סיקור מקיף

משאית החלל האירופאית ז'ול ורן מוכנה לשיגור

חללית המטען החדשה של אירופה מוכנה לשיגור מבסיס החלל האירופאית בגינאה הצרפתית – השיגור מתוכנן ל-9 במרץ

חללית המטען האירופית החדשה - ATV. איור: סוכנות החלל הארופאית
חללית המטען האירופית החדשה - ATV. איור: סוכנות החלל הארופאית
סוס העבודה החדש של אירופה מוכן לשיגור, כך הודיעה סוכנות החלל האירופאית. הטיל האירופאי אריאן 5 יעלה את חללית המטען למסלול ומשם תמשיך החללית לכיוון תחנת החלל הבינלאומית בעזרת 32 מנועי התמרון שלה. תהליך העגינה יבוצע באופן אוטומטי ללא כל עזרה אנושית. ואחרי החיבור לתחנת החלל תועבר האספקה הנדרשת לאנשי צוות התחנה.

כלי ההעברה האוטומטי Automated Transfer Vehicle (ATV) הראשון, המכונה ז'ול ורן, היא חללית מטען שנועדה להעלות מטענים גדולים לחלל. החללית נועדה להחליף את החלליות הבלתי מאויישות מסוג פרוגרס מהתקופה הסובייטית, וחלליות מאויישות דוגמת חלליות סיוז הרוסיות וצי מעבורות החלל האמריקאיות.

נציין עוד כי המשימות החד פעמיות של הפרוגרס ממוספרות על ידי הרוסים היות ואין להם משמעות רבה. האירופאים החליטו לתת משמעות לכל משימה ולקרוא בשם אחר כל מודל ATV שעולה לחלל. כאמור, שמו של הראשון יהיה ז'ול ורן – על שמו של סופר המדע הבדיוני הצרפתי.

בימים האחרונים מסלולה של תחנת החלל תוקן כך שכאשר הז'ול ורן יתקרב, האסטרונאוטים לא יסונוורו על ידי השמש. למרות שכל תהליך העגינה מבוצע אוטומטי, המפעילים החליטו לא להשאיר מקום לטעויות. בסיום העגינה ישמש הדלק הנותר במודול להעלות את התחנה חזרה למסלול גבוהה.

אירופה נכנסת לחלל בצעדי ענק

האירופים השקיעו בתוכנית ה-AVT אחד-עשרה שנות פיתוח מאז 1995, וסכום כולל של 1.3 מיליארד יורו (כ-1.96 מיליארד דולר), יותר מכפול מהסכום שיועד במקור לתוכנית. למרות כל הבעיות, התוכנית משתלבת במקום מרכזי במירוץ החלל העולמי. קיים צורך הולך וגדל לשירותי משא בחלל, כמות המטענים שעולים לתחנת החלל הולכים וגדלים והתדירות שלהם עולה בהתמדה. האמריקאים הולכים להוציא מהשירות את צי מעבורות החלל הישנות, והחלליות המשא הרוסיות קטנות מדי מכדי לספק את הצרכים העתידיים.

כניסת האירופאים לתחום החלל הביא הרבה ביקרות על הסכומים העצומים שהם נדרשו להשקיעה בפרוייקטים השונים, אבל היום ניתן לראות כי בעתיד הנראה לעין הם הולכים להוביל במספר תעשיות משנה בתחום זה. כבר היום יש בידי האירופים מרכז חלל משוכלל בגינאה הצרפתית, לווינים רבים עולים לחלל על גבי משגר הטילים הכבד אריאן 5. עכשיו אירופה מתכננת לנגוס נתח שוק גדול גם בתחום תעבורת המטענים בחלל. על מנת להציע ערך מוסף, בתחילת הפיתוח הוחלט על פיתוח חללית מטען שתשמש כ”משאית חלל” של ממש – יכולת נשיאה של עד 7.5 טון, כאשר המשקל הכולל של החללית עם המטען בזמן השיגור יהיה 20 טון !

גישה עצמאית ועגינה אוטומטית על ידי ניווט אופטי. איור: סוכנות החלל הארופאית
גישה עצמאית ועגינה אוטומטית על ידי ניווט אופטי. איור: סוכנות החלל הארופאית
מעבר להשלכות הכלכליות, אירופה למדה המון במהלך תקופת הפיתוח. החללית היא אחת המתקדמות שנמצאות כיום בשוק, לאחר שהיא נכנסת למסלול היא שטה בעצמה לכיוון מעבורת החלל, ומבצעת באופן אוטומטי את כל תהליך העגינה בדיוק של מילימטרים ספורים. השימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום הניווט האופטי, תקשורת חכמה, ותכנות מערכות ישמשו את המהנדסים האירופאים בתעשיית החלל הצומחת ויאפשרו לקצר את תהליכי הפיתוח של משימות הירח ומאדים.

מעבר ליתרונות שכבר צויינו, מודול ה-ATV תוכנן באופן מיוחד כך שהרכבתו תהיה מהירה וגמישה בהתאם למפרטים שונים ולצרכים השונים. הרכבתו מהירה ואורכת חודשים ספורים, וזאת בניגוד למודלים אחרים שמיוצרים עבור תחנת החלל ודורשים שנים של פיתוח והרכבה. המודל נועד לשמש באופן חד פעמי – להעלות ציוד והאספקה ואחרי מספר שבועות/חודשים להתנתק יחד עם הזבל ולהישרף באטמוספירה. גודלו של המודול (10 על 4.5 מטר) ונפח פנימי של 48 מטרים מעוקבים מאפשר להכניס לתוכו אוטובוס קומתיים. ה-ATV נועד להחזיק מעמד בחלל מספר חודשים לפני שהוא מתנתק ונופל למיכל זבל, יחד עם זאת, ניתן להרכיב מודלים מתוחכמים יותר שישמשו כתוספים קבועים לתחנת החלל – למשל חדר מגורים לאסטרונאוטים או מעבדה.

4 תגובות

  1. האיחוד האירופאי קרוב בגודלו ובעצמת כלכלתו לזו של האיחוד המדינות באמריקה.
    ההבדל הוא שהאיחוד האירופאי מפולג לעשרות מדינות, בכל מדינה יש בממוצע 5 עמים שונים (בספרד: באסקים,קאסטלינים,אאוסטרנים ועוד; באנגליה וולשים פראנקים בריטונים סקוטים אירים ועוד שלא נדבר על מדינות מפולגות עוד יותר כמו בלגיה והיד נטועה)

    תקציב המחקר והפיתוח בארה"ב של אמריקה גבוה פי 8 (!!!) מזה האירופאי.

    ונעבור לסין: מתי לאחרונה ראית סרט סיני ? ספר ? סדרה ? הצגה ?
    הסינים בשלב ההתכנסות שמאפיין מעצמות דיקטטוריות רבות בדומה לבריה"מ אשר הפגינה כח רב בשנות ה 60 ו ה 70.שלב זה מתאפיין בניצול משאבים (כח עבודה) להשגת מטרה צרה (מטבע חוץ ותעשיה) אולם כמו כל דיקטטורה המונעת את החופש מן המחשבה, תגליות מדעיות פורצות דרך לא יכולות להופיע בה. בעוד 20 שנה סין תפגע אנושות מהזדקנות תושביה (עקב ההגבלה על הילודה). מאוד אופנתי לומר שסין היא המעצמה הבאה. אך היא לא.
    בתור מי שתייר רבות בסין אני יכול להבטיח לך מגיב 1 כי 95% מהאוכלוסיה מורכבת מכפריים ללא אספקת חשמל ומים סדירה.

    לגוש היפני יש סיכוי להפוך למעצמה ב 50-100 שנים הבאות
    לאירופה ולתת היבשת ההודית יש סיכוי להפוך למעצמות ב 100-150 שנים הבאות (כרגע גם הודו מפולגת ל 300 עמים בקירוב)

    לגוש הסובייטי לשעבר יש סיכוי להפוך למעצמה ב 200 השנים הקרובות.

    בכל מקרה, להערכתי הבלתי מלומדת, ב 100 שנים הקרובות לא נראה מתמודד ראוי לארה"ב. אירופה רחוקה מאוד מאחור. מאוד.

  2. אמריקה Vs אירופה:
    משאית חלל הפועלת על דלק מאובנים? מערכות ניווט? האירופאים עושים היום מה שארה"ב עשתה בשנות השישים, עם עוצמת מחשוב אפסית.
    אפשר רק לדמיין מה הפער האמיתי בין ארה"ב לשאר העולם (ורק תחשוב על טכנולוגיית החמקנים, לדוגמא).
    אתה מדבר כנגד המדינה שבה פועלים MIT, מעבדות בל, IBM ועוד עשרות אם לא מאות מכוני מחקר ופיתוח שאין שני להם בעולם. כל זאת לצד הכלכלה והצבא החזקים ביותר בעולם ואיכות חיים שכולם שואפים אליה (פחות או יותר).
    לי באופן אישי נראה שאמריקה מפנה את תקציבי המו"פ שלה לכיוונים יעילים יותר. כיום אין תחרות לעוצמה האקדמית והטכנולוגית של ארה"ב. (אולי סין, בעתיד?).
    נחיה ונראה…

  3. תגידו זה דמייוני להגיד שאמריקה מתקרבת ליום שכבר לא תהיה מעצמה בכלום????אלא עוד מדינה חזקה למרות שגם זה מוטל בספק????

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.