מים זורמים מתחת לשלג במאדים

התיאוריה עשויה להסביר קיום תעלות מים בכוכב למרות קיפאונו; אם תאומת, גובר הסיכוי להימצאות חיים בכוכב הלכת

שלג שירד בכוכב הלכת מאדים לפני מיליוני שנים גרם להיווצרות מאגרי המים הזורמים על הכוכב – כך טוען מחקר חדש שפורסם בארה”ב. התיאוריה החדשה מתבססת בעיקר על צילומים של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א), שבהם נראות תעלות מים. ממצאים אלה עשויים לרמוז על קיומן של צורות חיים פרימיטיוויות על פני מאדים.

מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על מקורות מים על פני הכוכב האדום. מאמר חדש שפורסם רק בשבוע שעבר גילה כי מאגרי מים תת-קרקעיים קיימים בשני הקטבים של מאדים. עד כה האמינו החוקרים, שבתעלות שהתגלו בצילומי לוויין של הכוכב זורמים מים המגיעים ממקורות תת-קרקעיים. ואולם תיאוריה זו מוטלת בספק רב, בין השאר בגלל שהטמפרטורה הממוצעת על פני מאדים היא מינוס 63 מעלות צלסיוס. כמו כן, בתצלומי נאס”א ניתן לראות כי התעלות נוצרו דווקא במקומות גבוהים על פני הכוכב, ולא במקומות נמוכים, שם לרוב מתחילים להצטבר מים. התיאוריה החדשה, שפורסמה בכתב העת המדעי “,”Nature מנסה לקשור בין תעלות המים לבין העובדה שמים זורמים אפשריים רק בטמפרטורה הגבוהה מאפס מעלות.

ד”ר פיליפ קריסטינזן מאוניברסיטת טמפ שבאריזונה משער, כי תעלות המים במאדים מכוסות בשלג. על פי ממצאיו, שלג שירד במאדים לפני מיליוני שנים – כאשר על הכוכב שרר מזג אוויר חמים יותר – הצטבר בשני הקטבים. כאשר קרני השמש מחממות את פני הכוכב, נוצר בתוך התעלות המכוסות שלג אפקט הדומה לאפקט החממה. שכבת השלג העליונה, המורכבת גם מאבק, מגנה על השכבה התחתונה ומחממת אותה. כתוצאה מכך עולה הטמפרטורה בשכבה התחתונה, ומתחת לשכבת השלג העליונה נוצרת זרימת מים.

על פי תיאוריה זו, שכבות השלג נוצרו באזורים הקרים ביותר של מאדים. לדברי ד”ר קריסטינזן, מחקרו יכול להסביר מדוע מתחילות התעלות דווקא באזורים הגבוהים על פני הקטבים של הכוכב. “כשבחנתי את תצלומי הלוויין, אמרתי לעצמי 'אהה', השלג נערם בתחילה דווקא באזורים הגבוהים, ממש בקצה המצוק”, מסביר קריסטינזן, “ואז פתאום הבנתי את הכל, ראיתי שמיד אחר כך נערם השלג גם במקומות נמוכים יותר, ובסופו של דבר מתפתחת זרימת המים בשכבה התחתונה יותר”.

“כל העניין בסיפור הזה, זה החיים. ברגע שיש מים יש חיים”, מדגיש האסטרופיסיקאי פרופ' אבישי דקל מהאוניברסיטה העברית בירושלים, “לא מדובר באנשים ששוחים שם מתחת למעטפת השלג, אבל בהחלט ייתכן שנמצא בתוך התעלות אצות קטנות, ואולי אפילו בעלי חיים פרימיטיוויים”.

הממצאים שהוצגו במחקר ייבדקו בטיסות הקרובות של נאס”א למאדים. בכוונת סוכנות החלל לשגר לכוכב האדום רכב שטח, שיחקור את מקורות המים כבר בסוף השנה. לפני האסון במעבורת החלל קולומביה הכריז ממשל בוש, כי ישגר למאדים רכב מאויש עד סוף העשור.

עמקים גדולים מאלו שבכדור הארץ

ד”ר נח ברוש

במקומות רבים על פני מאדים, שצולמו, נראים עמקים הדומים לערוצי נחלים בארץ. דוגמה חלק מ”עמק מארינר”, ע”ש החללית הראשונה שצילמה את פני מאדים לפני כ-40 שנה. תוואי הנוף משתרע לאורך כ-4,000 ק”מ באזור המשווה של מאדים.
במקום הרחב, המרחק שבין הקירות הנגדיים כ-600 ק”מ וגובה הקירות מתחתית העמק,מגיע ל-10 ק”מ.
גם העמקים היוצאים מהעמק הראשי הם גדולים; רוחבם יכול להגיע לכ-100 ק”מ.עמקי מאדים, הם איפוא גדולים בהרבה מאלו של כדור הארץ. הם נוצרו כשהשכבה העליונה של פני מאדים, התמוטטה ונוצרו עמקים מישניים, אולי בהשפעת מים זורמים.