קול ישראל: ישראל במגעים לשיגור אסטרונאוט שני

סוכנות החלל הישראלית פתחה במו"מ עם כמה סוכנויות חלל ובהן כמובן נאס"א אך גם סוכנות החלל הסינית. יו"ר סוכנות החלל פרופ' יצחק בן-ישראל אישר את הדברים בתוכנית "הכל דיבורים" הבוקר ברשת ב'.

אילן רמון ז"ל במעבורת קולומביה, בטיסה STS-107. צילום: נאס"א
אילן רמון ז"ל במעבורת קולומביה, בטיסה STS-107. צילום: נאס"א

ישראל מנהלת מגעים לשיגור עוד אסטרונאוט ישראלי לחלל. לכתבנו לענייני מדע, איתי נבו, נודע כי סוכנות החלל הישראלית מנהלת מגעים מתקדמים עם כמה סוכנויות חלל, על שיגור אסטרונאוט נוסף בשנים הקרובות, ככל הנראה לתחנת החלל הבין-לאומית. המגעים בעניין עם ארה"ב נפתחו לפני כשנה, בעת ביקורו בישראל של ראש נאס"א (סוכנות החלל האמריקנית), צ'ארלס בולדן, ונמשכו בביקור של משלחת ישראלית בסין לפני כמה חודשים, שם נפגשו נציגי סוכנות החלל עם נציגים של סוכנויות אחרות. בולדן אמר אז בראיון בלעדי לרשת ב' כי הוא מקווה שיהיה אפשר לשגר עוד אסטרונאוט ישראלי בשנים הקרובות.

מאז קרקוע מעבורות החלל, לפני כשנתיים וחצי, הפסיקה ארה"ב את השיגורים המאויישים שלה לחלל, והיא שולחת אסטרונאוטים לתחנת החלל רק בחלליות "סאיוז" הרוסיות. האמריקנים מתכוונים לחדש את הטיסות המאויישות ברכב החלל החדש "אוריון", שאמור להיכנס ככל הנראה לפעילות מבצעית בעוד כשלוש שנים, וכן בחלליות "דראגון" של חברת Spacex, המפעילה כיום טיסות אספקה לתחנת החלל ואמורה לעבור גם להטסת אסטרונאוטים. בנוסף לארה"ב, ישראל מנהלת מגעים גם עם סוכנות החלל האירופית ועם סוכנות החלל של רוסיה, השותפות גם הן בתחנת החלל הבינ"ל.

"כרגע, כל הטיסות בחללית הרוסית לתחנת החלל בשנתיים הקרובות כבר תפוסות", אומר יו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' יצחק בן ישראל. "יש גם לקחת בחשבון שההכשרה של אסטרונאוט אורכת לפחות שנתיים, כך שאנו מדברים על שיגור אסטרונאוט בטווח זמן של כשלוש שנים". בן ישראל אישר במשדר "הכל דיבורים" כי מתנהלים מגעים גם עם סוכנות החלל הסינית, שאינה שותפה בתחנה הבינ"ל, ומנסה להקים תחנת חלל משלה. "ראש סוכנות החלל הסינית פנה אלינו ביוזמתו והציע לנו לשקול צירוף אסטרונאוט ישראלי לתכנית שלהם. בעניין החלל אין גבולות לשיתוף הפעולה הבינ"ל". סוגיה נוספת שטרם נפתרה היא שאלת המימון – הכשרה ושיגור של אסטרונאוט צפויים לעלות עשרות מיליוני דולרים. בן ישראל הביע תקווה כי סוכנות החלל שעמה תגיע ישראל לסיכום, תישא בחלק מהמימון, כפי שנעשה עם ארה"ב בטיסה של אילן רמון.

לא רק לטייסים

כזכור, ישראל שיגרה עד כה אסטרונאוט אחד, אילן רמון, והוא נספה עם צוות המעבורת קולומביה בסיום משימתו הראשונה, לפני אחת-עשרה שנים. רמון היה טייס קרב, וחיל האוויר הוא שניהל אז את המגעים עם נאס"א. כיום, אומר בן ישראל, אין הכרח שהאסטרונאוט – או אסטרונאוטית – יהיו טייסים. "סוכנויות חלל אחרות, בראשן האמריקנים, משגרות רופאים, מהנדסים, מדענים, אפילו מורים. זה יהיה פתוח לכל שכבות הציבור, לכל מי שיעמוד בקריטריונים של הגיל והכשירות". הוא ציין כי סוכנות החלל תבחר כמה מועמדים לתהליך ההכשרה, שניים או שלושה, כדי שיהיה אסטרונאוט גיבוי למקרה שמשהו ישתבש במהלך ההכשרה הממושכת. המיונים לבחירת האסטרונאוט, מבטיח בן ישראל, ייפתחו לאחר שיושג הסכם עם הגוף המשגר.

לידיעה (וההקלטה) באתר רשת ב'

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

6 תגובות

  1. לדעתי לא כדאי לשתף פעולה עם הסינים.כי סין נכנסת ל"עידן קרח" כלכלי.וזה מיסיבות פוליטיות ודמוגרפיות.

  2. כמו שהחללית לירח ממומנת מתרומות ,כך ניתן לממן תייר חלל .ולהגיד שהוא הקוסמונאוט – אסטרונאוט הישראלי הראשון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן