ניסוי ישראלי שנערך במעבורת “קולומביה” – חזר לארץ

נאס”א העבירה לידיהם של חוקרים מהמכון הישראלי לרפואת חלל מבחנות ובהן אבקת חלב מועשרת בחיידק ידידותי – שנשלחה לחלל על המעבורת קולומביה. הניסוי שרד את התפוצצות המעבורת, וכעת ינסו החוקרים לפענח את תוצאותיו – בישראל

הודעה לעיתונות מטעם המכון הישראלי לרפואת חלל

צוות חוקרים ישראלים מהמכון הישראלי לרפואת חלל ותעופה קיבלו לידיהם חלקים מניסוי שנערך במעבורת הקולומביה שהתרסקה עם כניסתה לאטמוספירה ב-1 בפברואר 2003.

המתקן שהכיל את הניסוי הצליח בדרך נס לשרוד את הפיצוץ והגיע שלם לכדור הארץ. הניסוי נמצא על-ידי נאס”א בעת פתיחת מטען הניסויים שנחת עם שברי המעבורת. החוקרים הופתעו לגלות כי הניסוי לא ניזוק, למרות הפיצוץ במעבורת, נפילתו מגובה רב דרך האטמוספירה וחשיפתו לחום הרב.

הניסוי הישראלי בוצע בשיתוף המכון הישראלי לרפואת חלל ותעופה. את הניסוי הנחה ד”ר ערן שנקר. הצוות שהה במהלך משימתה של הקולומביה במרכז בקרת הניסויים באתר השיגור בקייפ-קאנוורל, פלורידה. עם חקירת ממצאי ושרידי המעבורת, שוחררו ממצאי הניסוי הישראלי והועברו, כאמור, לידי החוקרים.

החוקרים בדקו את יעילותם של חיידקים פרוביוטיים ידידותיים בחלל – כדי לסייע לאסטרונאוטים בחלל לשפר את תפקוד מערכת החיסון והעיכול בגופם, וכן לסייע למאזן הסידן שבגוף. לצורך כך, פיתח המכון הישראלי לרפואת חלל, יחד עם חברת “מטרנה”, תרכיב מיוחד המועשר בחיידקים ידידותיים – M-107. אבקת החלב הזו מכילה רמות גבוהות של החיידק הידידותי Bifidobacterium lactis Bb12, והחוקרים מעריכים כי היא תמנע בעיות רפואיות המטרידות את האסטרונאוטים במהלך שהותם בחלל החיצון.

במהלך משימותיהם בחלל, סובלים האסטרונאוטים מליקויים פיזיולוגיים שונים, שהחמורים בהם – פגיעה בתפקוד המערכת החיסונית הגורמת לסכנת הדבקות במחלות וזיהומים, פגיעה במאזן הסידן ובמטבוליזם המובילה להתדלדלות מסת העצם (אוסטאופורוזיס), ומעלה את הסיכון לשברים בעצמות ולאבנים בדרכי השתן. כמו כן, נרשמה ירידה בכמות החיידקים הידידותיים בגופם במערכת העיכול של האסטרונאוטים, החופשת אותם לזיהומים, שלשולים ויצירה עודפת של גזים – המהווים בעיה במעבורת הסגורה בה מתאפשרת חלופת אוויר מנימלית בלבד.

החיידקים הידידותיים יעזרו לאסטרונאוטים

מחקרים שונים שנערכו מראים, כי צריכת מוצרי חלב המועשרים בחיידקים פרוביוטיים על ידי האסטרונאוטים, לפני הטיסה לחלל ובמהלכה, מסייעת לשיפור מאזן הסידן והחיידקים החיוביים בחוף ומחזקת את המערכת החיסונית. רופאי חלל מעריכים, כי שימוש מבוקר במוצרי חלב המועשרים בחיידקים ידידותיים תשמור על בריאותם התקינה של האסטרונאוטים בחלל, הן במשימות קצרות טווח במעבורות החלל, והן במשימות ארוכות – בתחנת החלל העתידית ובטיסות ארוכות לכוכבי לכת אחרים – בעתיד.

לצורך בדיקת העניין, נבדקה בחלל אבקת החלב הישראלית, M-107, ונבחנו התהליכים הביולוגיים השונים שעבר החיידק הידידותי טרם השיגור, ובמהלך השהות בחלל. הנתונים שנאספו בטיסה הגיעו כעת לידי החוקרים בישראל, והם ייבדקו מול תוצאות ניסויים דומים שנערכו על פני כדור הארץ.

הניסוי נערך בשיתוף נאס”א, לאחר שהמכון הישראלי לרפואת חלל ותעופה נבחר כמרכז רשמי ובינלאומי לפיתוח טכנולוגיות מזון בעבור אסטרונאוטים. החוקרים מטעם המכון וחברת מטרנה, בודקים כעת החיידקים שחזרו לכדור הארץ, ועורכים אנליזה מיקרוביולוגית כדי לבדוק את תפקודם.

1. אתם לא מבינים כלום הניסוי הישראלי היה להורדת גשם והחזרת אינדיאנים לחלל