היום יתקיים אירוע אסטרונומי – מעבר כוכב חמה לפני דיסקת השמש

בישראל ייראה מחר רק חלקו הראשון של המעבר. המעבר יחל בשעה 14:14 ושיאו יהיה ב-17:57. אזהרה: אסור להסתכל על השמש ללא אמצעי עזר מתאימים בשל סכנת עיוורון

שילוב של תמונות המעבר של כוכב חמה על פני השמש ב-1999, באור על-סגול. צילום: נאס"א
שילוב של תמונות המעבר של כוכב חמה על פני השמש ב-1999, באור על-סגול. צילום: נאס”א

ד”ר יגאל פת-אל, YNET

אזהרה: ראשית – אין לצפות במעבר בפרט ובשמש בכלל ללא אמצעי עזר מתאימים בשל סכנת עיוורון. בהמשך הכתבה תמצאו הנחיות לצפייה באירוע ובשמש

מחר (יום ב’) יחול מעבר (טרנזיט) של כוכב הלכת כוכב-חמה (מרקורי) על פני דיסקת השמש. המעבר ייראה מישראל רק בחלקו הראשון.

מעברים של כוכבי-לכת על פני דיסקת השמש מתרחשים אך ורק כאשר כוכב-הלכת מצוי ביננו לבין השמש. לכן מעברים כאלה יכולים להתרחש אך ורק עבור כוכבי הלכת הפנימיים, שמסלולם מצוי בין מסלולו של כדור הארץ לבין השמש ואלו הם כוכב-חמה ונוגה.

המעברים של כוכב-חמה הקרוב יותר לשמש שכיחים יותר מאשר המעברים של נוגה החלים במרווחים של למעלה ממאה שנים. בכל מאה שנים יש בין 12 ל-15 מעברים של כוכב-חמה על פני דיסקת השמש לעומת 2 זוגות מעברים של נוגה אחת ל-112 שנים בממוצע כאשר זוג המעברים הבא יהיה בשנים 2117 ו-2125.

מעברים של כוכב-חמה חלים כאשר הוא חולף ביננו לבין השמש ומצוי על מישור המילקה (מישור הקפת כדור הארץ את השמש) או כשהוא מצוי בסמיכות גדולה אליו. המעברים של כוכב-חמה על פני השמש חלים רק בחודשים נובמבר או מאי והם ממוינים לפי סדרות, כאשר פרק הזמן החולף בין שני מעברים עוקבים באותה סדרה הוא 46 שנים.

המסלול שיעשה כוכב חמה היום (9 במאי 2016) על פני גלגל החמה. איור: יגאל פתאל

המעבר הנוכחי הוא בסדרת המעברים מספר 7, כאשר המעבר הקודם באותה סדרה חל ב-9 במאי 1970 והמעבר הבא יחול רק בשנת 2062. המעבר הבא של כוכב-חמה לאחר המעבר הנוכחי יחול ב-11 בנובמבר, 2019 (סדרה 6). גם המעבר הבא ייראה מישראל רק בחלקו הראשון.

להלן טבלה עם זמני המעבר של כוכב-חמה על דיסקת השמש. כיוון שכוכב-חמה הוא דיסקה בעלת גודל מסוים, לכניסה וליציאה מהמעבר יש שני מגעים – של שולי הדיסקה של כוכב-חמה עם שולי דיסקת השמש. פרק הזמן החולף מהרגע שהדיסקה של כוכב-חמה מתחילה את המעבר עד שכל הדסקה משלימה את המהלך הוא כ-3 דקות.

לוח המתאר את אירועי המעבר של כוכב חמה על פני השמש. נתונים: יגאל פתאל

עבור צופה בישראל, רק חלקו הראשון של המעבר ייראה, כאשר המעבר מסתיים עם שקיעת השמש וכוכב-חמה באופק המערבי.

אמצעי צפייה בשמש ותצפיות מאורגנות
כאמור – אין לצפות במעבר או בשמש ללא אמצעים ייעודיים לצפייה בשמש בשל סכנת עיוורון,

כיוון שגודלו הזוויתי של כוכב-חמה קטן, אי אפשר להבחין בדיסקה ללא משקפת או טלסקופ המצוידים במסנן מיוחד, כדי לראות את המעבר. למען הסר ספק – משקפי שמש, זכוכית מפויחת, תשליל וכדומה – אינם מתאימים לצפייה ישירה בשמש!

מצפה הכוכבים בגבעתיים יהיה פתוח לקהל הרחב מהשעה 13:00 אחר הצהריים ובמקום יינתנו הסברי קצרים על המעבר.

אם תנאי מזג האוויר יאפשרו, יתקיים שידור של שלבי המעבר וכן הסברים מפורטים ומפות באתר הבית של המחבר –  קוסמוס טלסקופים.

מידע נוסף על הטרנזיט של כוכב-חמה וכן על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2016 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל.

ד”ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , מצפה הכוכבים בגבעתיים, המרכז הישראלי למידע אסטרונומי