מפת הדרכים של נאס"א

מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי הר-אבן, מסביר כי  הבעיה בנאס"א היתה שכל עוד לא אירע דבר חמור, המשיכו הלאה למרות התקציבים שהלכו והתכווצו (13 אחוז בעשור), והקיצוצים בכוח אדם (מ-32 אלף ל-19 אלף עובדים), מול הלחצים לממש תוכניות גדולות כמו הקמת תחנת חלל בינלאומית וטיסות המעבורת

אבי הר אבן מלווה את מנכ'ל נאס'א לשעבר, דן גולדין בטכניון. לצידם - מי שהיה אז ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע
אבי הר אבן מלווה את מנכ'ל נאס'א לשעבר, דן גולדין בטכניון. לצידם - מי שהיה אז ראש עיריית חיפה, עמרם מצנע

מאת אבי הר אבן
דוח אסון הקולומביה ממחיש קונפליקט שקיים בכל פרויקט ענק ומורכב, במיוחד בטיסה לחלל: מול דרישות מבצעיות ותקציביות ומול לוח זמנים קשוח וצפוף, יש לעמוד בדרישות מחמירות מאוד בנושא בטיחות, דרישות שעליהן אסור בשום אופן להתפשר.

הבעיה בנאס"א היתה שכל עוד לא אירע דבר חמור, המשיכו הלאה למרות התקציבים שהלכו והתכווצו (13 אחוז בעשור), והקיצוצים בכוח אדם (מ-32 אלף ל-19 אלף עובדים), מול הלחצים לממש תוכניות גדולות כמו הקמת תחנת חלל בינלאומית וטיסות המעבורת.

המעבורות המיושנות נבנו בתחילת שנות ה-,80 וצריך היה לשדרג אותן, אבל בנאס"א תכננו להפעיל את המעבורות לפחות עוד עשר שנים. הגישה האמריקנית עד כה היתה שכל עוד משהו עובד כמו שצריך, לא משנים ולא מחליפים. גישה זו תצטרך להשתנות.

הסיבות הטכניות לאסון היו ידועות ומבחינה זו הדוח אינו מחדש הרבה. לעומת זאת הוא מתייחס בהרחבה לחשיבות הרבה של מידע בזמן אמת על תקלות, שהיה חסר בימים שקדמו לאסון. הדוח מדגיש את החשיבות של שידור נתונים מצולמים מהחלל באופן רצוף, מבלי להמתין לנחיתת המעבורת עם החומר המצולם.

נאס"א תצטרך להנהיג מעתה "מסננת עם חורים רבים" לגבי התרעות של מומחים בדרגי הביניים. יצטרכו להושיב באולם הבקרה מומחה ברמה טכנית גבוהה שיידע לפרש כל התרעה שמגיעה מהמהנדסים ולבצע הערכה אמיתית של כל התרעה.

כפי שהתבטא ראש נאס"א, ישמש לסוכנות החלל בגדר "מפת דרכים" להחזרתה לפעילות. טיסות המעבורות יחודשו כנראה רק בתחילת אביב .2004 עדיפות ראשונה תינתן, להערכתי, להדבקת הפיגור שחל בבניית תחנת החלל הבינלאומית. אני מעריך שיחסינו עם נאס"א לא ישתנו בעקבות הדוח. שר המדע אמר אתמול כי ישראל נחושה בכוונתה להמשיך בשיגור אסטרונאוטים לחלל, ואני מאמין שלאור הבטחות הנשיא בוש לראש הממשלה, שיתוף הפעולה עם ארה"ב בתוכניות החלל לא ישתבש, להיפך.

כשנאס"א תיכנס מחדש לפעילות, נפרסם קול-קורא לגורמים המדעיים בישראל, להציע רעיונות לניסויים שיבוצעו עבור ישראל ובידי האסטרונאוט הישראלי הבא. לא נראה לי שיהיה לנו נציג שני בחלל בשלוש השנים הקרובות, אבל ייתכן שהאסטרונאוט הישראלי הבא ישתתף אפילו במבצע הקשור לתחנת החלל, לא רק בטיסת מחקר.

אבי הר-אבן הוא מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית (סל"ה)

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן