סיקור מקיף

טכנולוגיה של נאס”א נלחמת בעיכובי הטיסות

מערכת בקרת תעופה חדשה עשויה להבטיח שנוסעים יבזבזו פחות זמן בטיסות בשמים הצפופים

אילוסטרציה: pixabay.
אילוסטרציה: pixabay.

מאת ג’רמי הסו, הכתבה מתפרסמת באישור סיינטיפיק אמריקן ישראל ורשת אורט ישראל 04.06.2017

בתחילת 2017 שני מטוסי נוסעים גדולים ומטוס מנהלים סילוני, תרגלו נחיתה זה אחר זה בלי הסיוע הרגיל והרצוף של פקח טיסה. במקום זה, הם נעזרו בטכנולוגיה שפיתחה נאס”א המאפשרת למטוסים “לשוחח” באופן אוטומטי זה עם זה וגם עם מגדלי הפיקוח בו־זמנית. אם טיסות המבחן האלה, שנערכו בשדה תעופה על יד סיאטל, ישכנעו את המומחים, תוכל הטכנולוגיה להיבחן בסופו של דבר בידי מִנהל התעופה האמריקני ואולי אף לקבל את אישורו. ואם כל המטוסים יצטיידו יום אחד במערכות כאלה, יותר כלי טיס יוכלו לנחות בפחות זמן בנמלי התעופה של ארה”ב, ההולכים ונעשים צפופים.

היום, כשמטוסים נערכים לנחיתה, הטייסים שומרים על קשר רצוף עם פקחי הטיסה כדי להבטיח שכל המטוסים שומרים על מרחק בטוח זה מזה. בגלל הזמן שהם משקיעים בהעברת מידע, הקצב שבו הטייסים יכולים להתאים את מהירות המטוס תלוי בקצב קבלת המידע ממגדל הפיקוח. עקב ההמתנה הזאת יש צורך להגדיל את המרחק בין המטוסים המגיעים לשדה התעופה ולספק מרווח בטיחות נוסף, דבר המצמצם את מספר המטוסים שיכולים לנחות בפרק זמן נתון.

המערכת לניהול מרווחי מסלול של נאס”א (FIM) חוסכת מלל: היא משלבת איכון לווייני ופקודות מחשב אוטומטיות המאפשרים מעקב אחר מיקומי המטוסים ועדכון תכוף של הטייסים בדבר מהירויות הטיסה הבטוחות לקראת נחיתה. כך מתבטל הצורך במרווח הנוסף בין כלי הטייס, והדבר יכול לחסוך בעלויות דלק, להפחית פליטת מזהמים מן המנועים ולהגדיל את מספר הטיסות הנוחתות בפרק זמן מסוים. “יותר נחיתות בשעה בנמלי התעופה פירושן פחות עיכובים של נוסעים,” אומר ויליאם ג’ונסון, לשעבר מנהל פרויקט ההדגמה של המערכת במכון המחקר לנגלי של נאס”א.

כיצד המערכת פועלת

1. אותות GPS מלמדים על מיקומו של כל מטוס ועל מהירותו ביחס לקרקע. המטוס משדר את המידע הזה באופן אוטומטי ללוויין ולתחנות קרקעיות בקצב של אחת לשנייה בערך.

2. על הקרקע, מערכת ממוחשבת מחשבת על סמך נתוני הטיסה את המרחק האידאלי בעבור כל מטוס, כך שירידתו אל מסלול הנחיתה תהיה אחידה וחסכונית בדלק. פקחי טיסה מעבירים את המידע הזה לטייסים באלחוט.

3. הטייסים מזינים את נתוני המרחק לתוכנת FIM המותקנת במערכת המחשב שבתא הטייס. התוכנה גם מקבלת עדכונים המחושבים על פי אותו אות GPS בדבר מהירויות הטיסה של כלי טיס סמוכים.

4. תוכנת FIM מעבדת את כל המידע הזה ומחשבת את המהירות הנכונה לשמירה על מרחק מיטבי בין המטוסים המתכוננים לנחיתה בלי פגיעה בבטיחותם. המהירות מוצגת לטייסים בתא הטייס ומתעדכנת כל הזמן עד שהגלגלים נוגעים בקרקע.

טוב לדעת: הנפשה של פעולת המערכת ATD-1

לקריאה נוספת

2 תגובות

  1. זה יותר מאחוזים בודדים. זה באזור ה-10%, וזה בלי לקחת בחשבון את החיסכון באנרגיה ושיפור איכות הסביבה.

  2. שיפור של אחוזים בודדים…על מה כל הרעש? חשבתי שמדובר בשיפור של סדרי גודל. נשמע זניח ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.