פלוטו – סיכום ממצאים, חלק שלישי

חלק שלישי בסדרה על סיכום הממצאים ממשימת ניו הורייזונס שחלפה בשנה שעברה בקרבת כוכב הלכת הננסי פלוטו

הקוטב הצפוני של פלוטו. מקור: נאס"א.
הקוטב הצפוני של פלוטו. מקור: נאס”א.

עמקים וקניונים

פעילות הקניונים שאותה הזכרנו קודם לכם יצרה רשתות של עמקים שעברו בלייה. חלקם נראים כמו עמקים תלויים (hanging valleys) כמו אלה המצויים ב- Yellowstone שבוויומינג- ארה”ב (23). הקוטב הצפוני נחצה על ידי קניונים שקיבלו את השם Lowell Regio. הגדול שבהם רוחבו 75 ק”מ. סדרה של קניונים שכיוונם מזרח מערב רוחבם 10 ק”מ ונראה שהם עתיקים יותר מאשר קניונים אחרים על פלוטו. הם מעידים כנראה על פעילות טקטונית בעבר. בתחתיתו של קניון אחד למלוא אורכו מצוי עמק צר ומזרחה לקניונים אלה מצויים קניונים אחרים. באזור זה מצויים גם בורות שאורכם 70 ק”מ ורוחבם 4 ק”מ. כנראה שהם נוצרו בעקבות הפשרה של קרח תת קרקעי שעבר סובלימציה ובשל כך הקרקע שקעה. המקומות הגבוהים במקום זה הם צהובים ואין לכך שום מקבילה בשום מקום אחר בפלוטו. צבע זה של הסלע דוהה לכיוון מזרח אשר יורדים הן בקווי הרוחב והן בגובה הטופוגרפי. הצבע הופך לכחלחל אפור. קרח המתאן נפוץ מאוד באזור זה. ישנה כאן כמות קטנה של קרח חנקן . יכול להיות שהצבע הצהוב הוא של משקעי מתאן שעברו בלייה על ידי קרינת השמש יותר מאשר באזור הכחול (53).

באזור שקיבל את השם Sleipnir Fossa ישנה רשת של לפחות 6 סדקים שנראית כמו עכביש ואין לה שום מקבילה בכול מקום אחר במערכת השמש. הסדקים הארוכים יותר שכיוונם צפון דרום והגדול שבהם אורכו יותר מ– 580 ק”מ ואלה שכיוונם מזרח מערב אורכם פחות מ – 100 ק”מ. בתוכם מצויים משקעים שצבעם אדום. סדקים אחרים שרצים במקביל זה לזה במקומות אחרים על פלוטו נוצרו כנראה בגלל לחצי מתיחה של הקרקע ואלה של העכביש נגרמו בשל לחצים בקרום מתחת לנקודה במרכזית של העכביש. תצורה זו דומה למרכזי סידוק רדיאליים על כוכב הלכת נוגה וקיבלו את השם Novae (56).

אזור Venera Terra

אזור Venera Terra בפלוטו. מקור: נאס"א.
אזור Venera Terra בפלוטו. מקור: נאס”א.

אזור שחוק מאוד שכנראה עבר בלייה. זהו מישור בהיר העשוי משתי תצורות של מצולעים המופרדות על ידי רשת של עמקים שרוחב כל אחד מהם 4 – 3 ק”מ. מצויים פה גם מכתשים שקוטרם עד 25 ק”מ תצורות דומות לכך מצויות על המאדים ב- Noctis Labyrintus. מקום זה נוצר על ידי לחצי מתיחה בפני השטח. העמקים המצויים בין המצולעים הורחבו על ידי תנועה של קרחוני חנקן או זרימה של נוזלים (57).

אזור Krun Macula
צבעו כהה ונראה שמקורו של הצבע בתולין. הוא מתנשא לגובה של 2.5 ק”מ מעל סביבתו Sputnik Planum. הוא מחורץ במצבורים של בורות במחוברים אחד לשני. אורכו של כל אחד מהם 13 – 8 ק”מ ועומקם 2.5 ק”מ. בורות ביחד יוצרים עמקים באורך 40 ק”מ , רוחב 20 ק”מ ועומק 3 ק”מ. בקרקעיתם מצוי קרח חנקן (58).

פעילות גיאולוגית

wright mons בפלוטו, שהחוקרים מעריכים כי נוצר עקב פעילות געשית מסוג קריווולקניזם. מקור: נאס"א.
wright mons בפלוטו, שהחוקרים מעריכים כי נוצר עקב פעילות געשית מסוג קריווולקניזם. מקור: נאס”א.

בהסתמך על התצלומים שהגיעו מפלוטו ההערכה של החוקרים היא שכוכב לכת זה הוא עדיין פעיל. מבחינה גיאולוגית. חלקים מפני השטח שלו הם צעירים במונחים גיאולוגים, פחות מ – 100 מיליון שנים (59). התנאים הפיזיים והכימיים של פלוטו מלאו תפקיד גדול ולא שגרתי בגיאולוגיה של פלוטו.הם פעלו בדרכים לא מוכרות. גזים קריאוגניים ונדיפים של קרח חנקן, CO ומתאן התאדו לאטמוספירה האביכה של פלוטו חום בתוך פלוטו תודלק על ידי התנוונות טבעית של יסודות רדיואקטיביים בסלעים של פלוטו, שמרו על אוקיינוס מים תת קרקעי עשיר באמוניה מפני קיפאון (60).

מבנה פנימי

המבנה הפנימי של פלוטו. מקור: ויקימדיה: Jcpag2012 ו-PlanetUser תצלום: NASA.

עם היוודע קוטרו המדויק של פלוטו, 2370 ק”מ, התברר שהוא למעשה גדול יותר ממה שחשבו. הועלתה השערה שצפיפותו קטנה יותר ממה שחשבו וכי בתוכו יש כנראה הרבה יותר קרח (61). כוח המשיכה הקטן של פלוטו מאפשר בריחה של מאות טונות חנקן מהאטמוספרה לחלל. השאלה המתבקשת היא מהיכן באה האספקה השוטפת של גז. יכול להיות שבהיות פולטו כוכב לכת פעיל מבחינה גיאולוגית, אספת החנקן היא בתוך פלוטו עצמו באמצעות קריאוולקניזם וגייזרים (62).

שדה מגנטי ורוח השמש
מהירותה של רוח השמש בסמוך לפלוטו היא 500 – 350 ק”מ לשניה וצפיפות החלקיקים בה קטנה פי 1000 מזו שבסמוך לכדור הארץ. מסיבה בלתי ברורה עוצמתה של רוח השמש נחלשה ב – 15 השנים האחרונות. רוח שמש חלשה יותר. המשמעות היא שגודלו של שטח המגע בין רוח השמש לאטמוספירה, בו היא מבצעת אינטראקציה עם חלקי האטמוספירה, גדול יותר ממה שציפו לו. יכול להיות שהחללית חצתה כנראה את גבול האינטראקציה בין רוח השמש לאטמוספירה של פלוטו במרחק הגדול עשרות פעמים הרדיוס של פלוטו מכוכב הלכת. עוד לפני החללית הגיעה למרחק המעבר הקטן ביותר ממנו (63). החוקרים ציינו שיש להם לראשונה מידע רב ערך ביחס לאינטראקציה של האטמוספרה של פלוטו עם רוח השמש. היה מקובל לחשוב שפלוטו דומה לשביט מכיון שגם בסמוך לו נמצאה האטה עדינה של רוח השמש בדומה לשביטים. אצל שאר כוכבי הלכת ההאטה היא מהירה. במקום זאת התברר כי לפלוטו במובן זה יש דמיון גם לשביטים וגם לכוכבי לכת. במובן זה פלוטו מציג סוג חדש של אינטראקציה. עם רוח השמש (64).

לחלק הראשון בסדרה