבור שהממצאים זורעים ספק בכל תיאוריית הרדיקלים החופשיים הגורמים להזדקנות. במקום זאת הוא אומר שהנזק לתאים הוא תוצאה של ההזדקנות ולא הגורם לה. “זה כמו השמש שזורחת בכל בוקר – הם אינם יכולים להוכיח שהיא תזרח,” הוא אומר על תומכי תיאוריית הרדיקלים החופשיים. “ואילו אני צריך להוכיח שהיא לא תזרח.”

אבל התולעים שעברו שינוי אינן בריאות. הן מראות סימני עקה חמצונית. בלי האנטי-אוקסידנטים נותרים התאים ללא הגנה, ומחוץ למעבדה הן היו מתות ממחלות או מסרטן. אבל הקימי מפריד בין התופעות האלה לבין תוחלת החיים הרגילה. היצור אולי חולה יותר, הוא אומר, אבל הוא חי זמן רב יותר.

מדענים אחרים מפקפקים בכך שהממצאים מערערים לגמרי את תיאוריית הרדיקלים החופשיים. “אי אפשר לקחת מאמר אחד, שחקר גן אחד, באורגניזם אחד ולהסיק מסקנות גורפות על תיאוריה,” אומר ג’ון פיליפס מאוניברסיטת גולף באונטריו, שבחן את מנגנון ה-SOD בזבובי פירות. יותר מכך, לתולעי הקרקע יש חמישה גנים ל-SOD, ואילו לבני אדם יש רק שניים. “אני חושב שכדאי לדעת היכן פועלים הגנים הנוספים של SOD, כלומר באילו רקמות או שרירים, ובאילו רכיבי תא” כדי להבין כראוי את חילוף החומרים של החמצן בתולעי הקרקע, אומר פיליפס. ידיעת המאפיינים הביולוגיים הייחודיים של התולעים תאפשר להבהיר את פעולת ה-SOD באופן כללי.

הקימי מציע שהממצאים שלו יכולים לחזק תיאוריית הזדקנות חלופית: הרעיון שחילוף חומרים אטי יותר או טמפרטורה נמוכה יותר מאטים את הגוף ומאפשרים לאורגניזם לחיות יותר. כמה מחקרים ערערו את תיאוריית קצב החיים המהיר הגורם להזדקנות, אבל הקימי סבור שצריך “להסתכל על התיאוריה מנקודת מבט רחבה יותר, שהקצב שבו הדברים מתרחשים משפיע על תוחלת החיים.” כפי שהוא רואה את הדברים, בתולעים שבהן מנגנון ה-SOD נפגם, הרדיקלים החופשיים פוגעים במיטוכונדריה, האברונים מייצרים פחות אנרגיה ולכן האורגניזם מאט את הקצב וחי יותר זמן.

הרעיון של הקימי עומד בסתירה לממצאים של בארט ברקמן מאוניברסיטת גנט בבלגיה, שערך ניסויים משלו בתולעי הקרקע C. elegans ב-2007. הניסויים של ברקמן הביאו אותו לפסול את התיאוריה המטבולית של ההזדקנות. אבל גם הוא סבור שתיאוריית הרדיקלים החופשיים אינה התשובה היחידה. הוא אומר שהעבודה של הקימי מצטרפת למחקרים חדשים אחרים הקוראים תיגר על הגרסה הפשטנית של התיאוריה. “המסקנה הסופית בכל המאמרים האלה היא אחת: יש בעיה בתיאוריית הרדיקלים החופשיים,” הוא אומר.

אז מה זה אומר לגבי האנטי-אוקסידנטים שכולם רוצים כל כך? אנטי-אוקסידנטים מלאכותיים לא הצליחו להביא להארכה ברורה של תוחלת חייהם של בני אדם. והעניין הטריד את הרמן מאז שהגה את התיאוריה שלו. על אף שאנטי-אוקסידנטים בפירוש מונעים נזק בתאים, אין עדיין הסכמה עד כמה הדבר מעכב את ההזדקנות. “אני שמח שמערערים על התיאוריה,” אומר הרמן. “זאת הדרך היחידה שבה אנחנו עושים דברים.”

קישור למקור התמונה החופשית

1. יצחק וראול
    הזרע מכיל המון חומרים חיוניים שלגוף לוקח זמן ומשאבים לייצר

2. הנה עוד דוגמה כיצד עושים מזבוב פיל, או בלשון המאמר, כיצד עושים מתולעת בן אדם.
    מה שחמור בעיניי, שעיתון מכובד כסיינטיפיק אמריקן מכתיר כותרת צהובה וזולה שתיהפך מחר לכותרת צעקנית בידיעות אחרונות, שיצטט את הכותרת ההזויה של המאמר ובעקבותיה תתחולל סערה גדולה מפני ש-99% מקוראי ידיעות אחרונות כלל לא יקראו את תוכנו ואלה שיקראו לא בטוח שיבינו.
    הייתי מצפה מעיתון מדעי שכותרותיו יהלמו את תוכנו ולא ייגררו לצהבת השולטת בעיתונות היומית.

3. יצחק עכשיו קראית באינטרנט את התשובה לשאלתך הנה
    Arousal Level Nine
    At level nine, you go into the mystery and can
    experience extraordinarily profound altered states of
    consciousness. These mystical states can include out of
    body experiences, extra sensory perception, remote
    viewing, time travel, flashes and insights of the past
    (including past lives) or the future, communication with
    spirits, guides, and the dead, experience channeling or
    an in-pouring of creative genius or problem solving,
    etc. Nothing could adequately prepare you for the
    delightful surprises the mystery may offer to you if
    your are completely surrendered, your heart is wide
    open, your mind is clear of all thinking or judgment,
    and you are completely free of egoism.

Arousal Level Ten
    At level ten it is possible to have direct experience with
    the divine, with God or Goddess. High levels of satori,
    Samadhi, and enlightenment become available. You
    may come face to face with your creator. You may
    merge with the creator. You may become God or
    Goddess with no separation remaining. This is home in
    eternity—beyond time and space, without beginning or
    end

זה מוכיח עד כמה זה שטויות

4. זה[אנטי-אוקסידנטים] אפילו לא עובד בצורת הפלצבו
    אני מתכוון שלפעמים האנרגיות של הבן אדם משחקים תפקיד
    כמו שרוקרים מזדקנים לאט
    כאן זה אפילו לא זה כנראה שפלצבו לא יכול להשפיע את תוחלת החיים
    אז זה לא נכון שמאושרים חיים יותר?
    אז מה כן?
    נירולוגים לעבודה!

5. חח יצחק גם אני התחלתי והפסקתי
    אין לכם מושג כמה הזוי זה נשמע
    אבל נראה לי שהוא שאל האם זה יתכן מבחינה מדעית כל הדברים שהם מדברים עליהם
    האם הם יכולים לדעת
    אחרי הכל זה בודהה לכל דבר

6. יצחק, אולי אין תשובה כללית וזה תלוי בפיזיולוגיה/פסיכולוגיה של כל אחד. נדמה לי שזה נושא שלא קשה לבדוק אותו. אז תעדכן אותנו בתוצאות 🙂

7. יצחק היקר.
    אל תשכח שאנו חבים את קיומנו לשארית הפליטה, המבין יבין, יפה שעה אחת קודם, וכל המוסיף גורע.

8. אגב השיטה כוללת השגת אורגזמה בלי פליטה

כי אני לא מאמין לשטויות בדרך כלל בטח לא שבאו
    מלפני מאות שנים מהמזרח
    משהו יכל לאמר לי אם זה ברור שאלו סתם שטויות
    כל העיניין של האנרגיות

10. לגבי קצב חילוף חומרים בגוף, לדעתי אין זה הגורם להארכה או קיצור של תוחלת החיים.

הכל עניין של איזון. אם חילוף החומרים בגוף החי לאורך תקופה מסויימת הוא כזה שנטו הפעולות שמבוצעות על תאים ובין תאים מותיר השפעה שלילית כלשהי על הגוף, רק אז אכן חילוף חומרים מהיר יותר יביא לקיצור משך החיים, וחילוף חומרים איטי יותר ידחה את הקץ.

לכן, כמו בתאונות דרכים, לרוב לא המהירות היא זו שקובעת אם תהיה תאונה או לאו, אלא רק תקבע את מידת חומרתה. הגורם הישיר לתאונה הוא אחר. וכך עם משך חיי האורגניזם. צריך להבין את משוואת חילוף החומרים ולמצוא את הגורמים שמשאירים נטו השפעה שלילית והידרדרות של האורגניזם. במשוואה עם נטו שלילי כזה, כאמור – קצב חילוף החומרים = קצב ההתקרבות אל הסוף.

סתם דעה.

11. למה בודקים דרכים להאריך את תוחלת החיים הם רוצים לחיות יותר שנים
    בהנחה היפותטית [לא לגמרי] שיום אחד יוכלו להאריך חיים
    אני מתערב שבחברה המעוותת שלנו
    גם זה יהיה למכירה
    כמו כל דבר אחד it’s all for sale

12. בתור אחד מהתחום, רוב חברות המזון מוסיפות אנטי אוקסידנטים על מנת להאריך את חיי המדף של המזון, כיוון שהרדיקלים החופשיים פוגעים בחומצות השומן שבמזון ותוצרי הלוואי של אותו פירוק חומצות שומן הם טעם רע וריח רע של המוצר (חטיפים ממרחים ובשר בעיקר).
    ולכן בתחום המזון אני אומר באחריות, מוסיפים וימשיכו להוסיף מעכבי חמצון.

13. המחקר לא מראה כלום.
    גם בדקו את הורדת הסופר אוקסידז בחסרי חוליות שהסביבה שלהם שונה לגמרי משלנו, מה גם שמע’ הנשימה שונה מאוד.

אני כל הזמן משתק מע’ דומות בחיידקים, אני יכול להגיד שבתנאים אופטימלים של מעבדה אורך החיים שלהם מתארך.

14. אני חושב שהנקודת העניין המרכזית בידיעה, מעבר להעשרת הידע. היא השימוש פגום בתאוריות מדעיות על ידי גורמים שונים לצורך השגת רווחים כאלה ואחרים.תוך ניצול בורותו של הציבור וחשיפתו הרחבה לגרסאות מופשטות ופופולאריותש ל תאוריות אילו.

15. מאד מעניין ומצריך המון מחקרים נוספים כדי להסיק עוד מסקנות שהן מאד חשובות לגבי תקפות הניסוי