היו חיים על מאדים? תלוי באיזו שיטת ניתוח משתמשים

“איננו טוענים שמדעני נאס”א טועים או שלא יכולים להיות חיים על המאדים, אלא שיש די חוסר ודאות כדי להעמיד את טענתם בספק”, כתבו החוקרים

המטאוריט שעל סמך הממצאים שהתגלו בו שיערו מדעני נאס”א כי בעבר התקיימו חיים על מאדים.

מחקר שבחן את המבנה של גבישים קטנטנים, המופקים על ידי חיידקים, מעורר ספקות מחודשים בנוגע לטענה של מדעני נאס”א, שמטאוריט מהמאדים מספק ראיות לכך שבעבר התקיימו חיים על פני הכוכב האדום. החוקרים, בראשות מדענים מאוניברסיטת המדינה באריזונה, השתמשו בטכניקות חדשות המבוססות על מיקרוסקופ אלקטרונים ממוחשב כדי לגלות בפירוט רב מבעבר את הצורות התלת-ממדיות של הגבישים, המורכבים ממינרל הנקרא מגנטיט.
הגבישים יכולים להיווצר על ידיתהליכים אנאורגניים או באופן ביולוגי על ידי חיידקים חיים.

ב-1996 פירסמו חוקרים מנאס”א את הממצא המדהים, שגבישי המגנטיט שנמצאו במטאוריט דומים בגודלם ובצורתם לאלה המופקים על ידי זן מסוים של חיידקים מכדור הארץ, ולכן יכלו להיות מופקים רק על ידי חיידק שכנראה חי על המאדים לפני מיליארדי שנה. אך לאחר גילוי מפורט יותר של מבנה הגבישים החיידקיים של המגנטיט, טוענים החוקרים מאוניברסיטת אריזונה שהניתוח של נאס”א, המסתמך על טכניקות ישנות יותר המבוססות על מיקרוסקופ אלקטרונים, אינו בהכרח מדויק.

“אנחנו לא היינו מגיעים למסקנות שהם הגיעו אליהן”, אמר פיטר בוסק מאוניברסיטת אריזונה, אחד המדענים המובילים במחקר, שפורסם השבוע בכתב העת .of the National Academy “Proceedings “of Sciences”המאמר שלנו אינו טוען שהם טועים או שלא יכולים להיות חיים על המאדים, אלא שיש די חוסר ודאות כדי להעמיד את טענתם בספק. באופן רגיל, ההבדלים בין הממצאים של שתי הקבוצות אינם כה חשובים. אך במקרה הזה, משום שאנו מדברים על הראיה היחידה לחיים מחוץ לכדור הארץ, זה חשוב למדי”.

את גבישי המגנטיט קשה מאוד לחקור, שכן האורך שלהם הוא בסדר גודל של 100 ננומטר, כלומר 100 מיליארדיות המטר, וצורתם מורכבת. מיקרוסקופ אלקטרונים חודרים (TEM) יכול להפיק את הצורה הכללית של הגביש, אך כדי לקבוע את הצורה התלת-ממדית על כל צלעותיה וקצוותיה חייבים להטות את הגביש באופן מדויק בזוויות שונות.

החוקרים מאוניברסיטת אריזונה שיפרו את היכולת להטות את הגבישים, והשתמשו במחשבים המריצים אלגוריתמים מתוחכמים כדי לפרש את הנתונים לגילוי הצורות התלת-ממדיות. המדענים חקרו גבישים שהופקו על ידי שלושה זני חיידקים, בהם ,MV-1 זה שנחקר על ידי מדעני נאס”א, ומצאו שההבדלים המבניים ביניהם גדולים מכפי שסברו החוקרים מנאס”א.

בנוסף, מבנה גבישי ה-MV-1 שהם הגיעו אליו בעזרת השיטה החדישה יותר היה שונה מהמבנה שאליו הגיעה הקבוצה מנאס”א.

אולם קתי תומאס-קפרטה, מדענית בכירה בנאס”א, אמרה כי לחוקרים יש טכניקה מעניינת, אך “הם לא בחנו את המטאוריט שלנו. עליהם לעשות זאת ואז לערוך השוואה”.