תחזית מרגיעה חדשה: אין סיכוי לפגיעה קטלנית של אסטרואיד ענק בכדור הארץ

עם זאת, יש סיכוי לפגיעה מקומית, של אסטרואיד קטן

אפשר להירגע: בתוך יממה אחת ביטלו מדענים את תחזית מאיימת, לפיה אסטרואיד שנתגלה אך לא מכבר, BF19 הוא סימונו והמצוי במסלול קרוב לכדור הארץ, אכן יתנגש בו.

התחזית הראשונה דיברה על סיכוי מיזערי, 1 למיליון, שזה יקרה בשנת .2022 כעבור 24 שעות נמסר שגם אפשרות קלושה זאת – קלושה ביותר. הסיבה: האסטרואיד יתקרב לכדור הארץ אולי בעוד 50 שנה – אבל הוא ימצא כ-5.6 מיליון ק”מ מאיתנו.

ההודעה המרגיעה באה לאחר שמדעני נאס”א צימצמו ב-50 אחוז את הסיכוי לסיכון החיים על-פני כדור הארץ בגלל פגיעת אסטרואיד ענק אחר. על-פי חישוביהם: הסיכוי לפגיעה של גוף בגודל 1 ק”מ, או יותר, ירד לכאחוז אחד באלף השנים הקרובות. הנתון החישובי סופק
בידי האסטרונום דוד רבינוביץ מאוניברסיטת ייל.

המחקר נעשה באמצעות טלסקופ שקוטרו מטר אחד הפועל מפיסגת הר בהוואי. נמצאו 45 גופים בחלל הקרבים מידי פעם לכדור הארץ. מכך הסיקו החוקרים שהאוכלוסייה הכוללת של גופים אלה, בחלל הקרוב אלינו, היא בין 500 ל-.1000 אלא שהאסטרואידים הללו לא נתגלו עד עכשיו.

בצרפת, קיצצה הממשלה בתקציב מיצפה הכוכבים שליד הריביירה הדרומית, שביצע מחקר דומה. בריטניה לעומת זאת הקימה וועדת מומחים כדי להעריך מהי מידת הסכנה שגופי סלע יפלו על-פני כדור הארץ.

למרות שלא קיימת, כנראה, סכנה להכחדה מיידית – קיים בכל זאת סיכון מגופים סלעיים, שגודלם קטן מק”מ שיפגעו במקום כלשהו על כדור הארץ.

גוף כזה, כשיתנגש בכדור הארץ, לא יגרום נזק אדיר לחי ולצומח – עד כדי הכחדתם המוחלטת מעל פני האדמה כמו בעידן הדינוזאורים – אבל עלול להיגרם נזק, כנראה די נרחב, לשטח שסביב מקום הפגיעה.

אסון עלול להתרחש רק כשהפגיעה תהיה באזור מיושב בצפיפות. ספק אם מישהו ישים לב לאסטרואיד שיפגע במדבר צחיח ולא מיושב, באוקיינוס או בלב יבשת הקרח האנטארקטי.

אסטרונומים באיטליה – שגם הזהירו מפני פגיעתו המסוכנת של BF19 הנ”ל, חישבו מה מידת הסכנה להתנגשות של גופים ידועים. במחקרם חושב מיקומם העתידי של הגופים השמימיים שמסלוליהם ידועים. בחישובים נלקחו בחשבון כוח המשיכה של השמש ושל כוכבי הלכת. וזו בעיה מורכבת למדי. סיבוך נוסף: לגבי גופים רבים קיים חוסר ידע בדבר מסלוליהם. הם נראו, אולי, פעם אחת בלבד – או לפרק זמן קצר מדי.
החוקרים האיטלקיים חישבו את הסכנה ב-50 השנים הקרובותלהתנגשות בידי כל הגופים המוכרים לנו כיום – כולל הקטנים יותר מ-1 ק”מ. המסקנה היתה שרק לאחד מהגופים הללו סיכוי, מסויים, לפגוע בנו.

הגוף המסכן הזה (לכאורה) מסומן .1998-OX4 מחישובי מסלולו התברר שעבר כבר ליד כדור הארץ בעבר: ב-1991 וב– 1993 למרות שלא נראה באותן שנים. התחזית הנוכחית היא שהוא אמור לחלוף שוב ליד כדור הארץ ב-22 בספטמבר השנה (2000) וב-10 בספטמבר בשנת .2002 יחסית למעבריו הקודמים, הוא יהיה רחוק עוד יותר מאיתנו.

בהתחשב בשגיאה חישובית, עקב אי ידיעה מלאה בדבר מסלולו, הסיכוי שהגוף הזה – 370-160 מטר – יפגע בכדור הארץ זעיר: (כמה חלקים למיליון).

עוד העריכו החוקרים האיטלקים שהאסטרואיד יתקרב לכדור הארץ באחת השנים הללו: 2044 ,2038 ,2014 ו-.2046 פגיעתו, אם תתרחש, באזור מיושב בצפיפות, יכולה באמת להיות קטלנית.

למרות זאת, אין להתייאש: בפעמים הבאות שהגוף הזה יחזור לסביבת כדור הארץ – ויתגלה – ימדד מסלולו במדויק. אז אפשר יהיה לשפר את חישובי הסכנה.