עידן הדנ”א החופשי והשלכותיו החברתיות

אחים למחצה יוכלו לגלות זה את זה, מאומצים וילדים חד הוריים יכולים לגלות את הוריהם, וזו רק ההתחלה. ליכולת לבצע בדיקות גנטיות יהיו השלכות חברתיות ואתיות, בנוסף להשפעות הבריאותיות

בדיקות גנטיות. צילום: shutterstock

עידן הדנ”א החופשי הגיע ויש לו משמעויות הרות גורל במיוחד במקרים של אימוץ, תרומות זרע, ובמקרים של ילדים שנולדו מחוץ לנישואין. הכינוי ‘עידן הדנ”א החופשי’ מקורו במציאות של היום שבה כל אדם על פני הגלובוס יכול לשלוח דגימת רוק לחברה מסחרית ולקבל את הפרופיל הגנטי שלו. חברות מסוג זה מספקות מידע גנטי ישירות ללקוח (ללא תיווך של רופא) שכולל גורמי סיכון גנטיים למחלות, מוצא גנטי, וגם גילוי של לקוחות בעלי קירבה גנטית-משפחתית. בדרך כלל מדובר במידע מעניין מאוד ולא מזיק, שמאפשר ללקוח ללמוד על עצמו ועל שורשיו הגנטיים.

למעלה מ-2 מיליון לקוחות מרוצים כבר ביצעו בדיקת דנ”א באופן פרטי, אך לכמה מהם השתנו החיים באופן בלתי צפוי לחלוטין. דוגמא מהזמן האחרון, מרצה אמריקאי שלח דגימה גנטית לאחת החברות לבדיקה, והמערכת הממוחשבת של החברה זיהתה לקוח אחר עם קירבה גנטית גבוהה אליו. רמת הדמיון הגנטי שזוהתה ביניהם חושבה לרמת דמיון בין אחים למחצה (רבע מהגנום משותף). המרצה יצר קשר עם הלקוח הדומה גנטית אליו, בחור אנונימי ממדינה אחרת בארה”ב, אך השיחה ביניהם לא העלתה דבר. המרצה פנה אל אביו שהודה כי היה לו רומן לפני נישואיו וילד שמעולם לא הכיר, האב כמה לפגוש את הבן הביולוגי האובד. אך למרבה הצער, המשמעות של הגילוי ריסקה את המסגרת המשפחתית של המרצה ובעקבות המעמסה הרגשית הגדולה הוריו המבוגרים החליטו להיפרד.

במקרה אחר, אזרח קנדי, אשר נמסר לאימוץ בילדותו, ניסה במשך 50 שנה למצוא את משפחתו הביולוגית אך ללא הצלחה. לאחר שביצע בדיקה גנטית הוא גילה התאמה עם אחותו (חצי מהגנום משותף) ונפגש לראשונה עם אימו בקליפורניה בארה”ב. למרות השמחה באיחוד המשפחתי המרגש והמפתיע, צפו רגשות קשים בנוגע לנסיבות מסירתו לאימוץ והקשר עם המשפחה הביולוגית נותק כעבור זמן קצר. במקרה הזה האם הביולוגית הקשישה התקשתה להתמודד עם המפגש המחודש עם הבן שמסרה לאימוץ. בתה הביעה תמיהה על המשמעות המטלטלת למשפחה שנבעה מהחלטתה התמימה לשלוח את דגימת הרוק שלה לאפיון גנטי. סיפורים דומים מתפרסמים בעיתונות האמריקאית אחת לכמה שבועות, אך מכיון שהחברות הללו הן בינלאומיות ויש להם לקוחות גם מישראל, קרוב היום שנשמע על גירסה ישראלית.

דוגמאות אלה , על אף נדירותן היחסית, מוכיחות כי קימות השלכות חברתיות בלתי צפויות למהפכה הגנטית המאפשרת לכל אדם לקבל את הפרופיל הגנטי שלו ולגלות קרובי משפחה ביולוגיים. המשמעות היא מהממת. למשל תרומה אנונימית של גבר לבנק הזרע אינה אנונימית יותר. ילדים שנולדו בעקבות הפריה מזרע שנלקח מבנק זרע יוכלו בעתיד לגלות את אחיהם או מישהו מבני משפחתם הביולוגיים בעת שישלחו את הדגימה לאיפיון גנטי. כך גם ילדים מאומצים יוכלו לאתר את הוריהם הביולוגיים, וילדים ממשפחות חד הוריות שאינם מכירים את אביהם. חמור מכך יהיה הגילוי של ילדים שאינם ילדיהם הביולוגיים של הוריהם ונולדו בעקבות רומן מחוץ לנישואין… הדנ”א עלול לגלות סודות חשוכים ולא בטוח אם המשתתפים ובני משפחתם מעוניינים או מוכנים לכך.

בדיקה גנטית אישית הינה דבר מענין מאוד ומומלץ, ניתן ללמוד הרבה מהמידע הגנטי המופק בבדיקה שכזו וגם נחמד לגלות קרובי משפחה רחוקים ובלתי מוכרים באמצעות כלי זה. יחד עם זאת, על המשתתפים בפרויקטים גנטיים צריכים להיות מודעים לאפשרות קלושה ככל שתהיה להפתעה בלתי צפויה. גם המערכות הציבוריות צריכות להסתגל למצב החדש בו לא יהיה ערך לתיקי אימוץ סגורים, ולא ל”אנונימיות” של תרומת זרע. ברור כי במדינה ליברלית לא ניתן למנוע מהאזרח לשלוח את הדנ”א שלו לחברה גנטית, גם לא נראה שקיימת מדיניות כלשהי בארה”ב בפרט להגביל את פעילותן החופשית של החברות הפרטיות מלעסוק בתחום (למעט בתחום הרפואי(. אך יש לזכור כי הדנ”א מעיד ויעיד על הקשרים הביולוגיים שלנו ללא צורך בחשיפת מסמכים המקוטלגים במשרדים נעולים או סודות וזיכרונות אישיים מהעבר, ובעידן הדנ”א החופשי השתתפות בפרויקטים גנטיים שכאלה תביא בסופו של דבר לגילוי כל סוד ביולוגי אישי.

אחד האזכורים למקרים שדווחו

1. פעם כשמישהו חשד שהילד שלו דומה לשכן, הוא נאלץ לחיות עם החשש הזה כל החיים. היום הוא פשוט לוקח דגימת רוק שלו ושל הילד, שולח בדואר ותוך שבועיים מקבל מיפוי גנטי של שניהם כולל תוצאה: אבא או לא אבא.

2. ניר
    על נושא זה היתה כתבה מפורטת במהדורת החדשות של יום שישי בערוץ השני לפני יותר משנה . המדובר באזור יהודה. בכתבה הוזכרו גם מספר מנהגים שלהם שמקורם יהודי. בפקיסטן חי שבט בן 6 מיליון אנשים בשם פטאנים שמוצאם יהודי והם הוכרחו להתאסלם לפני 300 שנה. בקרב קבוצות יהודיות נמצא חותם גנטי דומה והכוונה היא ליהודי פולין וליהודי עירק. בדיקה גנטית נעשתה לגבי כל אלה ששם המשפחה שלהם כוהן נמצא דמיון גנטי מובהק

3. קראתי שחלק גדול מהפלסטינים שגרים בחברון ובכפרים באיזור חברון הם למעשה יהודים שהכריחו אותם להתאסלם. בדיקות גנטיות כאלה לתושבים שם עלולות לגרום אפילו משברים גדולים יותר ממה שתארת במאמר.