פני מאדים משתנים: מבנה שנוי במחלוקת נצפה מנקודות מבט חדשות

תמונות חדשות מן הלוויין “מארס אקספרס” של סכנות החלל האירופאית תאשרנה לרבים שהתצורה הינה טבעית, בעוד שללא ספק תצענה גם רמזים מפתים עבור אחרים לגבי היות המבנה עבודה של תרבות אינטליגנטית קדומה.

ההר בסידוניה ברזולוציה גבוהה. צילום: סוכנות החלל האירופית

נאס”א החלה זאת עוד בשנת 1976 בפרסמה תמונה מעניינת של הר על פני מאדים, בצירוף לכותרת המתארת אותו כבעל מה שנראה כעיניים ונחיריים. שלושים שנה מאוחר יותר, הפנים על מאדים עדין מקנים השראה למיתוסים ותיאוריות קונספירציה.

מצלמת הסטריאו בעלת הרזולוציה הגבוהה של החללית מספקת נתונים שאותם החוקרים הופכים לצילומי פרספקטיבה בתוספת צבע, אשר מדמים את התמונה משל הינו עפים מעל האזור בחללית. הנתונים הושגו ביולי והתמונות שוחררו לאחרונה (ספטמבר)

“הם מספקים לא רק מבט חדש ומפורט של האזור המפורסם עבור חובבי מיתוסי חלל בכל רחבי העולם, כי אם גם תקריב מרשים על אזור שהוא אבן שואבת עבור גיאולוגים פלנטרים, ומוכיח פעם נוספת את הכישורים הגבוהים של מצלמת המארס אקספרס”, אומר אגסטין צ'יקארו, מדען בארגון החלל האירופי (ESA) בפרויקט מארס אקספרס.

המבנה הידוע כ”הפרצוף”, ביחד עם מבנה נוסף הנראה כמו גולגולת וגבעות נוספות בסביבה הדמויות פירמידה, ממוקמים באזור הנקרא “צידוניה” באזור טרה ארביה (“אדמת ערב”). זהו אזור מעבר בין הררי הדרום והמישור הצפוני. האזור מכיל בקעות רחבות תלי שרידים עתיקים, המכונים “גושי ההרים”, והם מתאפיינים בצורות וגדלים רבים.

גוש ההרים שהתהווה ל”פרצוף” המפורסם נצפה לראשונה בתמונה אשר נלקחה ב-25 ליולי 1976 ע”י הלווין וויקינג 1 של נאס”א. מדעני נאס”א חשבו שזה דומה לראש אנושי, ולמרות שידעו כי זו הייתה רק אשליה, סוכנות המעבדה להתנעה סילונית פרסמה את התמונה בתוספת הכיתוב הבא.

“המראה המנוקד של התמונה הוא כתוצאה של מחסור בנתונים, מצב המכונה סיביות מוטעות, שנגרם עקב בעיות בתעבורת הנתונים של התמונה ממאדים לכדה”א. סיביות מוטעות היו ברובם הסיבה בשלה החלקים השקועים על גבי האבן השתקפו כמו עיניים או נחיריים וגרמו לו להראות כפרצוף אנושי קרוב למרכז התמונה. צלליות על גבי האבן נותנות את האשליה של אף ופה. גיאולוגים פלנטרים מיחסים את התפתחות המבנה לתהליכים טבעיים לחלוטין.

מיתוס חזק התפתח והחזיק בדעה שהפרצוף הינו מבנה מלאכותי אשר נבנה ע”י תרבות עתיקה. הפירמידות באותו אזור- אשר גם הן מבני אבן מעניינים ומושכים- רק הוסיפו דלק למיתוס. בשנה שעברה, מחקר עזר להבין מדוע: אנשים רואים פרצופים גם כאשר הם אינם נמצאים- על מאדים או במבני עננים- משום שלמדנו יתר על המידה לזהות את הפרצוף האנושי בכל מקום.

תמונות נוספות של הפרצוף שנלקחו לאחרונה מראות שמזוויות אחרות, האבן אינה נראית כלל כפרצוף.

מדעני סוכנות החלל האירופית מעוניינים בגיאולוגיה של האזור. מפולות הרים ומשטחי עיי חורבות רחבים מראים כיצד פני השטח השחוקים למדי השתנו במשך הזמן ומאפשרים להם ללמוד את האמת על העבר במאדים.

לידיעה בספייס.קום