החללית הראשונה של בואינג תמריא ב-2017 בטיסת מבחן לתחנת החלל הבינלאומית

ראיון עם כריס פרגוסון, המפקד האחרון של המעבורת אטלנטיס וכיום ראש הפרויקט מטעם בואינג

כריס פרגוסון, המפקד האחרון של מעבורת החלל אטלנטיס מנסה את בקרי החללית CST-100 של בואינג שאמורה להחליף את המעבורות ולהטיס אסטרונאוטים אמריקנים לתחנת החלל הבינלאומית החל משנת 2017. פרגוסון הוא כעת מנהל הצוות והמשימות מטעם בואינג על תוכנית החללית המאוישת המסחרית במימון נאס"א. צילום: NASA/Boeing
החללית CST-100 של בואינג עוגנת בתחנת החלל ועליה אנשי צוות. איור: בואינג

בואינג מצפה לשגר את החללית הלא מאויישת הראשונה במסגרת פרויקט החללית המסחרית CST-100, המכונה גם "מונית החלל" בתחילת 2017." אך אומר כריס פרגוסון, מפקד טיסת המעבורת האחרונה בראיון מיוחד לאתר Universe Today בו סיפק מבט קרוב על מאמצי החלל של בואינג. פרגוסון עומד בחוד החנית של פרויקט החלליות המאוישות של בואינג כמנהל הצות והמשימה.

"טיסת המבחן הראשונה במסלול מתוכננת לינואר 2017 והיא גם עשויה להיצמד לתחנת החלל" אומר פרגוסון בראיון מקיף על תוכניותיה השאפתניות של בואינג ועל הפיתוח של חללית המסוגלת להטיס בני אדם והמכונה CST-100, עם מעט עזרה מנאס"א.

בואינג רכשה חלון שיגור במרכז החלל קנדי באמצעות חברת United Launch Alliance אך הפרטים לא פורסמו. אם הכל ילך בסדר טיסת הבכורה המאוישת של CST-100 צפויה לסביבות אמצע שנת 2017.

"טיסת הנסיון המאוישת הראשונה אמורה להתקיים בסוף קיץ 2017 עם צוות של שני אנשים" אמר פרגוסון והוסיף כי "אנו עשויים לנסוע את כל הדרך לתחנת החלל הבינלאומית."

החללית CST-100 של בואינג עוגנת בתחנת החלל ועליה אנשי צוות. איור: בואינג
החללית CST-100 של בואינג עוגנת בתחנת החלל ועליה אנשי צוות. איור: בואינג

בואינג היא החברה האמריקנית השלישית שמצטרפת למירוץ החברות האזרחיות הבונות חלליות שיסייעו לשיקום כוחה של אמריקה בהטסת בני אדם למסלול כדור הארץ ולתחנת החלל הבינלאומית עד סוף 2017, בסיוע כספי מימון ראשוניים מתוכנית Commercial Crew Program (CCP) בשותפות בין הממשלה לתעשיה. שתי החברות האחרות הן SpaceX ואורביטל סיינסס. ההכרזה על סבב החוזים הבא של נאס"א צפויה בסביבות סוף 2014.

"חלפו למעלה מאלף ימים מאז נחתנו במשימה STS-135" אמר פרגוסון כשהתבונן במונה שעל שעון היד שלו. לפרגוסון נסיון בשלוש טיסות מעבורת.

מאז פרישת המעבורות ביולי 2011, בעקבות נחיתת מעבורת החלל אטלנטיס במשימת החלל האחרונה שלה עליה פיקד פרגוסון, אף אסטרונאוט אמריקני לא המריא לחלל מאדמה אמריקנית על גבי משגרים וחלליות אמריקניות. הכרטיס היחיד לתחנת החלל הבינלאומית שמור לחלליות סויוז הרוסיות.

החללית CST-100 של בואינג מצפה לשיגור על גבי משגר אטלס 5 במרכז החלל קנדי. איור אמן: בואינג.
החללית CST-100 של בואינג מצפה לשיגור על גבי משגר אטלס 5 במרכז החלל קנדי. איור אמן: בואינג.

פרגוסון ואנשי הצוות בהנהלתו בחברת בואינג מקווים לשנות את המצב בקרוב. הם מבקשים לבנות חללית אמינה שתספק גישה זולה ליעדים במסלול נמוך סביב כדור הארץ כדוגמת תחנת החלל הבינלאומית ותחנת החלל הפרטית המתוכננת ביגלו.
בואינג מבקשת לשגר את החללית הפרטית שלה לתחנת החלל תחילה בטיסות מבחן בלתי מאוישות ומאוישות ב-2017. אומר פרגוסון ומוסיף: "נאס"א מבקשת לספק שירותי טיסה מאויישת עד נובמבר 2017, והדבר מופיע בחוזה CCP."

החללית CST-100 תשוגר על גבי משגר אטלס 5 שישודרג לדרגה המאפשרת לשגר בני אדם, והיא תישא תמהיל של מטען ועד שבעה בני אדם לתחנת החלל הבינלאומית. "לפיכך הן טיסת המבחן הלא מאויישת הראשונה והן טיסת המבחן המאוישת הראשונה יתקיימו ב-2017. הראשונה מתוכננת לינואר 2017. טיסת הניסוי הראשונה עשויה ליות בסוף קיץ 2017" הוסיף.

בתשובה לבקשת המראיין להתוות את תוכניות המשימה לשתי הטיסות עונה פרגוסון: "הטיסה הראשונה תוכננה בתחילה להמריא למסלול נמוך, עם אפשרות של התקרבות לתחנת החלל הבינלאומית אך איננו שוללים את יכולתינו לעגון, כך שאם המערכות תהיינה בוגרות דיין אני מצפה שנוכל לעשות את כל הדרך ולבסוף לעגון בתחנה, אף כי הדבר עדיין אינו בטוח."

ספייס איקס עשתה זאת – היא עגנה בטיסת הנסיון הראשונה שלה

פרגוסון: "אני סבור שגם אנו נוכל לעשות זאת, השאלה היא רק אם נוכל לשכנע את הבלעים של תחנת החלל שיבטחו בנו. וגם התשובה לכך היא חיובית."

קפסולת הצוות CST-100 של בוינג מגיעה לתחנת החלל. איור אמן: בואינג
קפסולת הצוות CST-100 של בוינג מגיעה לתחנת החלל. איור אמן: בואינג

בשנה הבאה התהליכים והתכנונים ישתפרו ויהיה יותר ברור מהי היכולת שלנו, ונאס"א מבינה את היכולת שלנו ואני בטוח שהם יתנו דחיפה בתוכניות שלהם כפי שעשו עם ספייס איקס ואורביטל סיינסס."

לכתבה באתר יוניברס טודיי

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובות

  1. א.ב
    אני לא חושב שאתה צודק בקשר למלחמה קרה. המלחמה הבאה בין המעצמות הבאות תוכרע על סיבים אופטיים, לא בחלל.

  2. למגיב לדעתי אתה צודק.מה שמראה שההתקדמות בטכנולוגיות חלל הוא יותר מסובך ללא מסגרת ממשלתית צמודה.בעתיד כנראה תהייה צמיחה מהירה בתחום.לאור התחדשות המלחמה הקרה.ובשלב מסויים הם ישתפו פעולה.בדומה למה שהיה בתחנת החלל הבין- לאומית.

  3. מגיב
    החללית הזו זולה בהרבה מחלליות אפולו. אתה מצפה מחברה פרטית להוציא מיליארדים על כל חללית?

    החללית הזו אכן סופר יעילה וחדשנית, על סמך מה בדיוק אתה טוען אחרת?

  4. החללית הזו מסמנת רגרסיה קשה בתחום החלל. הייתם מצפים שחללית הדור הבא תהיה מעבורת סופר יעילה וחדשנית שמסוגלת להגיע למרחקים כמו הירח (לפחות). במקום זה חזרנו לקופסה טחובה עם מצנח. קצת מדכא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן