כיצד זה פועל: סרטי תלת-מימד

מהפיכת תלת-המימד: מבט אל תוך הטכנולוגיה שגנבה את ההצגה,  בה השתמשו כדי ליצור את ה"אווטאר" של ג'יימס קמרון

תמונה מתוך הסרט
תמונה מתוך הסרט

כתבה מפופיולר סיינס

ג'יימס קמרון הוא עקשן. לפני כמעט עשור הוא החליט לצלם את סרט הרפתקת המדע הבדיוני שלו, האדם-נגד-החייזר – אווטאר בתלת-מימד; אבל הוא סירב להתחיל את ההפקה עד שהטכנולוגיה תגיע למצב שבו היא תוכל לשכנע את הצופים שהם יכולים לחדור למסך ולאחוז בחץ וקשת לצידם של הנא'בי, החייזרים הכחולים גיבורי הסרט עם פני החתול שגובהם שלושה מטרים. כדי לתת לסצנות עומק מציאותי, בנו – קמרון, שהקים לתחייה את ה-T-1000 עשוי המתכת הנוזלית פרי אנימציית המחשב בסרט שליחות קטלנית 2, וגאוני המצלמה וינס פייס ופטריק קמפבל – את הפייס/קמרון, מערכת הצילום המשולבת (Fusion Camera System) המסוגלת ללכוד את התמונות באותו אופן שעושה העין האנושית. בשלב הבא השתמש קמרון במצלמה וירטואלית כדי ללכת – או לעוף – סביב העולם הוירטואלי כדי לצלם את כל זויות הצילום של הנא'בי שהוא רצה ולשלב את הצילומים שיתקבלו עם צילומים מהחיים האמיתיים. להלן מדריך ליצירת סרט תלת-המימד המשכנע ביותר עד היום. – ג'ון סקוט לווינסקי

כיצד ג'יימס קמרון יצר סרט תלת-מימד מציאותי אמיתי

1. בנה את הבמה

מערך של 72 עד 96 מצלמות, בהתאם לגודל התפאורה, תלויות מסביב להיקף של בימת הקול ומחוברות לרשת. בשלב מאוחר יותר, מחליף המחשב את קירות הסטודיו, הרצפה והתקרה בסביבה ומבנים דיגיטליים מרונדרים בתלת-מימד. הרשת מסומנת גם על הרצפה כדי לתת נקודות התייחסות בתוך העולם הווירטואלי הזה.

2. לתפוס תנועה

שחקנים, כלי נשק ואביזרי תפאורה מסומנים בנקודות מחזירות קרניים בזמן שרשת המצלמות עוקבת אחרי תנועת הנקודות בלבד. מחשב מקליט את תנועת הנקודות, מאתר את מיקומן באמצעות טריאנגולציה, ומשלב את נקודות המידע האלו לשלדי חוטים ש"יולבשו" באווטאר עם גוף ממוחשב של נא'בי.

3. צלם בתלת-מימד

בשלב הבא מצלם קמרון את הדמויות החיות בתלת-מימד כדי שהם ייראו בבית לצד הנא'בי בעולם התלת-מימד הווירטואלי. טכנולוגיית תלת-מימד ישנה יותר השתמשה בשתי מצלמות מורכבות זו לצד זו כדי ליצור אפקט של עין ימין/עין שמאל. בגלל הנפח שלהן, היו המצלמות האלה ממוקמות במרחק גדול האחת מהשנייה ויכלו לצלם רק מה שנמצא מולן. המערכת הממוזגת מורכבת משתי מצלמות, אבל על ידי שימוש בחיישני תמונה היי-דפינישן דיגיטליים, יכולות העדשות להיות ממוקמות קרוב יותר האחת לשנייה מהמרחק בין האישונים שלכם. קו הראייה של העדשות הוא מתכוונן, כך שבזמן צילום, ניתן לשנות את הזווית שלהן קרוב יותר כך שהן תתמקדנה על אובייקטים קרובים יותר, או רחוק יותר כדי להתמקד בדמויות העומדות במרחק, בדיוק כמו שעושות העיניים שלכם. המערכת משלבת את הצילומים לתמונה אחת שיש לה עומק ריאליסטי.

4. טפסו אל תוך הסרט

לאחר שהמחשב משלב את התנועות המוקלטות אל תוך הסביבה הדיגיטלית, קמרון נושא על במת התפאורה מצלמה וירטואלית בעלת מסך LCD עם כפתורים ומאחזים הדומים לשלט של משחקי וידאו. בזמן שהוא זז, עוקבים גלאי רדיו ואופטיקה אחרי המיקום של המצלמה ומשדרים אותו למחשבים, אשר מרנדרים את העולם הווירטואלי כפי שהוא נראה מנקודת המבט הזאת ושולחים אותו אל מחשב הלוח. הפעולה מאפשרת לקמרון להלך דרך אזור הפעולה הווירטואלית כדי להקליט את הסצנה שהוא רוצה. הוא יכול אפילו למקם את נקודת התצפית כדי לצלם צילומים שהיו דורשים מצלמת רחף או מסוק. מאוחר יותר, ניתן להוסיף אל הסצנות האלו את צילומי תלת-המימד של בני האדם.

5. צפו בו

במופעי תלת-מימד אמיתיים, מציג המקרן לסירוגין את תמונות עין ימין ועין שמאל, כל אחת בכיוון מעגלי מקוטב הפוך, 144 פעמים בשנייה. משקפיים מקוטבות (משקפי תלת מימד) מבטיחות שכל עין רואה רק את התמונה המיועדת לה.

ריאיון פופיולר סיינס

ג'יימס קמרון

מאחורי הקסם תלת-מימדי נמצא במאי שלא יתן אפילו לחוקי הפיסיקה להוות מכשול לסיפורי הגבורה.

יועצי המדע מעצבנים:

יש לי רקע מדעי במידה מספקת בדיוק כדי להכניס אותי לצרות. כשכתבתי חשבתי – מה יכול לגרום להר לצוף? אם הוא היה עשוי מחומר כמעט טהור, סופר-מוליך בטמפרטורת חדר, והוא היה בשדה מגנטי חזק, הוא היה צף מעצמו. העובדה הזאת דווקא הודגמה הלכה למעשה בקנה מידה מאוד קטן עם שדות מגנטיים מאוד חזקים. אבל אנשי המדע שלי טענו ש: "אתה תצטרך שדות מגנטיים כל כך חזקים עד שהם יפרידו את ההמוגלובין מכדוריות הדם שלך". אז אמרתי, "טוב, אנחנו לא הולכים להראות את זה, אז אנחנו כנראה נצטרך לסטות מעט ממה שאפשרי ביקום הפיסי כדי לספר את הסיפור שלנו".

אבל לפעמים המדענים שימושיים:

רציתי לשים את פנדורה במערכת כוכבי האלפא קנטאורי, אבל לא מצאנו כוכבי לכת גדולים שם. אחד מהאסטרופיסיקאים שלי אמר, "טוב, אם מישור המילקה של כוכב הלכת היה בהטייה של 60 מעלות לקו הראייה שלנו, שיטת הדופלר לא הייתה פועלת בגלל שכוכב הלכת היה יוצר הפרעה עם [כוכב] אלפא קנטאורי A או B שנמצאים על ציר אחר, ואז לא היינו יכולים לראות אותו.  גם באמצעות שיטת תנודות הכוכבים לא היית מצליח לראות אותו". אז אולי יש שם כוכבי לכת. אבל יכולים להיות מסלולי לוויין יציבים רק עד מרחק 370 מיליון ק"מ מאלפא קנטאורי A, כך שכוכבי הלכת שלך צריכים להיות קרובים למרכז, בלה בלה בלה. אז עברנו את התהליך של יצירת שתי מערכות שמש אפשריות שם, מכיוון שזה כוכב בינארי, וייפינו את העניין עם מחקר טכני.

הקהל יאהב את הסרט בכל מקרה

המטרה שלי היא לספר סיפור אפי עם עצמה ויזואלית ולהרשים את הקהל בטירוף, וזו המטרה שלי בכל פעם שאני עושה סרט. כשזה נוגע למדע מאחורי המצלמה, ולמה שהיה דרוש כדי ליצור את הצילומים – אני חושב שהצופים אוהבים את הרעיון שמראים להם משהו חדש, אבל אני חושב שבאמת לא אכפת להם איך עשיתי את זה. כלומר, אני שמח לדבר על זה, אבל אני לא חושב שזה מוכר אפילו כרטיס אחד.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

16 תגובות

  1. יש בנו יורק בתי קולנוע תלת ממד אשר לא מצריכים משקפיים מיוחדות אבל עד שזה יגיע לארץ לא יהיו לי שערות על הראש

  2. המתנשא הזה שכח שהוא לא היה יודע מדוע יש 2 עיניים. אידיוט.
    הסרט הזה עשה הרבה כסף כי כולם אהבו אותו מה שמראה על הרמה של הסרט.

  3. דניאל-
    העניין של הטיפה, אתה יכול לחשוב על זה כעל חלק מהבימוי. סביר יותר שתתמקד במה שנמצא בפוקוס, וזה מה שרוצים שתראה.. אבל לא ראיתי עדיין את הסרט אז לא אומר מעבר לזה..

  4. אי אפשר להתחבר לדמויות שנראות כמו תמנונים ומתנשקות …
    זה לא מדענים שהולכים לראות את זה אלא אנשים ..ובסרטים אתה מתחבר למשהו שזה כל הקטע…
    שמה שאתה מתחבר אליו מרגש אותך
    אפשר לומר על הסרט מפגר או לא..זה יותר טעם וריח…אבל בסופו של היום הלכו אנשים לראות אותו פעמים ושלוש והרבה מספיק בשביל לשים אותו כהכי רווחי בהיסטוריה…עוד הרבה לפני תום הקרנתו בעולם.

    אז כנראה שאתה לא ממש מייצג את העולם בדיעה כי העולם כנראה די אהב את הגישה האנושית.

    לגבי הדמיון לאינדיאנים– כן זה ברור ונחרש–כל הפוקהונטס , חלשים נגד חזקים ובלה בלה הזה…
    אבל האנגלית שלהם אם באמת ראית את הסרט היא תוצר של הלימוד של גרייס מגיל ילדות של קבוצה וכשהיה צריך לדבר לכל השבט לא הייתה אנגלית שמה.

    בסופו של דבר לדעתי …זה שמדובר בעולם אחר לא אומר שהצרכים והקונפליקטים הבסיסיים לא קיימים שמה גם כן ..ומאבק חלש בחזק לא אמור להיות זר להם . קמרון דווקא הקים פה יקום עם חוקים ונשאר בהם בהתאם.

  5. לא יודע מה איתכם אבל לי ממש הפריעה העובדה שהחייזרים בסרט נראו דומים כל כך לבני אדם, זה ממש הרס לי את כל הסרט, חוסר ההגיון הבולט הזה, חייזרים שחיים על כוכב אחר ודומים כל כך במבנה הגוף ובעיקר בתווי הפנים לבני אדם, הם נראים בדיוק כמו שבט אינדיאנים, כמו שבט של בני אדם שצבעו את הפנים שלהם בכחול, וזה שהם מסוגלים לדבר באנגלית שוטפת כמו בני אדם זה בכלל היה השיא.

  6. הבעיה עם טכנולוגיית התלת-ממד הזו היא שתפיסת העומק שלנו אינה מבוססת רק על השוני שבין התמונות הנקלטות בכל עין. גם הפזילה למרכז רומזת למוח על מרחקו של האובייקט המצופה- לאובייקט קרוב נפזול למרכז יותר מאשר לאובייקט רחוק. גם מרחק המוקד של עדשת העין (המתמקדת באובייקט קרוב או רחוק) משפיע על תפיסת העומק.
    הקולנוע התלת מימדי משתמש רק באפקט הסטריאוסקופי ולכן האשליה שנוצרת אינה מושלמת.

    באחת הסצנות בתחילת הסרט אווטאר רואים טיפת מים המרחפת בחוסר כבידה מול פניו של השחקן. הטיפה נמצאת קרוב יותר לצופה מאשר מאשר פני השחקן אך המצלמה מתמקדת בשחקן ולא בטיפה. הטיפה הלא ממוקדת המרחפת במרכז אולם הקולנוע הורסת את האשליה בכך שלא ניתן להתמקד בה כפי שהיינו עושים אילו הייתה מרחפת שם טיפה אמתית.

  7. בלי להתעמק' בטכנולוגיה,

    העיקרון נשאר אותו העיקרון:

    המשקפים יוצרות תמונה שונה לכל עין,
    כך שבשתי העניים מקבלים "עומק".

    יש לציין כי ראיית התמונה ללא המשקפיים
    יוצרת תמונה מטושטשת, כיון שהדמויות שאמורות להיות מופרדות לתמונות נפרדות ע"י המשקפיים,
    עולות אחת על השניה ומפריעות לקבל תמונה חדה.

  8. חזי, הקשר בין מה שצפית לפני 10 שנים לתל מימד של היום הוא מקרי בהחלט. מה שגרם לכך שהטכנולוגיה לא התפשטה הוא אותו הגורם לכך שהוירטואל ריאלטי מת- הטכנולוגיה לא הייתה מספיק בשלה.
    גם היום הטכנולוגיה לא הגיע לקצה בתחום הזה, אך רוב מחלות הילדות נגמרו.

  9. לפני יור מעשר שנים,
    צפיתי בהדגמה של התלת-מימד בתערוכת מחשבים בארץ.

    בזמנו, מאוד התלהבתי מהנושא וצפיתי שהוא יתפשט מהר.

    כנראה שהחסימה בפטנט גרמה לשיתוק השימוש הנרחב…

    לפני חודש צפיתי שוב בסרטון תלת-מימד בהקרנה על מסך, והיה די מרשים.

    בשני המקרים היה שימוש במשקפים מיוחדות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן