“חורים” בחלל אינם ריקים

היקום עשוי להיות מלא בחללים ריקים גדולים בהם חוקי הטבע שונים

אור איננו בהכרח הדרך הטובה למעקב אחר החומר. תצלום: אוניברסיטת אילינוי

צוות של אסטרופיסיקאים מציע, שחוקים אחרים מהמוכרים לנו עשויים להיות תקפים בפינות האפלוליות והנטושות של היקום. הם מזהירים כי הדבר מדאיג. אנו פשוט מסתכלים היכן שהאור נמצא – בדומה לחיפוש אחר המפתחות שלך בשלולית בוץ לאורו של פנס רחוב. זה כל מה שביכולתנו לעשות, אך בעשותנו כך אנו מקבלים תמונה מוטעית של היקום, הם טוענים. רוב היקום שלנו מורכב מחללים ריקים, שלא בוקע מהם אור. באזורים אלה כוכבים וגלקסיות אינם יכולים להיווצר, אומרים ג'רמיה אוסטריקר מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה ושותפיו. עם זאת, האזורים האפלים הללו עשויים לא להיות ריקים כפי שהם נראים, הם טוענים.

אסטרונומים מניחים באופן כללי, שהיכן שיש יותר אור, יש יותר חומר באותו יחס. חלק מהחומר הזה נראה לעין בצורה של כוכבים בהירים וגלקסיות; חלק אחר הוא ה”חומר אפל” המסתורי. איש אינו יודע מהו אותו “חומר אפל” – הוא נתגלה, כיוון שהוא מפעיל כוחות כבידה על חומר, שפולט אור. הצוות של אוסטריקר טוען, שאור אינו בהכרח דרך טובה לגלות חומר.

ההדמייה הממוחשבת שלהם של מבנה היקום מצביעה על כך שכמות האור יורדת בתלילות, כשהצפיפות הכוללת של היקום יורדת. מתחת לצפיפות מסוימת של מסה, הם חישבו, היווצרות כוכבים הופכת קשה יותר. עם זאת, אין להניח, שמשמעות האפלה הזאת היא ריקנות. החללים האפלים האלה משולים לפיסות “יקום בצפיפות נמוכה”, אומרים החוקרים, בהן יש חומר אך אין כוכבים. האזורים האלה מהווים כ-85% מהיקום, הצוות מעריך, ומכילים כ-20% ממסתו.

לידיעה באתר נייצ'ר – פיליפ בול