הסתיימה הרכבתו של טלסקופ החלל הרשל

הסתיימה בנייתו של טלסקופ החלל הרשל על כל מרכיביו, בשבועות הקרובים תעבור החללית סדרה של בדיקות מכניות

איור של טלסקופ החלל הרשל. מקור: סוכנות החלל האירופאית.

סוכנות החלל האירופית הודיעה על סיום בנייתו של טלסקופ החלל העתידי לחקר החלל העמוק. השלב הנוכחי מהווה אבן דרך, לאחר שהמהנדסים סיימו להרכיב את המראה של הטלסקופ, מגן השמש, הלוחות הסולריים והמרכיבים התומכים על גבי מודול השירות של החללית, הם סיימו בעצם להרכיבו את החללית. בשבועות הקרובים תעבור החללית מספר בדיקות סופיות.

הטלסקופ האינפרה-אדום מכיל מראה בקוטר 3.5 מטר. המראה מהווה פלא טכנולוגי, היא קלת משקל, נבנתה מחומרים מורכבים ובטכניקות המתקדמות ביותר.

המראה הראשית, המראה המשנית, והמבנה התומך של הטלסקופ, כולם ביחד שוקלים 320 ק”ג בלבד. הישג מרשים בפני עצמו בהשוואה ליכולות של הטלסקופ ובהשוואה למשקלם של מכשירים אחרים הדומים לו.

הרשל יעזור למדענים להביט עמוק לתוך החלל באורכי גל אינפרה-אדומים ארוכים. הטלסקופ נקרא על שמו של האסטרונום הבריטי ויליאם הרשל שגילה את הקרינה האינפרה אדומה.

Vהרכבה של טלסקופ החלל הרשל. מקור: סוכנות החלל האירופאית.

השימוש באורכי גל אינפרה אדומים ישלים תמונה רחבה יותר לחוקרי היקום. בין אם מדובר בגופים בסביבה הגלקטית הקרובה ובין אם מדובר בתצפיות בכל מקום אחר ביקום, שימוש בקרינה אינפרה אדומה יאתר אזורים “חמים” יותר ופחות. אזורים שלכאורה לא מכילים דבר באור הנראה, יכולים להסתיר גופים שונים אותם הרשל “יראה”. מטרתו של טלסקופ חלל אינפרה אדום היא ללמד אותנו דברים שטלסקופ אופטי רגיל לא יכול ללמד.

על פי התוכנית, הטלסקופ יעלה לחלל במהלך 2008. משך חייו הוא 3 שנים לפחות. המשימה תגיע לסיומה כאשר יסתיים ההליום המשמש לקירור המכשירים המדעיים.

1. א.בן-נור, אתה מתבלבל עם "תחנת החלל הבינלאומית". ואני התכוונתי ל"מעבורות חלל". בשנת 2010 אמורים לסיים לבנות את תחנת החלל הבינלאומית ואז צי מעבורות החלל (דיסקברי, אנדוור ואטלנטיס) יצאו לגמלאות. נאס"א עובדת על דגם חדש של חלליות ב-"פרוייקט אוריון".

היות ובעבר המעבורות ביצעו משימות תיקונים בחלל, כמו תיקון טלסקופ החלל האבל, קיים חשש שאחרי פרישת מעבורות החלל יפסיקו את משימות התיקון/תדלוק בחלל.

מהנדסי הרשל לקחו זאת בחשבון, אם לא יתקנו/יתדלקו את הטלסקופ בעתיד אזי אורך חייו יהיה מוגבל. אחרת, ניתן יהיה להאריך בעוד כמה שנים את אורך חיי הטלסקופ.

2. לרמי יושובייב, שאלת תם.
    א]. לאיזה מעבורת הכוונה ? זאת הבינלאומית שעדיין לא סימו את בנייתה ? היא כבר גומרת ב-2010 ?
    אז זה עוד יותר מתמיהה, משהו פה לא מסתדר. וחוץ מזה..
    ב]. את ה"האבל"(ועוד טלסקופים חלליים נוספים) מקררים כבר כעשור,
    פחות או יותר, אז מה פה ההבדל ?
    ג]. יש לי תחושה אינטואיטיבית, קצת ספקנית וקצת מרושעת, בקשר לפרויקטים אירופאים. זה נראה לי כמו מגדל בבל של ימינו שבונים אותו בני שבעים שפות שלא רק אינם מבינים כראוי האחד את השני אלא, גם מתחרים בינהם מי יחשב כמספר אחד בהצלחה.
    ובאיזה שפה מדברים שם ? אנגלית ?
    בשביל הצרפתים זה אסון לאומי, הרי אנגליה היא בכלל לא באירופה. והגרמנים יודעים רק גרמנית. בקיצור –
    ירחם השם.
    לדעתי הרבה יותר מתאים להם כדורגל,
    כי בכדורגל אינם צריכים לשתף פעולה אלא להילחם (ספורטיבית כמובן ולפי שעה…) זה בזה.

3. הטלסקופ אמור לעבוד מספר שנים, התקופה "המינימלית" היא 3 שנים. כמו ישנן תוכניות לבצע פעולות החייאה כמו שעשו לטלסקופ החלל האבל, אבל כיוון שהמעבורת תצא מהשירות בשנת 2010 מניחים שהדבר יעשה בעזרת חלליות אמריקאיות של תוכנית אוריון. כיוון שאין ודאות, בהודעה לעיתונות כתבו "מינימום" 3 שנים.

4. למי יש כח לעלות עד לשם לתדלק ?
    זה חתיכת סיפור.
    ולהוציא בשביל זה תקן
    וקלסרים ואוגדנים ותקינה
    טראראם שלם וגם אם עשית את כל זה פתאום הועד עושה לך שביתה

5. מה הבעיה למלא אותו בגז נוזלי לקירור עם מיכל חדש.
    לכל הגרוע להחזיר אותו ולמלא מחדש.

6. שאלה כלכלית
    בונים פלא טכנולוגי ומעלים אותו למסלול.
    אחרי 3 שנים הוא כבר לא יעיל יותר ואז או שהוא ממשיך להסתובב לו בנחת סביבנו או שהוא נשרף באטמוספרה.
    לא עדיף מבחינה כלכלית "לתדלק" אותו אחרי תקופה?
    במקרה הזה הליום, אבל במקרים אחרים בדלק למנועים לתיקוני מסלול.

או שמראש מניחים שאחרי 3 שנים הוא כבר יהיה מיושן ומקולקל.