משימות NASA לחקר החלל

סקירה קצרה על כל החלליות האמרקיניות הפעילות במערכת השמש ומשימות עיקריות אחרות של נאס”א

מיכל לוינשטיין, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

סערות בשבתאי: צילום – החללית קאסיני

ב-14/1/04 העמיד נשיא ארה”ב ג’ורג’ בוש משימה בפני נאס”א – להנחית אנשים על הירח לפני תום העשור הבא, על מנת לסלול את הדרך למסעות מאוישים למאדים ואף מעבר לו.
כעבור שנתיים, נאס”א עומדת להפוך את החזון למציאות. היא חשפה את התכניות לדור חדש של חלליות –(CEV) Crew Exploration Vehicle – המבוסס על מיטב הטכנולוגיה של “אפולו” ומעבורות החלל. אנשים ורובוטים ישתפו פעולה במשימות חקר עתידיות.
על המאדים – הגשושיות Spirit ו- Opportunityמתחילות את שנתן השלישית, במה שהוגדר מלכתחילה כמשימה של 90 יום לכוכב הלכת האדום. משימה חדשה – Mars Reconnaissance Orbiter – הגיעה למאדים בחודש מרץ. משימת Cassini-Huygens מחזירה אלינו תמונות עוצרות נשימה של שבתאי וירחיו. טלסקופי החלל Hubble, Spitzer and Chandra שופכים אור חדש על מסתרי החלל העמוק, הרחק ממערכת השמש שלנו.
ב-4/7/05 התנגשה הגשושית של Deep Impact בשביט Temple 1 והקליטה את ההתנגשות ותוצאותיה. ב-15/1/06 החזירה ה-Stardust לכדור הארץ חלקיקי שביט.
ב-19/1/06 שיגרה נאס”א את המשימה לחקר כוכב הלכת המרוחק ביותר במערכת השמש – פלוטו – New Horizons.

New Horizons

ב-19/1/06 שוגרה החללית New Horizons לחלל מקייפ קנוורל שבפלורידה על גבי טיל מסוג Lockheed-Martin Atlas V. משימתה – להגיע לקצה המרוחק ביותר של מערכת השמש שלנו. החללית מיועדת לפגוש את פלוטו בשנת 2015. כחללית הראשונה שתבקר בפלוטו ובירחו כארון – היא תנסה לפענח את אחד הסודות האחרונים והגדולים של מערכת השמש שלנו. 7 המכשירים שיהיו על הגשושית ימדדו את תכונות פני השטח, גיאולוגיה ואטמוספרה. לאחר המפגש תמשיך החללית הרחק לעבר חגורת קוויפר ותחקור אותה במשך 5 שנים (עד שנת 2020).
מידע נוסף על המשימה ניתן למצוא באתר נאס”א

Stardust

ב-17/1/06 החלו ב-(JSC) Johson Space Center לחקור את מה שהביאה החללית Stardust ממשימתה. החוקר הראשי של המשימה – ד”ר דונאלד בראונלי Dr. Donald Brownlee – אומר שהמשימה הצליחה מעבר לציפיות הגדולות ביותר שתלו בה. החוקרים הסירו עד עתה הרבה שברי אירוג’ל Aerogel וגילו בתוכם חלקיקים רבים. כמו כן מצאו ב-7 יריעות אלומיניום הרבה מכתשים קטנים. 7 צוותים עובדים בו זמנית על הדוגמאות.
מידע נוסף על המשימה ניתן למצוא באתר נאס”א

Mars Reconnaissance Orbiter MRO

ב-12/8/05 שוגר לכיוון המאדים האורביטר (הצעה לתרגום: “שוגרה לכיוון המאדים חללית מקפת”) MRO. עד עתה הוא גמר (?) 60% מהמרחק והגיע ליעדו ב-10/3/06. לאחר 40 מיליון ק”מ הוא יחל להקיף את מאדים. לאחר חצי שנה של התאמות מסלול הוא יחל בניסויים מדעיים. הוא מיועד להחזיר מידע רב יותר מכל המשימות הקודמות לו גם יחד. המשימה תבחן את המאדים ממסלול נמוך – מים (נוזל, קרח ואדים), גיאולוגיה ומינרלים. כמו כן, ייבחנו אתרי נחיתה אפשריים על המאדים.
מידע נוסף על המשימה ניתן למצוא באתר נאס”א בכתובת

ISS International Space Station

תחנת החלל הבינלאומית מאוישת ע”י הצוות ה-13 הכולל את פאבל וינוגרדוב וג’פרי ויליאמס. לכשתגיע המעבורת דיסקוורי לתחנה יתוסף אליהם גם האסטרונאוט הגרמני תומס ריטר.
מידע נוסף על ISS ניתן למצוא באתר נאס”א
Hubble Space Telescope
טלסקופ החלל האבל חוגג את שנתו ה-15 בחלל. בין תגליותיו האחרונות – טבעות וירחים חדשים סביב כוכב הלכת אורנוס, 2 ירחים אופציונאליים חדשים לפלוטו, פרטים חדשים על
הירח שלנו ועוד.
מידע נוסף על טלסקופ האבל ניתן למצוא באתר נאס”א
Spitzer Space Telescope
בין תגליותיו האחרונות של טלסקופ החלל “ספיצר” – שאריות אופציונאליות של אבק שביט סביב לכוכב G29-38 שמת לפני 500 מיליון שנה, כוכבים מתים ונולדים באזור במרכז הגלקסיה שלנו, זיקוקי אנרגיה הקשורים לצביר כוכבים ועוד.

מידע נוסף על טלסקופ שפיצר ניתן למצוא באתר נאס”א

Chandra X-ray Observatory

בין תגליותיו האחרונות של טלסקופ קרני ה-X צ’אנדרה – המבנה המיוחד של Cartwheel Galaxy הוא כנראה תוצאה של התנגשות בגלקסיה קטנה לפני כמה מאות מיליוני שנים, חורים שחורים המעוררים פעילויות אדירות בגלקסיות אליפטיות ועוד.
מידע נוסף על טלסקופ צ’אנדרה

SOHO

לוויין מצפה השמש SOHO(Solar and Heliospheric Observatory) של סוכנות החלל האמריקאית NASA – חגג ב-2/12/05 10 שנים לפעילותו. המשימה משותפת ל-NASA ולסוכנות החלל האירופית. מטרתה – לחקור את פעילות השמש, כדי להבין יותר סערות שמש העלולות לחבל בלוויינים בתקשורת ובתחנות כח. בעשור האחרון תרמה המשימה להבנה של מבנה השמש, האטמוספרה שלה והרוח השמשית.

מידע נוסף על SOHO ניתן למצוא באתר נאס”א

Cassini

משימת Cassiny מסיימת שנת מחקר פורייה של ירחי שבתאי – Enceladus, Dione, Rhea, Hyperion, Lapetus. ב-27/1/06 היה שבתאי בניגוד – במרחקו הקצר ביותר לכדור הארץ.

מידע נוסף על קאסיני ניתן למצוא באתר נאס”א

Spirit & Opportunity

ב-3/1/06 חגגה הגשושית ה-Spirit את תחילת שנתה השלישית על המאדים, וב-24/1/06 ה-Opportunity את שנתו השנייה. שתי הגשושיות משתפות פעולה בחקר התנאים הקדמוניים ששררו על פני כוכב הלכת האדום.
מידע נוסף על חקר המאדים ניתן למצוא באתר נאס”א