סיקור מקיף

מה הופך את חברת “ישקר” למובילה בעולם בייצור כלים לעיבוד שבבי

רשמי סיור במפעלי ישקר שבאזור התעשייה תפן בגליל המערבי

מאת אורי בן חנן ועדין שטרן

 חברת ישקר שנוסדה ב-1952 על ידי סטף ורטהימר עלתה ב-2006 לכותרות לאחר שכ-80% ממניותיה נרכשו בידי איש העסקים האמריקני וורן באפט. החברה, ש-97% ממחזור המכירות שלה מיועד לייצוא, מדורגת היום במקום השני בין יצרני כלי החיתוך הגדולים בעולם. את הכלים המגוונים ואת הטכנולוגיות החדשניות אפשר למצוא בתחומים רבים, מתעשיית הרכב, התעופה והחלל ועד תעשיית התבניות. מר יעקב הרפז, נשיא קבוצת IMC וישקר, מציין כי כמעט אין היום בעולם כלי רכב או כלי טיס שאין בו חלק המיוצר בעזרת כלי החיתוך מתוצרת ישקר. לישקר נציגי מכירות ויועצים מומחים כמעט בכל אזור תעשייתי חשוב בעולם, סניפים ב-40 מדינות ומרכזי ייצור ב-11 מדינות שהפעלתם בקרבת שוק היעד חיונית לקיצור זמני האספקה. טכנולוגיות העיבוד המתקדמות והיועצים המומחים מאפשרים להוריד בעלויות הייצור ולפתור בעיות “צוואר בקבוק”, ומקנים לחברה את מעמדה בעולם התחרותי של יצרני הכלים. לישקר 2,000 עובדים בישראל ועוד כ-1,000 ברחבי העולם. מאז הקמתה, ידעה ישקר לשלב תעשייה מתקדמת עם תרבות של אסתטיקה ואיכות סביבה. אתר החברה בתפן, המצטיין בטיפוח הנוף ומשתלב היטב בנוף ההררי של הגליל מעיד על כך.

סיפורה של שימה.*כלי לעיבוד שבבי מורכב מ”מחזיק” המחובר למכונת העיבוד ומ”שימות” (inserts) המורכבות בשיטות חיבור שונות על גבי המחזיק. עיבוד שבבי טוב ואיכותי מתקבל באמצעות שימות שבהן יש שילוב של חומר גלם איכותי, ציפויים מתאימים וגאומטריה מדויקת. בכל אחד מתחומים אלה לישקר יש מומחים השוקדים על פיתוח שיטות ותהליכים חדשים. השוק דורש לבצע כמה שיותר עיבודים בשלב אחד, בקצב עיבוד של עד 2,000 מילימטר בשנייה במהירות סיבוב של עד 15,000 סיבובים בדקה. השימות של ישקר עשויות ממתכת קשה (מתק”ש) המיוצרת מתערובת של יסודות כגון: טונגסטן, קובאלט, ניקל, וטיטניום. היסודות הנחצבים במקומות שונים בעולם מגיעים לישקר כאבקות שגודל הגרגר האופייני שלהן הוא כ-0.3 מיקרון. יתרון השימוש בגרגרים קטנים הוא ביכולת העמידה של השימה במכה פתאומית (נגיפה), תכונה חשובה לעיבוד שבבי.

בשלב היצור הראשון, עוברות האבקות טחינה וערבוב עד לקבלת מרקם המאפשר לעצב את השימה באמצעות כבישה בתבנית. לאחר הכבישה, עוברת השימה סינטור בטמפרטורה גבוהה שבמהלכו מגיע החומר שממנו עשויה השימה לתכונות הדרושות. בתום שלב זה עוברות מקצת השימות השחזה וציפוי המתאימים את השימות ליישום המיועד להן. תהליך ייצור השימות הוא אוטומטי לגמרי ומבוצע באמצעות רובוטים רבים העובדים ללא הרף, פורקים את השימות מן המכבשים אל משטחי הגרפיט, מסיעים מגשי שימות אל תנורי הסינטור ומהם אל המחסנים האוטומטיים, שם נארזות השימות ונשלחות אל הלקוחות. מערכות עיבוד תמונה בודקות שהשימות המונחות על המשטח שלמות ושהמידות שלהן נכונות.

במרכז לתכן ופיתוח של ישקר מפתחים מהנדסי חומרים את תרכובות המחר שיאפשרו עמידות משופרת בשחיקה ובנגיפה. השיפורים יושגו באמצעות שימוש בגרגרים בגודל ננומטרי הקטנים בסדר גודל מאלה של היום. בין השאר, עומדים בפניהם קשיים במציאת חומר מלכד ובפיתוח תהליך טכנולוגי של חיבור הגרגירים לחומר קשיח.

כדי לעמוד בתקנים המחמירים של התעשייה, אומר מר ערן סלמן מנהל אבטחת האיכות של החברה, מבצעים בדיקות בכל אחד משלבי הייצור. כל שימה וכל כלי עיבוד שבבי

 שיוצאים מישקר עוברים בדיקה סופית חזותית ויש לכל אחד מהם מספר זיהוי, שבאמצעותו אפשר לקבל מידע מדויק על כל שלבי הייצור שלו. במקרה של תקלה, מאפשרת השיטה לשחזר את התהליך ולאתר את השיפורים הדרושים.

 מוצרי החברה. מתוך אתר ישקר

חברת ישקר מול מתחריה.המתחרות העיקריות, שבהן מתמודדת ישקר בהצלחה, הן חברות משוודיה, מארה”ב ומיפן. מר הדס זעירא מנהל הפרסום מציין כי החברה משתתפת כל שנה ביותר מ-70 תערוכות בעולם, שבהן היא חושפת קווי מוצרים חדשים ויכולות משופרות המאפשרים לה להגדיל בהתמדה את נתח השוק. נציגי השיווק עומדים בקשר הדוק עם הצרכנים כדי לפתח תחזית דרישות לכלי עיבוד שבבי עתידיים. הדרישות כוללות סרטוט של החלק הדרוש, החומר שממנו הוא עשוי והמכונה שבעזרתה רוצים לייצרו. הנתונים מועברים למחלקת המו”פ, שם מבוצע התֶּכֶן של המחזיק ושל השימות כך שיענו באופן הטוב ביותר לדרישות הלקוח. ד”ר משה גולדברג, העוסק במו”פ חומרים, אומר שמחיר השימה הוא רק 3% ממחיר המכונה, חומר הגלם וההוצאות הקבועות, אבל השפעתה על טיב המוצר מכרעת. לישקר יכולות לתת ליצרן פתרונות המאפשרים לו להשתמש בכלי שיבוב חכמים שיכולים להביא לחיסכון ניכר בהשקעה במכונות העיבוד ובזמן העיבוד. לעתים שדרוג קו הייצור נעשה על ידי החלפת כלי העיבוד בלבד ללא צורך ברכישה של מכונות עיבוד חדשות. פיתוח שיטות אחיזה ייחודיות של השימות מאפשר להחליפן או לשנות את אופן אחיזתן ללא צורך באיפוס מחודש של המכונה, דבר המאפשר חיסכון ניכר בזמן.

סוד ההצלחה של ישקר בטיפוח כוח אדם מיומן ומעולה. כ- 10% מעובדי ישקר הם מהנדסים באגף המחקר והפיתוח. על פי מדיניות נשיא החברה, מר יעקב הרפז, מטרתם להתחרות בצוותים מקבילים בתוך החברה. מדיניות זו מצמיחה רעיונות ופתרונות מהפכניים. ישקר מעמידה לרשותם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי שסביבת עבודתם תענה לדרישות הגבוהות שהשוק מציב.

לישקר צוותי פיתוח של כלי עיבוד לשש תעשיות עיקריות: תעשיית הרכב, התעופה והחלל, השתלים הרפואיים (כלים ממוזערים), התבניות ותעשיית ייצור מכונות לעיבוד שבבי (MTB). שוק ייצור המכונות לעיבוד שבבי חשוב לחברות המעבירות קווי ייצור למזרח אירופה או למזרח הרחוק ורוצות לשמור על תקנים אחידים ושיטות ייצור אחידות.

כיווני התפתחות עתידים של החברה. ישקר ממשיכה לפתח מוצרים ייחודיים לתעשיות הרכב והתעופה שצורכות כ-50% מכלל כלי החיתוך שמיוצרים בעולם. ישקר נותנת מענה מקיף לתעשיות אלה על ידי רכישת חברות בעולם בעלות ידע ייחודי בענפי העיבוד השבבי. ידע זה מאפשר את השלמת סל המוצרים הרחב ללקוחות החברה. ישקר מפתחת חומרים חדשים  המשלבים מתכות קשות, יהלום ובור חנקני קובי (CBN).

ישקר פועלת להכשרת כוח אדם עתידי.  הציוד הטכנולוגי המצוי בישקר הוא מן המתקדמים בעולם. להפעלת ציוד זה דרוש כוח אדם מיומן בעל השכלה של הנדסאי לפחות. בעבר הכינו בתי ספר תיכון מקצועיים, כגון בסמ”ת ואורט את תלמידי התיכון להכשרה עתידית בתחום המכונות. היום התלמידים אינם נוטים לבחור תחומים אלה, ולכן נדרש לעודד אותם ללמוד את מקצועות העיבוד השבבי ולהדגיש שמדובר במקצועות חדשניים. ישקר מחפשת אפוא עובדים ברמות השכלה שונות הנמשכים לעיבוד שבבי ומוצאים אתגר בעבודה הנדסית. פיתוח מוצרים חדשים מחייב לימוד מתמיד ולכן מאפשרת ישקר לעובדיה להתקדם בלימודים גם בהדרכות פנימיות וגם במוסדות להשכלה גבוהה בארץ. לחברת ישקר קשרים טובים מאוד עם המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל. במסגרת קשרים אלו מקימה חברת ישקר במכללה מעבדת מחקר בעיבוד שבבי שבה יבוצעו ניסויים ופיתוחים של כלים חדשים. מעבדה זו גם תסייע בהכשרה של כוח אדם הנדסי בעל התמחות בתהליכי ייצור.

פרופסור עדין שטרן הוא מרצה במחלקה להנדסת חומרים באוניברסיטת בן גוריון בנגב. ד”ר אורי בן חנן הוא מרצה במחלקה להנדסת מכונות במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה. שניהם חברים בוועדת העורכים של סיינטיפיק אמריקן ישראל.

*רכיב שעשוי ממתכת קשה המיועד לעיבוד שבבי

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.