סיקור מקיף

נאס"א השביתה את כל צי מעבורות החלל

אחת התוצאות היא כי טיסתו של אילן רמון תידחה למועד בלתי ידוע


מעבורות החלל של נאס"א-תצלומים
סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) גילתה אתמול סדקים גם במעבורת החלל "אנדוור", המעבורת הצעירה ביותר בצי המעבורות של הסוכנות. הסדקים, שהגורם להם עדיין אינו ברור, נתגלו בשלושת השבועות האחרונים בכל מעבורות החלל של נאס"א.

הבעיה אותרה לראשונה בחודש יוני, בצינוריות השייכות למערכת אספקת הדלק של המעבורת "אטלנטיס". נאס"א החליטה לקרקע את כל הצי, הכולל ארבע מעבורות, בכדי לבצע בדיקות נוספות. תוך זמן קצר נתגלו סדקים גם בצינוריות של ה"דיסקוורי" וב"קולומביה", האמורה לשאת עמה צוות הכולל את האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון, שיבצע ניסוי של אוניברסיטת תל אביב.

הסדקים שנמצאו זעירים: אורכו של הסדק הארוך ביותר הוא כ-7.5 מילימטרים. כעת פועלים ברציפות שבעה צוותי מהנדסים מנאס"א וממוסדות אמריקאים אחרים במטרה לאתר את הגורם להם, לקבוע את חומרת הבעיה ולמצוא דרכים לפתרונה.

לדברי אבי הר-אבן, ראש סוכנות החלל הישראלית, החשש העיקרי הוא שהסדקים יתרחבו, וגרגירים מצינורית דלק יחדרו למיכלי הדלק של המעבורת ויחבלו בפעולת המנוע. לדבריו, "מספיק שפירור של מילימטרים ייכנס לטורבינת המנוע כדי להפסיק את פעולתו" ולגרום אסון.

לדברי הר-אבן, העובדה שהבעיה נתגלתה הן במעבורות הישנות והן בחדשות יותר, מלמדת שהסדקים לא נגרמו כתוצאה מהתיישנות.

בנאס"א לא יודעים מתי נוצרו הסדקים, אך מודים כי ייתכן שהמעבורות שהו בחלל לאחר היווצרותם. קיימת אפשרות, אם כי סבירותה נמוכה מאוד, שהמהנדסים יגיעו למסקנה שניתן לטוס בביטחה למרות הסדקים, ואין צורך לתקנם. ואולם, גורם בסוכנות החלל האמריקאית אמר ל"וושינגטון פוסט" כי אם יהיה צורך להחליף את הצינוריות, הם יזדקקו לכמה חודשים כדי לייצר חלפים חדשים.

מאת תמרה טראובמן

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן