דלק גרעיני לחלליות

שני מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב גילו כי חומר גרעיני נדיר בשם “אמריציום” (איזוטופ 242 M), יהיה יעיל מאד למנועיה של ספינת-חלל שתמריא למאדים

שני מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד”ר יוג'ין שווארגראוס מהמחלקה להנדסה גרעינית ודיקן הפקולטה למדעי ההנדסה הפרופסור להנדסה גרעינית, יגאל רונן, גילו כי חומר גרעיני נדיר בשם “אמריציום” (איזוטופ 242 M), יהיה יעיל מאד למנועיה של ספינת-חלל שתמריא למאדים – והמסע הזה באמצעות דלק גרעיני המבוסס על האמריציום ולא על אורניום כמקובל כיום – יימשך כמה שבועות ולא 10-8 חודשים כפי שהדבר נעשה עתה. השניים מבצעים כבר ניסויים בדלקים גרעיניים לא-מקובלים מסוג זה.

שני החוקרים מסרו בראיון לביטאון אוניברסיטת בן-גוריון כי הדבר היחידי שמעכב את השימוש באמריציום הוא המחיר. זהו הדלק המעולה ביותר – פי כמה טוב מאורניום – ורק היעדר טכנולוגיה עכשווית שאיננה מפותחת די כדי לייצר אותו בכמויות מסחריות, זה מה שמייקר אותו מאד ובולם את השימוש בו.

אולם בעתיד יתכן שינוי – כיוון שסוכנות החלל של ארה”ב, נאס”א, החלו להבין שיש צורך לבנות כורים גרעיניים שייצרו חשמל במתח גבוה להנעת רכבי-חלל למרחקים גדולים, כמו למאדים ואפילו לעבר כוכב הלכת צדק וירחיו. הדלק הגרעיני במנועיהם חייב לכן להיות אחר מאורניום. כבר עתה מתכננת נאס”א פרוייקט בשם “פרומתיאוס” לטיסה למעמקי החלל כאשר החללית תונע באמצעות חשמל שייצר כור גרעיני בתוכה. כמו כן, גם התוכנית, לאמצע העשור הבא, להצבת בסיס קבע על מאדים ושימוש בחומרים שמצויים בכוכב הלכת הזה, יחייב שימוש בדלק גרעיני אחר מאורניום.

“רק עכשיו”, אומר ד”ר שווארגראוס, “מתחיל העולם להבין איזה פוטנציאל אדיר טמון באנגריה הגרעינית לטיסות בחלל אבל גם ליצירת חשמל איכותי על הארץ”. שינוי בסוג הדלק שבו ישתמשו, גם בכורי החשמל הקיימים, יגדיל את כושר התפוקה שלהם ב-50 אחוז. במקום דלק מוצק – המגיע בצורת מוטות – מציע עתה המדען הישראלי שימוש בדלק בצורת קוביות חלולות שגם יתרום לצינון יעיל של הכור ויגדיל את עוצמתו. הוא יהיה יותר בטוח, חסכוני ושיעור הפסולת הרדיו-אקטיבית שלו – מזערי.

1. כנראה מדובר על מנוע שפולט אלקטרונים קבוע, מעבורת החלל או ספינת החלל תתחיל במהירות איטית ותתחזק עם הזמן, כל האתגר הוא לייצר חשמל בצורה קצובה ובטוחה.