נאס"א מבטלת את פרויקט קונסטליישן שהיה אמור להחזיר את האדם לירח

עדיין לא ברור מה יחליף אותה וכיצד, אם בכלל תחזור נאס"א לטיסות מאוישות בכלל ותגיע לירח בפרט * מילת הקסם עליה חזר ראש נאס"א בביקורו בארץ בשבוע שעבר תקפה גם להצעת התקציב: התעשיה הפרטית

ראש נאס"א צ'ארלס בולדן והאסטרונאוט כריס פוגלסאנג, ינואר 2010, בית חיל האוויר בהרצליה. צילום: לאון רוזנבלום

איבדנו את הירח, אך האם קיבלנו את כל מערכת השמש ואיפשרנו תנופה לתעשיית החלל הפרטית?

"התקציב שמציע הנשיא אובמה כולל בתוכו ביטול של תוכנית קונסטליישן והחלפתו בגישה חדשה של השקעה באבני בניה בעלי יכולת גדולה יותר לטיסות בחלל" כך מצוטט האחראי על תקציב נאס"א לשנת 2011. המידע על התקציב שפורסם עד כה לא מספק יעד ספציפי לבני אדם בחלל, כך שבעוד יש כאלו הרואים בכך רק תיקון בכיוון, אחרים רואים זאת כסוף המשחק וחוששים שעם הארכת פעילות תחנת החלל עד שנת 2020, בני האדם ייתקעו במסלול ארץ נמוך לפחות עוד עשור.

לפי התקציב, יבוטל פיתוח הטיל ארס, ואין כרגע כל החלטה אחרת על משגרים כבדים הנחוצים כדי לשגר בני אדם מעבר למסלול ארץ נמוך. נאס"א הונחתה להמשיך ולחקור כדי למצוא כלים כאלה שיגדילו את הקיבולת של ארכיטקטורות טיסות חללל עתידיות תוך הקטנת עלות השיגור בהשוואה למערכות הנוכחיות – שקרוב לודאי יקחון אותנו רחוק יותר ומהר יותר לתוך החלל. ואולם בתקציב המוצע, שחייב לקבל את אישור הקונגרס, נאס"א תקצה משאבים לחברות חלל מסחריות כדי שאלו יבנו מערכות שיטיסו אסטרונאוטים אל תחנת החלל וממנה. לאחר סיום תוכנית המעבורות הסכימה נאס"א לשלם לרוסיה 50 מיליון דולר למושב. חברות פרטיות תוכלנה להציע מושב בפחות כסף, אך הכלים שלהם עדיין לא נוסו, ובוודאי שלא קיבלו אישור להסעת בני אדם.

נכון שתוכנית קונסטליישן חרגה מהתקציב ופיגרה בלוחות הזמנים וכן היא חסרה את החדשנות בשל אי היכולת להשקיע בטכנולוגיות קריטיות חדשות, אך השקוע עד כה 9 מיליארד דולר בפיתוח משגרי ארס וחלליות הנוסעים אוריון ורבים נוספים יוצאו בשל הוצאות ביטול החוזה מול בואינג, ATK ורוקטדיין.

תומכי הצעת התקציב של אובמה אומרים כי התקדמות לעבר שימוש בחברות מסחריות ייצור יותר עבודות לכל דולר משום שהשקעות הממשלה ימונפו במיליוני דולרים של השקעות פרטיות.

הטיל ארס 5, לעולם לא ייבנה
השקעת נאס"א בתעשיית טיסות החלל המסחריות היא מצב של WIN-WIN, אומר ברט אלכסנדר, נשיא פדרצית חברות החלל המסחריות בהודעה שפורסמה בשבוע שעבר. "תעשיית החלל המסחרית תיצור אלפי משרות הייטק בארה"ב, במיוחד בפלורידה ותקטין את פער הטיסות. כמו כן נוכל להקטין את התשלומים לרוסיה."

נאס"א כבר חתמה עם החברות SpaceX ו- Orbital Sciencesלביצוע שיגורי מטען לתחנת החלל. SpaceX גם מפתחת חללית שתעלה אסטרונאוטים למסלול ותנחית אותם בחזרה.

אף כי יש חברי קונגרס שאמרו שיילחמו בהצעת התקציב, מציע הסנטור ביל נלנסון, לעמוד ולהלחם בעד נאס"א ועבור אלפי האנשים העומדים לאבד את משרותיהם.

הצעת התקציב גם כוללת:

• 183 מיליון דולר לצורך הארכת משך חיי תחנת החלל שקודם לכן תוקצבה עד שנת 2016. נאס"א תתקין בתחנה מתקן ניסויים חדש שבו יבוצעו ניסויים מדעייים וינוסו טכנולוגיות חדשות. יכולות חדשות כאלה תכלולנה בין היתר צנטרופוגות לתמיכה במחקר בתחומי הפיסיולוגיה האנושית, מתקני חלל מתנפחים ותוכנית המשך לשידרוג יכולות תחנת החלל.
  • 600 מיליון דולר להשלמת חמש הטיסות האחרונות של המעבורות, ולאפשר את פרישתן בבטחה גם אם לוח הזמנים יגלוש לשנת התקציב 2011.
  • 1.2 מיליארד דולרים לפיתוח טכנולוגיות בשיתוף נאס"א, התעשיה הפרטית והאקדמיה שיוכלו לבצע ספין אוף של טכנולוגיות ופוטנציאלית יוכלו לפתח תעשיות חדשות.
  • 150 מיליון דולרים להאצת פיתוח לווינים חדשים לחקר כדור הארץ.
  • 170 מיליון דולרים להחלפת משימת הפחמן, חללית שנועדה לזהות את מקורות פליטת וקליטת הפחמן, משימה שאבדה כאשר טיל השיגור שלה התפוצץ ב-2009.
  • 500 מיליון דולרים לחוזים עם התעשיה לצורך אספקת שירותי שיגור אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית, כדי להפחית את ההסתמכות על רוסיה ולהאיץ תחום מסחרי חדש שיהיה גם ספק משמעותי של משרות.
  • תקציבים נוספים ייועדו למשימות חדשות לחקר והבנת מערכת השמש והיקום:
  • 3.2 מיליארד דולר במענקי מחקר ובעשרות משימות וטלסקופים שיחקרו את כוכבי הלכת והכוכבים, לרבות יורש לטלסקופ החלל האבל, משימות לחקר הירח ושתי משימות חדשות למאדים.
  • 14 מיליון השנה (ו-420 מיליון על פני חמש שנים) למשימות לחקר השמש, בין היתר לחללית שתטוס דרך האטמוספירה החיצונית של השמש כדי להבין כיצד היא מחממת וכיצד היא פולטת את שרמי החלקיקים הטעונים המכונים רוח השמש.

כמו כן עשויה נאס"א לזכות בתקציב כדי לגלות אסטרואידים שעלוים לגרום לפגיעה קטלנית בכדור הארץ. עוד בתקציב הגדלת השתתפות נאס"א בתוכניות ללימודים תיכוניים בידי נאס"א, לחוזים עם חברות אוויר-חלל, אוניברסיטאות ומכוני לימוד אחרים.

ראש נאס"א בביקורו בארץ: תחנת החלל תוארך עד 2020, התעשיה הפרטית תעזור בחזרה לירח

1. זה הרבה יותר מיחסי ציבור!!!!!! זה דוחף את הטכנולוגיה להתפתחות, ולהזכירכם בפעם האחרונה שזה קרה הוכרזה ארצות הברית באופן אומנם לא רשמי אך ברור בתור המנצחת במלחמה הקרה. לבטח המחשבים לא היו אפילו קרובים למצב בו הם היום אלמלא ההשקעה הזאת. וטיסה למאדים בכלל יכולה לשפר את התיירות הטכנולוגיה והמסחר בארה"ב. ואם יש תיירות יש עבודה כדי להדריך תיירים ואם יש עבודה אין פיטורים והמשבר הכלכלי נפטר, אני יודע שהמערכת לא כל כך פשוטה אבל עדיין בבסיס שלה ניתן לומר שהתקדמות טכנולוגית שווה לצמיחה כלכלית!!!!!

2. לשלוח אדם אל הירח ? הוא כבר היה שם, לא ?
    איזו תועלת תהיה לטיסה מאוישת אל הירח ?
    לדעתי רק יחסי ציבור !
    נכון, זה חשוב, אבל זה עולה המון כסף.
    לא עדיף להשקיע יותר במחקר מדעי ? לדעתי כן.