מבחר תמונות מהמעבר של כוכב חמה על פני השמש אתמול

לא כל יום ניתן לראות כוכב לכת חולף על פני השמש. אתמול היתה הזדמנות לאסטרונומים חובבים בכל העולם לצפות בדיוק בזה, כאשר כוכב חמה הזעיר חוצה לפני דיסקת השמש כפי שהדבר נראה מכדור הארץ. זה היה המעבר הראשון של כוכב חמה לפני השמש מאז 8 בנובמבר 2006. המעבר הבא יתרחש ב-11 בנובמבר 2019.

כוכב חמה חולף על פני השמש. צילום: Brendan Martin @HASungazer

מגע! תחילת המעבר כפי שנראתה מבריטניה. Image credit and copyright: David Blanchflower.

אירועים פתוחים לציבור נערכו כדי לצפות במשותף בהצגה השמימית. מעברים של כוכב חמה, כוכב הלכת הפנימי ביותר במערכת השמש הרבה יותר תדירים מאשר אלו של נוגה, כוכב הלכת השני והאחרון מבין אלו שחוצים בין השמש לכדור הארץ. מעברו השני והאחרון של נוגה במאה ה-21 התרחש ב-6 ביוני 2012, והבא – רק בשנת 2117.

שלא כמו נוגה שגודלו כמו זה של כדור הארץ, נדרשם מכשירים אופטיים עדינים כדי לצפות בנקודה הקטנה חולפת על פני השמש. גודלו הזוויתי הוא 9 שניות קשת וניתן להציב 180 כוכבי חמה בקשת שיוצר מסלולו של כוכב חמה מלפני השמש.

הנקודה השחורה – כוכב חמה, ביחד עם קבוצת כתמים שחורים בצד הפונה לכדור הארץ. Image credit and copyright: @Blobrana

נאס”א ואינספור מצפי כוכבים ברחבי העולם שידרו את האירוע בשידור חי.

מעבר כוכב חמה כפי שנראה מהחלל. Image credit: NASA/SDO

אנו מצפים לתמונות של החללית סוהו הנמצאת בנקודת L1 בין כדור הארץ והשמש, כמו גם Solar Dynamics Observatory של נאס”א, הינודה היפנית, ו-פרובה 2 של סוכנות החלל האירופית שכולן נמצאות במסלול סביב כדור הארץ.

מדהים לראות עד כמה התקדמה טכנולוגית הצילום מאז המעבר הקודם של כוכב חמה ב-2006. באותם ימים טלסקופי המימן קורונאדו היו הדבר החם ביותר לצפיה בשמש. כיום אנשים הקרינו וחלקו תמונות בטוחות של השמש דרך הרשתות החברתיות.

מעברים של כוכב חמה מתרחשים כ-13 פעמים במאה. הראשון נצפה על ידי פייר גסאנדי ב-7 בנובמבר 1631 ולמרות שזה אירוע חווייתי יותר מאשר מדעי בימים אלה, המעברים של כוכב חמה ונוגה במאות שעברו היו אמצעי חיוני למדידת המרחק בין כדור הארץ לשמש באמצעות מדידת הפרלקסה של השמש, שבתורה סיפקה את הערכים המספריים של גודל מערכת השמש ביחס למרחק של כדור הארץ מהשמש. כיום אנו יודעים כי הפלקסה של השמש היא זעירה – כ8.8 שניות קשת, קטנה יותר מאשר הדיסקה של כוכב חמה כפי שנראתה בליקוי הנוכחי.

לסיום, אתר יוניברס טודיי נשאל מתי יעברו נוגה וכוכב חמה ביחד מלפני השמש. צריך לזכור כי ככל שצופים רחוק יותר, נכנסת לעניין אי וודאות גדולה יותר. בכל אופן למי שמעוניין, זה יתרחש ב-17 בספטמבר 13,425. אם זה רחוק מדי, תוכלו אולי לקפוץ לאנטראקטיקה כדי לצפות במעבר של כוכב חמה במהלך ליקוי חמה חלקי – ב-5 ביולי 6757.

לכתבה המלאה ב-UNIVERSETODAY – לרבות תמונות נוספות