שיתוף פעולה ישראלי-סינגפורי הביא לפיתוח מבנה חדשני בעל פעילות אנטי-בקטריאלית ומעכב התפתחות ביופילמים של חיידקים

גרפן הוא יריעה דו ממדית של אטומי פחמן המסודרים בצורה של משושים כמו בכוורת, בעובי של שכבה אטומית אחת, ומהווה את אבן היסוד לגרפיט, פולרנים וננו-צינורית פחמן. גרפן הוא אחד החומרים הדקיקים ביותר והחזקים ביותר הידועים לחוקרים בימינו.

תמונת מיקרוסקופ אלקטרוני: ביופילם של Pseudomonas aeruginosa שהתפתח על גבי קתטר

מחקר משותף של אוניברסיטת בן-גוריון, בראשותו של ד”ר אריאל קושמרו ושל קבוצת מחקר בסינגפור, בראשותו של פרופ’ קסיאדונג צ’ן (‪Xiaodong Chen) מ- ‪ Nanyang Technological University , הביא לפיתוח מבנה חדשני של גרפן, שהוא בעל פעילות אנטי-בקטריאלית ומעכב התפתחות ביופילמים של חיידקים.

היישומים העתידיים של פיתוח זה מתמקדים ביצירת משטחים בעלי תכונות שלא יאפשרו יצירה של ביופילמים, כגון ממברנות התפלה, משטחים תעשייתיים וכן פני שטח רלוונטיים בתחום הקליני, כגון קטטרים, תחבושות, שתלים וכדומה. הפיתוח בוצע בשיתוף עם ד”ר משה הרצברג והסטודנטית יוליה גולדובסקי מאוניברסיטת בן-גוריון. ממצאי מחקר זה, שהינו בעל חשיבות רבה בתחום החומרים, פורסמו בימים אלה בכתב עת מדעי מוביל -‪.Adv. Funct. Mater.

יצוין, כי מדובר בשיתוף פעולה מחקרי במסגרת מענק מחקר של ה-‪‪ NRFהסינגפורי למחקר משותף בין אוניברסיטת בן-גוריון, האוניברסיטה העברית והאוניברסיטה הסינגפורית Nanyang ‪Technological University.

המבנה החדש יוצר על ידי הקבוצה הסינגפורית בראשותו של פרופ’ צ’ן, כאשר המחקר של ד”ר קושמרו וצוותו התמקד בתכונות האנטי-ביופילם של החומר.

1. יש כבר איזה ישום מסחרי של הגרפן הזה ?
    מאות מחקרים והמצאות אבל תכלס מה קורה ?