נאס"א תחבר דגם של תחנת חלל פרטית מתנפחת לתחנת החלל הבינלאומית

הרכיב של חברת ביגלו ישהה כשהוא מחובר לתחנת החלל כשנתיים כדי לבחון את עמידותו

סגנית ראש נאס"א לורי גרייבר ונשיא ומייס חברת ביגלו אירוספייס, רוברט ביגלו, עומדים ליד דגם תא החלל המתנפח (BEAM) במהלך מסיבת עיתונאים ב-16 בינואר 2013. BEAM עומדת להיות משוגרת לתחנה ב-2015 לניסוי הדגמה טכנולוגית שיימשך שנתיים. צילום נאס"א/ביל אינגלז

נאס"א חשפה השבוע (16 בינואר) פרטים ראשונים על תוכנית להוסיף את הרכיב המסחרי הראשון לתחנת החלל הבינלאומית – חדר מתפנח שנבנה בידי חברת ביגלו אירוספייס.
הרכיב Bigelow Expandable Activity Module או בקיצור BEAM מתוכנן להגיע לתחנה ב-2015 להדגמה טכנולוגית שתימשך שנתיים.

הרכיב המתנפח יועלה לשם בידי חברה מסחרית אחרת – ספייס איקס, במשימת האספקה השמינית לתחנת החלל בידי החללית הפרטית דראגון וטיל פאלקון 9. האסטרונאוטים שישהו אז בתחנה ישתמשו בזרוע הרובוטית של התחנה כדי להתקין את הרכיב בירכתי רכיב טרנקוויליטי האמריקני. סגנית מנהל נאס"א לורי גרייבר הקצתה סכום של 17.8 מיליון דולר לייצור BEAM בידי ביגלו.

היום אנו מדווחים על התקדמות טכנולוגית חיונית להמשך טיסות החלל המאוישות לטווח הארוך" אמרה גרייבר. "השותפות של נאס"א עם ביגלו פותחת פרק חדש בעבודה המתמשכת שלנו לספק חדשנות לתעשיית החלל, להצדיע לקצה הטכנולוגיה שתאפשר לבני אדם לשגשג בחלל בבטחה ובמחיר בר השגה".
BEAM הוא רכיב גלילי, כמו כל שאר רכיבי תחנת החלל, והוא דומה בגודלו לרכיב האמריקני הארמוני – אורכו כ-4 מטרים ורוחבו 3.2 מטרים. ואולם משקלו נמוך בהרבה. הרמוני שוקל 14,288 קילוגרמים, בעוד משקלו של רכיב BEAM הוא רק 1,360 ק"ג. וזה היתרון הגדול של מבנים מתנפחים בחלל: המסה והנפח שלהם קטנים יחסית בזמן השיגור, וכך ניתן להפחית את עלויות השיגור.
לאונרד דייויד מדווח באתר space.com כי רכיב BEAM גם יהיה שקט בהרבה משאר רכיבי התחנה משום שהוא לא עשוי ממתכת.
לאחר חיבור BEAM לרכיב טרנקוויליטי, צוות התחנה יפעל מערכת לחץ לניפוח המבנה לגודלו הסופי תוך שימוש באוויר המאוחסן בתוך הרכיב הארוז.
במהלך שתי שנות הניסוי, צוות התחנה ומהנדסים על הקרקע יאספו נתוני ביצועים של הרכיב, לרבות שלמותו המבנית וקצב הדליפה. חבילת מכשירים המשולבים בתוך הרכיב גם יספקו תובנה חשובה לתגובה של הרכיב לסביבת החלל – לרבות קרינה ושינויי טמפרטורה – בהשוואה לרכיבי אלומיניום מסורתיים.

צפו בהדמיית חיבור רכיב החלל המתנפח לתחנת החלל הבינלאומית. סרט של נאס"א

הניסוי גם ישמש להערכת יכולתו של BEAM לשמש כמקום מגורים לבני אדם בטיסות חלל ארוכות, אומר ביל גרסנמאייר, עוזר מנהל נאס"א לטיסות מאוישות ותפעול בנאס"א.

בחברת ביגלו אירוספייס אומרים כי רכיב BEAM 330 יכול לתפקד כתחנת חלל עצמאית או שכמה רכיבים כאלה ביחד יכולים להתחבר ביחד באופן מודולרי כדי ליצור תשלובת חלל גדולה ומורכבת יותר.
ביגלו גם טועני כי מערכת ההגנה מפני קרינה של הרכיב שווה או טובה יותר מאשר בשאר רכיבי תחנת החלל הבינלאומית והיא מפחיתה את הסיכון של פגיעה מקרינה משנית, וכן ההגנה מפני מיקרו מטאוריטים ושברי חלל יכולה לספק הגנה העולה על זו של 'פחית האלומיניום' של התחנה כיום. כך נמסר באתר החברה.

1. מה קורה עם הרובונאוט ? מאז הידיעה על שיגורו המתוכנן לא קראתי שום ידיעה נוספת, ולא ראיתי שום סרטון בנושא.

האם הוא כבר בתחנה ? האם הוא מתפקד ? מדוע אין שום דיווחים בנושא ?