איך נוצרה השמש?

מדוע השמש נמצאת דווקא במרכז כפי שהיא היום? מייקל יורה, אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת קליפורניה, מסביר בקצרה

איך נוצרה מערכת השמש? מייקל א' יורה, אסטרופיזיקאי באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, מסביר: “המודל הטוב ביותר של ההיסטוריה של מערכת השמש שלנו טוען, שכוכבי הלכת נוצרו מדיסקה מסתחררת של אבק שהקיפה את השמש, והותירה אחריה אוסף של גופים והשמש במרכזם.
לפי המודל הזה, מערכת השמש נוצרה כתוצאה מקריסה והשטחה של ענן בין-כוכבי. ייתכן שקוטר הענן היה שנת אור אחת – פי עשרה מיליונים מקוטר השמש. כשהענן נדחס והתקרר, התגבר כוח המשיכה שלו עצמו על הכוחות האחרים שפעלו לייצוב המערכת וגרם לו להתכווץ במידה ניכרת.
לפני הקריסה הזאת, יש להניח שהענן המקורי היה בעל מסה קבועה וסיבוב קל, אקראי, סביב ציר מרכזי כלשהו. רוב מסת הענן שימשה ליצירת השמש, אך מקצתה נעשה שטוח והפך לדיסקה שהקיפה את הכוכב הצעיר. תצפיות בדיסקות אחרות בגלקסיה שלנו מורות שהדיסקה הזאת הולידה, ככל הנראה, את כדור הארץ ואת כוכבי הלכת האחרים, וגרמה להם להישאר, מדרך הטבע, במסלולם סביב השמש”.

מתוך גיליון יולי-אוגוסט של Scientific American ישראל

1. לדעתי כל התשובות אינם נכונות,,, השמש נוצרה מסלעים ענקיים שכאשר הם התנגשו הם יצו ניצוץ שהבעיר כל אחד מהם… שאר הסלעים גם הם התחברו ויצרו תגובה כימית שייצרה כוכבים ענקיים. כדור בארץ נוצר מן המפץ הגדול שהתפוצץ בזכות השינויים באטמוספרה לאחר שנוצרה השמש , נוגה , פלוטו, וצדק… חשוב לציין שלפני חודש נחתה בכוכב שבית חללית ללא אנשים שכאשר הגיע לשבעת נגמר החשמל לכן לא צילמה דבר אך אני וחברי נס״א חקרנו וגילינו שעם תהי. החללית (פלנטה) בזווית ישרה מול השמש תוכל להתעורר בחשמל סולרי ולצלם את כוכב שביט ואת מה שמתרחש שם…!

2. המממממ
    מצטער אם טעיתי במספר הממים אבל זה עדיף על לטעות בכל השאר.
    מיהו אותו "היגיון" שאומר לך שהשמש וכוכבי הלכת נוצרו ממערכות שונות?
    האם אותו הגיון טוען טענה דומה לבי מערכות שמש אחרות?
    האם הוא מסביר מדוע כל כוכבי הלכת מסתובבים באותו כוון?
    האם הוא מסביר לך מדוע נוצרות מערכות כאלה (ללא מעורבות של מערכת נוספת) גם בסימולציות מחשב שכל מה שמופעל בהן זה רק היגיון?

3. איך אבק יצר תשעה כוכבי לכת ואיך החום ל השמש נוצר ולמה?

נפטון ואורנוס שניהם כחולים למה?????????

4. רועי:
    נכנסתי לכאן רק בגלל התגובה המשונה של truth (שהבחנתי שהיא מסכמת טוב מאד את דברי אילן) וקראתי באותה הזדמנות את תגובתך.
    רציתי לציין שכדי שענן סופי של גז יתחיל לקרוס אין צורך בשום הנחה של פיזור לא אחיד.
    כל החלקיקים נמשכים, בסופו של דבר, לכוון מרכז הכובד של הענן ומרכז כובד יש גם לענן אחיד (שוב – אם הוא סופי – דבר שביחס ליקום כולו מהווה כמובן אי אחידות).

5. שוב לפי "תורת הבינה" השלבים:

1. התנגשות קריטית תוך סיחרור עצום
    2. פיזור חלקיקים כתוצאה ממהתנגשות בצורת סיחרור
    3. הגדלת כוח המשיכה כתוצאה בהתהליך
    4. שאיבת החלקיקים שלא התרחקו מדי, בחזרה וסחרור של אבק וגזים סביב כוח משיכה של חלקיקים גדולים יותר
    5. כל גוף ימצא את מקומו בין כוח המשיכה של הגוף הגדול לבין הכוח הצנטרפוגלי שלו סביב אותו הגוף.
    6. וכך גם נוצרו ירחים וגזים במקומות שונים, ויש גופים שנמשכו לגופים חזקים מהם שנוצרו מאחוריהם ובכך גרמו להם להסתובב הפוך מהשאר.

ככל הנראה שאם בעוד מיליוני שנים לא תהיה התנגשות מסיבית במערכת שלנו, המערכת תדעך כאשר השמש תאבד כוח משיכה, היא תגדל לענק גזי, תאבד מהכוח שלה ותתכוווץ, והכול יהיה קר וחשוך…

אבל לפתע…לא אגלה לכם

6. לפי "תורת הבינה"

הכן היה "אבק" והוא נוצר כתוצאה ממפץ שנגרם ממפגש בין שניים או יותר של גופים מסיביים.

וזה עלול לקרות שוב, גם במערכת שלנו.

7. מר פרץ –

כפי שיהודה סבדרמיש הזכיר בתגובתו לכתבה אחרת, החומר האפל בנקודה זו הוא תיאוריה ותו לא. קיימות תיאוריות אחרות שמסבירות את יצירת הכוכבים בצורה טובה לא פחות. החומר האפל הוא פשוט… תקשורתי יותר. קל מאד לשווק אותו בטלוויזיה, ולהסביר את קיומו בצורה פשוטה ומובנת (כי אף אחד לא באמת יודע ממה הוא עשוי ומה בדיוק תכונותיו, ממילא).

לגבי שאלתך – "מה גורם לענן אבק להתחיל תהליך שהופך אותו לכוכב?"
    למיטב ידיעתי, אחת מהתיאוריות היותר סבירות כיום היא פשוט שענן האבק אינו בעל צפיפות קבועה בכל מקום. קיימים בתוכו גרגרים גדולים יותר של אבק, וגדולים פחות. עקב כח הכבידה, הגרגרים הגדולים מושכים אליהם גרגרים קטנים של אבק, וכך בתהליך איטי יחסית נוצרים גושים גדולים של חומר. הגושים הגדולים הללו יכולים להפעיל כח כבידה גדול עוד יותר, וע"י כך מושכים אליהם חומר נוסף במהירות גדולה יותר. בסופו של דבר נוצר גוף בגודל של כוכב או פלנטה.

8. זה נשמע פשטני מדיי ..אבל השאלה העיקרית היא מה גורם לענן אבק להתחיל תהליך שיהפוך אותו לכוכב?
    מפתיע אותי שעדיין לא התרגלו להזכיר באופן קבוע את החומר האפל למרות שיודעים על קיומו משנת 1930 אני הופתעתי מקיומו של החומר האפל כשנודע לי על הימצאותו בחלל לפני כשנה וחצי בגלל שאינו מוזכר באופן סדיר ..מתכנית (חקר החלל) היום בטלוויזיה מתברר שהחומר האפל הוא "המחזיק" את הכוכבים ואת הגלקסיות לבל יתפזרו ויתפוררו לאבק ! לכן לפי הרעיון שלי על תחילת הבריאה החומר האפל הוא שהצית את הכל למעשה הוא "הבורא" את היקום ואם הוא זה שמחזיק את הכוכב אולי כדאי לתת לו את הקרדיט שהוא גם זה "שמחליט" שענן מסויים יהפוך לכוכב וכל השאר?
    במילים אחרות אם לא "נמצא חן" בעיני החומר האפל הוא יוכל לפרק הכל בכך "שיזוז" קצת מאיתנו והשמש פשוט תתפורר לנגד עינינו או מה שיישאר מהן !!
    המדענים (לטענתם) עדיין לא יודעים איך החומר האפל מחזיק את כל העסק וזה יהיה כנראה תחום המחקר באסטרונומיה במאה השנים הבאות..אבל בלעדיו אנחנו לא קיימים !
    זהו.. זה היה סיפור לשעת לילה מאוחרת ..בררר!

9. איך אותו ענו אבק יצר כוכב פלזמה בדמות שמש וכוכבי חומר מסוג כדור הארץ כשהמרחקים ביניהם כל כך קטנים ההגיון אומר שהשמש וכוכבי הלכת הגיעו משתי מערכות שונות לחלוטין נפגשו באופן מקרי ומאז לא נפרדו