בחג הבא אנחנו בחלל

זכייתה של ספייסשיפ1 בתחרות על בניית כלי טיס פרטי שיגיע לחלל, היא שלב נוסף בהתפתחותה של תעשייה חדשה: תיירות החלל.

זכייתה של ספייסשיפ1 בתחרות על בניית כלי טיס פרטי שיגיע לחלל, היא שלב נוסף בהתפתחותה של תעשייה חדשה: תיירות החלל. חברת הילטון, למשל, כבר בוחנת הקמת בתי מלון מרחפים, ויש גם מי שמתכננים חדר כושר ודיסקוטק בין כוכבים. מחיר חבילת הנופש העתידית – 100 אלף דולר לפחות. התחזיות האופטימיות קובעות שתוך כ-15 שנה נוכל לצאת לנופשונים הראשונים
* * *
בעוד כמה שנים ייפתחו בכל עיר גדולה בעולם סוכנויות נסיעה מיוחדות שיעסקו בתיירות חלל. בעוד מספר שנים יציעו לנו סיורים משולבים בחלל עם שהייה בבתי-מלון שיוקמו בתחנות חלל קבועות. בעוד מספר שנים נוכל לצפות על כדור-הארץ מגובה של כמה מאות קמ ולראות כוכבים לא מהבהבים. האם להתחיל לחסוך להרפתקה האולטימטיבית? התשובה, לפי כל הסימנים, היא כן – והרבה.
ברט רוטאן ושותפיו זכו בפרס בסך 10 מיליון דולר שמוצע במסגרת תחרות בינלאומית למי שתוך שבועיים ינסוק פעמיים לגובה של 100 ק"מ עם כלי טיס שבנה – ויחזור. כלי הטיס האזרחי שבנה רוטאן הגיע לגובה של יותר מ-100 ק"מ מעל כדור-הארץ ושב אליו בשלום, למרות שורה של תקלות עוצרות נשימה. הפרס של רוטאן נראה כסף קטן לעומת הפוטנציאל הטמון בענף החדש של תיירות חלל.
ההישג של רוטאן הוכיח, כי תיירות החלל היא בהישג יד. גופים רבים נערכים לבוננזה העסקית החדשה. אנשים רוצים להגיע לחלל – ורבים יהיו מוכנים לשלם הרבה כסף כדי להיות הראשונים. היזמים שפועלים כבר בתחום לא מתייחסים לתיירות החלל כאל קוריוז, אלא כתחום עסקי בעל פוטנציאל ענק, שמי שייכנס אליו ראשון, ובצורה נכונה, יגרוף קופה גדולה.

תהליך רישוי ארוך
ההתפתחות היתה צפויה וטבעית. בעוד שיגור מעבורות חלל נעשה דבר שבשגרה, ובעוד נמשכת ההקמה של תחנת החלל הבינלאומית, החלו אנשי העסקים לפעול להפיכת החלל לתחום העסקים החדש שלהם. הם פועלים בשני מישורים: רעיון אחד הוא להציע טיול של מספר ימים במעבורת חלל תיירותית, משהו כמו מטוס חלל שיציע הקפה של כדור-הארץ במשך מספר ימים, מה שיאפשר צפייה כמעט בכל נקודה עליו מנקודת תצפית לא שגרתית, מגובה של כ-400 ק"מ.
הרעיון השני, מתוחכם יותר, מדבר על המראה מכדור-הארץ במעבורת חלל שתעגון אחרי מספר שעות במזח מיוחד בתחנת חלל, שתכלול בתי-מלון ואזורי צפייה מיוחדים. התייר יגיע לתחנת החלל אחרי טיסה קצרה, ומרגע זה יתנהג כמו תייר במלון רגיל, בהבדל אחד – בתנאים של חוסר משקל. "אחרי אימון של מספר ימים כל אדם בריא יוכל להסתגל לתנאי חוסר המשקל", מעריך מומחה ישראלי.
מי שלוקח את העסק מאוד ברצינות היא חברת ארכיטקטים בריטית, שמעריכה את הפוטנציאל העסקי וכבר תכננה את אתר התיירות הראשון בחלל. מדובר בתחנת חלל שתוכל לקלוט כ-100 אורחים לשהייה בגובה של כ-300 ק"מ. הנוסעים יאכלו מזון שגודל בחלל בחממות מיוחדות. אנשי החברה מאמינים, כי תחנת החלל תהיה מוכנה לקלוט אורחים בשנת 2017.
בארצות-הברית פועלת כבר במלוא המרץ סוכנות הנסיעות הראשונה לחלל. החברה "ספייס אדוונצ'ר" אירגנה את טיסתו של המיליונר דניס טיטו לתחנת החלל הרוסית, והיא מארגנת מדי חודש טיסות במטוסי מיג רוסיים הנוסקים לגובה של כ-25 ק"מ, כדי לתת לנוסעים טעימה של תנאי טיסה בחלל וחוסר כבידה.
הסוכנות גם חתמה הסכם עם חברת התעופה "יו.אס אייר", לפיו הנוסעים המתמידים שלה יוכלו לנצל את הנקודות שהם צוברים לצורך הטיסות המתוכננות לחלל. לדברי הסוכנות, יותר ממאה אנשים כבר הפקידו דמי קדימה על חשבון טיסות לחלל.
ריצ'ארד ברנסון, הבעלים של חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק, הודיע על פרויקט תיירות החלל המבוסס על ספינת חלל 1 (ספייסשיפ1) של רוטאן. הוא הכריז, כי ישקיע 25 מיליון דולר בפרויקט שיאפשר טיולי חלל פרטיים תמורת סכום של כ-200 אלף דולר.
מומחי החלל מעריכים, כי גם אחרי שתסתיים בנייתו של כלי רכב לטיולי חלל יידרש תהליך ארוך למדי של רישוי, כדי שניתן יהיה להשתמש בו למטרות מסחריות.

הכנה לתאוצה
ההערכה היא, כי טיול במעבורת חלל למשך מספר ימים יעלה לא פחות מ-100 אלף דולר. לדברי היזמים, אין ספק שיהיו כאלה שישלמו את המחיר כדי להתנסות בטיול בתנאי חלל. המומחים גם סבורים, שאם הביקוש יהיה גדול, גם ההיצע יגדל במשך השנים, מה שיוביל להורדת מחירים משמעותית מאוד, בלי לפגוע בבטיחות הטיסה.
נמל החלל האזרחי הראשון יוקם לפי כל הסימנים במדבר מוהבי בארצות-הברית, משם שיגר ברט רוטאן את ספינת חלל 1 שלו. נמל החלל העתידי יהיה שונה מכל נמל-תעופה שאנחנו מכירים. ראשית, יהיו חדרי ההכנה, כדי להכשיר את הנוסעים לכמה תנאים קיצוניים, בעיקר התאוצה העצומה של כלי החלל ותנאי חוסר משקל.
התיירים יצטרכו להיות ערוכים לריחוף בתוך תחנת או מלון חלל, למים שמרחפים באוויר אחרי שהם נשפכים מבקבוק, למעשה – לכל הפעולות הפשוטות שהופכות בעייתיות בתנאי חלל. נמלי החלל יהיו, אם כן, גם מחנות אימונים לחוויה החדשה.
זו, אגב, תכלול גם דברים שוליים, כמו צפייה בכוכבים ללא ההבהוב הרגיל שאנו רגילים לו כשאנחנו צופים בהם מהקרקע. האטמוספירה היא שגורמת להבהוב הזה. משם, מהחלל, הכוכבים ייראו קרובים ובהירים יותר, למרות שנתקרב אליהם רק כמה מאות ק"מ.
חברות התיירות המתכננות את עסקי החלל שלהן בוחנות כבר דגמים של מלונות חלל. אלה יהיו בנויים מחדרים גדולים יחסית – בהם יוכלו האורחים לרחף כחלק מהחוויה – עם חלונות גדולים שיאפשרו צפייה נוחה באזורים הרחוקים יותר. אפילו רשת מלונות הילטון הודיעה לא מכבר כי היא מבצעת בחינה ראשונית של מלון בחלל.
וצפויים גם גימיקים, כמו דיסקוטק חלל וחדר כושר חללי. כל אלה יפעלו בתנאי של חוסר כוח המשיכה, ויהיו, ללא ספק, מרכיב עיקרי בחוויה. מלונות החלל יוקמו על בסיס הניסיון שנרכש עתה במהלך בניית תחנת החלל הבינלאומית. כל מה שנלמד שם על שהיית אנשים לתקופות של ימים או שבועות בחלל ייושם בפרויקטים הפרטיים של יזמים.

לידה בשמיים
יש כבר כאלה שמדברים גם על שירותים נלווים, כמו דיאטות חלל, ניתוחים פלסטיים בתנאים של חוסר כבידה, לידות בחלל ורעיונות אחרים. מי יודע, אולי לא רחוק היום בו נשמע אשת חברה מתגאה: חזרתי מניתוח חזה במלון החלל. מי שכבר בילה במלונות יוקרתיים ברחבי העולם יחפש וימצא בחלל את הסיפוק הנוסף. זה יהיה מורכב מהחוויה עצמה וממבטי הקנאה של אלו שישמעו עליה.
אין ספק, כי בתחילה תיירות החלל תהיה מיועדת רק לעשירים שיהיו מוכנים להשקיע בחוויה לא פחות מ-100 אלף דולר לטיסת חלל קצרה. אבל כל המומחים מעריכים, כי ככל שהענף יתפתח כך הוא ייעשה נגיש ליותר ויותר אנשים. כמה שנים לאחר תחילת הפעילות טיסת חלל קצרה תעלה לא יותר מ-10,000 דולר.

אז לא צריך עוד להתחיל לארוז – יעברו עוד כמה שנים עד שתיירות החלל תנסוק – אבל אפשר להתחיל לחסוך. אחרי הכל, לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שזה יהיה הדבר הכי מטריף שהוצע אי-פעם לתייר.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן