אוניברסיטת סיאטל ויבמ יסייעו לפתור את משבר האורז העולמי

מיליון מחשבים בקהילת המחשוב השריגי העולמי של יבמ נרתמים לפיתוח זנים חדשים וטובים יותר של אורז

לוגו יבמ

ככל שמשבר המזון העולמי מחריף, מחירם של מוצרי המזון כגון אורז מרקיעים ומיליוני אנשים צפויים לסכנת רעב, גדלה החשיבות של פתרונות מהירים.

על רקע זה השיקו יבמ ואוניברסיטת וושינגטון בסיאטל יוזמה חדשה שתאפשר לבצע מחקר שיסייע בפתרון משבר האורז העולמי תוך פחות משנתיים בהשוואה לכ-200 שנה שהיו דרושים לביצועו, אלמלא רתמה יבמ לביצועי את קהילת המיחשוב השריגי העולמי (World Community Grid) שהיא מפעילה.

היוזמה הטכנולוגית החדשה של יבמ תאפשר לכל מחשב אישי היושב על שולחן העבודה של משתמש פרטי או עובד בארגון – לקחת חלק בפיתוח זנים חדשים של אורז, שיסייעו להתגבר על משבר המזון העולמי ועליית המחירים המסחררת.

קהילת המחשוב השריגי העולמי – World Community Grid – אותה מובילה יבמ, מקשרת למעלה ממיליון מחשבים אישיים המחוברים לאינטרנט, ותנצל את זמן העיבוד הפנוי של המחשבים האלה על מנת להריץ תוכנה ייחודית שפותחה באוניברסיטת וואשינגטון, על מנת לבנות מודל תלת-מימדי של החלבונים המיוחדים לאורז ולפצח את סודות מבנה החלבונים האלה.

השלמת המשימה – הצפויה תוך פחות משנתיים – תאפשר להכליא בהצלחה זנים שונים של אורז, כדי להפיק יבולים גדולים יותר, ולהתמודד עם עליית מחירי המזון והחשש ממחסור. כך, אפשר יהיה לדחוס לשתי שנים של עיבוד ממוחשב הפקת תובנות שהייתה דורשת 200 שנים של ניסויים במתכונת של הכלאה, ניסוי וטעייה, במעבדות מסורתיות.

הפרוייקט החדש יתמקד במחקר זני האורז ברמה האטומית, כאמור תוך שימוש בכושר העיבוד של כמיליון מחשבים הקשורים זה לזה ומרכיבים למעשה את אחד ממחשבי העל החזקים בעולם. רעיון המחשוב השריגי הקהילתי הכלל עולמי, Grid של יבמ רותם מחשבים, בעוצמות שונות, המחלקים ביניהם חישובים מורכבים בשעות בהן אינם נדרשים לבצע משימות אחרות – אותם מבצע כל מחשב בשעות בהן כושר העיבוד שלו אינו מנוצל בפועל למשימות אחרות. מערך המחשוב השריגי העולמי ישולב עם טכנולוגיות הכלאה והשבחה ששימשו את החקלאות לאורך אלפי שנות היסטוריה.

אורז הוא מזונם העיקרי של יותר ממחצית בני האדם בעולם. שני מיליארד אנשים באסיה בלבד, מקבלים עד 70% מצריכת האנרגיה היומית שלהם מאורז. מדי שנה, מתים בעולם 10 מיליון בני אדם מרעב וממחלות הקשורות ברעב.

מערכת המחשוב השריגי של קהילת ה- Grid העולמית של יבמ תריץ תוכנת מודלים תלת-מימדית שפותחה על ידי חוקרים בתחום הביולוגיה החישובית באוניברסיטת וושינגטון, על מנת לפצח, כאמור, את מבנה החלבונים המרכיבים את האורז. הבנת המבנה נדרשת כדי לזהות את הפונקציות אותן ממלא כל חלבון – ולזהות איזה מהחלבונים ניתן לנצל על מנת להבטיח יבול גדול יותר, להבריח מזיקים, לעמוד מול מחלות, ולהציע ערך תזונתי גבוה יותר.

בתום הפרוייקט, תעמוד לרשות קהילת החקלאים ומגדלי האורז מפה מפורטת של החלבונים באורז ותפקידי המקטעים השונים בכל שרשרת חלבונים כזאת. כך, אפשר יהיה לבחור טוב יותר את הצמחים שישמשו להכלאה ולפיתוח זנים חדשים שיבטיחו יבולים גדולים יותר.

החודש, מציין מערך המחשוב השריגי הקהילתי העולמי אבן דרך בתולדותיו, עם הצטרפות המחשב המיליון הרשום במסגרת רשת המחשוב המקדמת משימות מחקר מדעי בכל העולם. מדי שבוע, נרשמים אלפי משתמשי מחשב פרטיים וארגונים בתחומים שונים למאמץ המחשוב השיתופי הזה, הנרתם בין השאר לפרוייקטים דוגמת מחקר הסרטן ומחלת האיידס. התקדמות בפיתוח המודל של החלכונים בצמחי האורז, צפויה לסייע בעתיד גם לקידום הטיפוח של זני חיטה ותירס.

כל משתמש מחשב, בכל מקום בעולם, בכל עוצמת עיבוד ובכל רוחב של קו תקשורת, יכול להצטרף כיום לקהילת המחשוב השריגי העולמית, באמצעות גלישה לאתר www.worldcommunitygrid.org והורדת יישום תוכנה חופשי – הרותם את כושר העיבוד של המחשב בכל שעה בה אינו דרוש למשימותיו הרגילות, ומקצה אותו למערך ה- Grid הקהילתי העולמי.

(מבוסס על הודעה לעיתונות של יבמ)