ההיסטוריה של השיבוט: הראשונה היתה צפרדע

ב-1962 שובטו צפרדעים, אך לקח המון זמן עד שהצליחו ליישם זאת על בעלי חיים אחרים

1962 הביולוג ההתפתחותי ג'ון גרדון משבט צפרדעים בעזרת תאים שנלקחו ממעי של צפרדע, ומיישם לראשונה את עקרון השיבוט. למרות שנחל הצלחה, שנים אחר כך המשיכו מדענים להביע ספקות באשר להיתכנות השיבוט גם במינים אחרים.

1978 נולדת תינוקת המבחנה הראשונה, לואיז בראון. הטכנולוגיה החדשה מעוררת סערה ודילמות מוסריות ודתיות ברחבי העולם. עשרות שנים מאוחר יותר תשמש שיטת הפריית המבחנה להחזרת עוברים משובטים לרחם של אם פונדקאית, הנושאת אותם עד תום ההריון.

1978 הסרט “הנערים מברזיל” יוצא לאקרנים. הסרט מתאר כיצד נאצים שהיגרו לדרום אמריקה משתמשים בשיבוט כדי ליצור “גזע טהור”.

1986 למעלה מ-100 פרות משובטות באמצעות תאים שנלקחו מעוברי פרה בני שבוע.

תחילת 1997 דולי – היונק הראשון ששובט מתא של בעל חיים בוגר – יוצאת לאוויר העולם. המדענים שייצרו אותה הם ד”ר איאן ווילמוט וד”ר קית קמפבל, ממכון רוזלין בסקוטלנד. ההכרזה על הולדתה מעורר תקוות שטכנולוגיית השיבוט תוכל לשמש לפיתוח דרכי ריפוי חדשות, ולפיתוח עדרים של חיות משק מובחרות.

סוף 1997 משבטיה של דולי יוצרים את פולי, כבשה משובטת הנושאת בתאי גופה גן אנושי. הגן אחראי על יצור חלבון החסר בגופם של חולי המופיליה. ד”ר ווילמוט אומר, שייתכן שיהיה ניתן להשתמש בחיות דומות לייצור חלבונים בקנה מידה גדול, על ידי הפקתו מחלב החיות.

1998 מדען מאוניברסיטת הוואי יוצר שלושה דורות של עכברים משובטים.

2000-1999 מדענים מצליחים לשבט חזירים, קופים, פרות ואף עז הנמצאת בסכנת הכחדה.