סיקור מקיף

עתיד מהפכת המידע העולמית

בשבוע שעבר נכנסה אשה לחנות הבגדים היוקרתית ‘אקסלה’ שבתל-אביב. היא התבדחה עם המוכרת, התנהגה כמו בבית ותוך פחות מרבע-שעה הספיקה להחמיק לתוך התיק תשעה פרטי לבוש ולעזוב את המקום באלגנטיות

פייסבוק.
פייסבוק.

בשבוע שעבר נכנסה אשה לחנות הבגדים היוקרתית ‘אקסלה’ שבתל-אביב. היא התבדחה עם המוכרת, התנהגה כמו בבית ותוך פחות מרבע-שעה הספיקה להחמיק לתוך התיק תשעה פרטי לבוש ולעזוב את המקום באלגנטיות. חנויות מעצבים בתל-אביב, להזכירכם, הן לעתים קרובות יקרות יותר מבורסת היהלומים, בחישוב של שקל לגרם. הנזק לבעלי החנות, לפיכך, נאמד באלפי שקלים.

לפני חמישים שנים, הבעלים היו צריכים לנשוך שפתיים, לחרוק שיניים ולספוג את הנזק.

לפני עשרים שנים, הבעלים היו מביאים את הצילום שלה במצלמת האבטחה למשטרה, ומקווים שהוא באיכות גבוהה מספיק ושהחשודה מוכרת מספיק לשוטרים כדי להביא לתפיסתה.

היום הם העלו את הסרטון לפייסבוק.

וזה, חברים, אקט שמעיד על רוח התקופה החדשה. והוא גם גאוני, מכיוון שהסרטון יתפשט ברשת במהירות בזק. כולנו אוהבים לראות שודד מתוחכם ואמיתי לגמרי בפעולה. כולנו תוהים אם אנחנו מכירים את הבחורה הזאת. הסרטון יהפוך ללהיט הישראלי הבא ברשת ועשוי אפילו לעקוף להיטים כמו ‘מדע אחר – הסרט’, עד כמה שקשה להאמין.

בשנים האחרונות נכנסנו לעידן חדש, עידן התקשורת המיידית והנוכחת בכל. דור שבו כולם יודעים הכל על כו-לם. אם מישהו גנב, שדד או רצח, ובמקרה נכח בסביבה אדם עם פלאפון שיכול היה להקליט או לצלם את המאורע, כולם ידעו על זה עשר דקות מאוחר יותר. ואם איכות הצילום תשתפר (ואין סיבה לחשוב שהיא תפסיק להשתפר), תוך פחות מיום יזרום גם המידע על זהות הפושע לבלוגים. זהו עידן הסלבריטיז, וכל אחד מאיתנו עומד להיות סלב בפני עצמו.

מהן ההשלכות הצפויות לסוג כזה של פולשנות לפרטיות? סופר המדע הבדיוני אייזיק אסימוב כתב באחד מסיפוריו הקצרים אודות מכונה תיאורטית שתאפשר לכל בני-האדם לצפות במה שעושים כל היתר בכל זמן ורגע נתון. בסוף הסיפור הושמדה המכונה על ידי הממשלה, מחשש שבני-האדם אינם מסוגלים להתמודד עם ידע כל-יכול שכזה. וזאת משום שמכונה כזו, שאנו עומדים ליצור אותה כיום ברשת האינטרנט, מוודאת שכל השקרים הקטנים והלבנים יעלמו.

אתה יכול לדעת בדיוק על מה ולמה השכנה שלך זעקה בקולי קולות בשעה מוקדמת בבוקר (הסוכר, הסוכר). אתה יכול לגלות שלפקיד שלך בבנק הייתה הרשעה פלילית על החזקת סכין באוטו בזמן שאתה מחכה בתור בבנק (ובמדינת ישראל בה 90% מהתביעות הפליליות מסתיימות בהרשעה, מעטים סיכוייו של אדם לצאת זכאי). האם נוכל עוד לסמוך על האנשים שסביבנו, כאשר הסודות הקטנים והשחורים של כל אחד מהם חשופים לעיני כל בחיפוש מהיר באייפון?

יאמרו האופטימיים, “אבל אם אתה לא יודע מה השם של האדם שאתה פוגש ברחוב, אתה לא יכול לחפש אותו ברשת!” וזה נכון, בינתיים. אלא שכבר היום יש אלגוריתמים שמבצעים חיפושים ברשת לפי תמונות, ואנו לא רחוקים מעתיד בו נוכל לצלם את פלוני-אלמוני ברחוב, לשלוח את התמונה לחיפוש ברשת ולמצוא את כל האנשים שנראים כמוהו בעולם בפרט ובפייסבוק בכלל. אלמוני? לא בטוח בכלל שהמילה הזאת תהיה קיימת בעתיד.

ובכן, אלו הצדדים הרעים של הטכנולוגיה. חשוב לא פחות לשים לב גם לצדדים החיוביים יותר, שאני מניח שמעלי הסרטון יגלו בקרוב. בעידן של תקשורת מיידית, ניתן להגיע לתוצאות בטווח זמן קצר להחריד, במיוחד כשמאות-אלפי גולשים מנתחים ומעבדים את המידע באותו הזמן. המשמעות היא שתוך מספר שעות מרגע פרסום הסרטון, כבר יעברו עליו עשרות-אלפי גולשים. לא אתפלא אם יגיע מידע על השודדת בימים הקרובים.

המהירות הזאת התאפשרה רק בעקבות מהפכת התקשורת שחלה בעשרים השנים האחרונות ומתקרבת עתה לשיאה עם האינטרנט האלחוטי והפלאפונים החכמים. המהפכה האחרת שבאה-רודפת מיד אחריה היא מהפכת המידע ו(חוסר-) הפרטיות.

קשה לומר כיצד תשנה מהפיכת המידע את דרך החשיבה של המין האנושי. מצד אחד, המהפכה תביא אותנו תוך שנים ספורות לעידן בו נוכל להשתמש בפלאפונים חכמים, במשקפיים ובעדשות בעלות תצוגה דיגיטלית, כדי לקבל את המידע על כל מה שאנחנו רואים ברחוב. אוכל לדעת מה המחיר של כל בית בשדרה, איפה כדאי לי לקנות בזול את חבילת הביסלי שבקיוסק, וכמה בעלים קודמים היו לגברת עמה אני עשוי לצאת מחר לדייט (וכנראה שגם היא תדע על אשתי הנוכחית). זמינות המידע השוטף והבלתי-פוסק עשויה להוביל לקבלת החלטות חכמה יותר, שקולה יותר, מושכלת יותר.

עד שמישהו יבין שזה לא באמת עובד ככה.

כי אני עומד להעלות עכשיו ניחוש נוסף: תוך זמן קצר יתחילו להופיע היישומים והאלגוריתמים שיגבילו ויצמצמו את כמות המידע המיותר שהאדם מקבל מהסביבה. שיחליטו עבורו, במקרים מסוימים, מה הוא באמת צריך לראות כדי להגן על בריאותו ורכושו, ומה לא חשוב מספיק כדי לטרוד את מנוחתו. אנו רואים את זה קורה כבר היום בגוגל ובויקיפדיה. מי מאתנו גולש מעבר לדף הראשון שהוא מחפש בגוגל? כמה מאתנו מחפשים מושג ברשת רק מתוך ציפייה לראות מה יש לויקי לומר עליו – ולא טורחים בכלל לקרוא את עשרות הניתוחים האחרים ברשת?

המנצחים המרכזיים בשוק התקשורת העתידית יהיו אלו שידעו לאפשר למשתמשים שלהם את הפוטנציאל לקבל ידע מכל העולם, צד בצד עם צמצום המידע המתקבל לפריטים הרלוונטיים ביותר. ויקיפדיה עושה את זה מצוין, באמצעות קיבוץ כל המידע המהימן בעמוד אחד. גוגל מגלים גם הם את המידע הרלוונטי ביעילות ראויה לשבח, באמצעות אלגוריתמי חיפוש ועיבוד מידע משוכללים שמקנים לכל אתר ולכל עמוד דירוג רלוונטיות ומהימנות משלו. בלי גוגל, היינו טובעים בעודף מידע חסר חשיבות אמיתית.

מי יהיו המתחרים הבאים בגוגל ובאסטרטגיית הפצת והגבלת המידע המוצלחת שלהם?

את התשובה נגלה רק בגיגול הבא.

15 תגובות

  1. שיתפתי את הכתבה הזאת בפייסבוק!!! גאוני עכשיו מי שרוצה יכול לעלות עליי… בכייף חחח

  2. לכל המגיבים –
    שמח שאהבתם (ואם לא, חבל).

    אליהו –
    איני זוכר את שם הסיפור, אך הוא הופיע באחת מאסופות הסיפורים הקצרים של אסימוב בעברית. מדובר שם על מדען מטורף, שילדיו מתו בשריפה, והוא מנסה לפתח סוג של מכונה לצפייה אחורנית בזמן.

    בברכה,

    רועי.

  3. רועי,
    האם ניתן לבקש ממך, אם זאת לא חוצפה\הפרת זכות יוצרים, קישור לסיפור של אסימוב.
    או לפחות את שם הסיפור ובאיזה קובץ סיפורים הוא פורסם.

    תודה.

  4. רועי, עזוב אותך מננו טכנולוגיה ושאר הבלים.
    בוא לאקדמיה ללשון העברית. שם מקומך!
    להחמיק?????
    סחתיין על חידושי המילים שלך.
    אהבתי (בהעדר כפתור ‘אהבתי’).

  5. רועי מאמר טוב.
    אם חשבת שדף התוצאות הראשון בגוגל הוא חזות המידע הזמין
    אז הרשה לי לספר לך שזה אולי נראה ככה אבל מצד שני
    גוגל טוענים שכ 25אחוז אחוז מהשאילתות בכל יום הן חדשות לגמרי ולא היו מעולם.
    כמו כן למעלה מ 40% מהשאילתות כוללות 4 מילים ויותר וזה רק הולך ומתארך עם הזמן.
    כלומר אולי העמוד הראשון הוא חזות המידע הזמין אבל אנחנו המשתמשים לא פראיירים
    ויודעים להגיע למידע המדויק שאנחנו רוצים מהר יותר. אז במקום לגשת לעמודים 2 שלוש וכו’
    אנחנו עושים חיפוש מושכל יותר.

    מה שעשוי להשלים את גוגל זה מנוע חיפוש רציני יותר שייצא מפייסבוק.
    כבר היום הם יודעים איפה אנחנו גולשים על ידי כל אותם כפתורי לייק שגםאם לא לוחצים עליהם
    הם מזהים את הגולשים שעברו שם. מנוע חיפוש של פייסבוק שישולב עם מידע על דפים עליהם אתם
    וחבריך עשיתם לייק או פשוט גלשתם לשם ייראה אחרת.
    האם תעדיף להתקשר לאינסטלטור שחבר שלך עשה עליו לייק? או מישהו שיצא לך בתוצאות החיפוש של גוגל בלי שום ידע על ההיסטוריה והאמינות שלו?
    ברגע שזה יקרה, הפוקוס העסקי יעבור לפייסבוק.
    דבר נוסף שעשוי להיוולד זה בתחום הטלביזיה. סביר שמשהו יקרה גם לפלטפורמה הזו. איך זה ישפיע על הגישה שלנו למידע? לא יודע אבל לגלוש לגוגל ממש לא נוח עם המסך הגדול. לדעתי משם יבוא השינוי הבא.

    ומה אחר כך ? חפש את החוש השישי ב TED

    http://www.ted.com/talks/lang/heb/pattie_maes_demos_the_sixth_sense.html

  6. יש למה שאתה אומר עוד צד מעניין. דיברת על מחירים. בקורס מבוא לכלכלה, כל חישוב יוצא מנקודת הנחה שקיימת תעבורה מלאה ומיידית של אינפורמציה בין כולם, כך שאם נקבע מחיר למוצר מסויים, אז כל הלקוחות וכל המתחרים יודעים עליו. אני לא יודע אם ההנחה הזאת מתקיימת גם בשאר חישובי המקצוע, אבל אם כן, אז אנחנו נלך ונתקרב עם הזמן למצב שבו המודלים הפשוטים יהיו נכונים לכל מצב. כיום בגלל שהעברת האינפורמציה לוקה בחסר, יש פערים גדולים מאוד בין התאוריה למעשה, במיוחד במגזר הפרטי (הלקוח הפרטי שהולך לחנות בגדים ולא הלקוח שהוא יצרן רכב שקונה חלקים ממפעל למשל).

  7. “להחמיק” ??? – בטוחני שהתכוונת ל”לגנוב” – עכשיו נשאלת השאלה, האם אתה מנסה לייפות את המעשה או שאתה סתם פלצן?

  8. בעל הנחות צילום משהיא כביכול עושה משהוא שיהפוך ללהיט פרסומי ברשת.
    עד אתמול אף אחד לא הכיר החנות הנ”ל …
    היום, אפילו קוראי אתר מדעי קיבלו פרסומת בחינם

    ציטוט ממה שהמוכרת אמרה על כך:
    “יש לי 5,000 חברים בפייסבוק”, אמר רזניק, “ומאז שהעליתי את הסרטון אני לא מפסיק לקבל תגובות”.

    עכשיו בטח יושבים בעלי עסקים אחרים ומעלים במוחם הקודח תרגיל פרסומי חדש שיהפוך ללהיט הבא ברשת

  9. “פינת זמנהוף,” את 1984 כתב ג’ורג’ אורוול.. עם כל הכבוד לאורסון וולס.

    ראיתי עכשיו עוד סיפור יפה על סרטון שהועלה ליוטיוב בו צולם הומלס ברחוב בארה”ב והתגלה כבעל קול רדיופוני מקסים. לא הרבה זמן אחרי פרסום הסרטון ההומלס קיבל עבודה ככרוז של קבוצת ספורט אאל”ט.

  10. הגבלת המידע ?! תגיד אתה נורמלי? לא למדנו שום דבר מן העבר ?
    תחיה אתה ב1984 של אורסון וולס

    מה שהאינטרנט נתן הוא דוקא כח לאדם הקטן מול התאגיד/ממשל הגדול

    בין הדוגמאות היפות הוא בחור שחברת התעופה יונייטד שברה לו את הגיטרה בטיסה – ואמרה לו תחפש מי ינענע אותך כשביקש פיצוי.

    הבחור פנה לאינטרנט – והעלה שיר ליוטיוב המספר את הסיפור
    … 9 מליון צפיות – חברת התעופה התקשרו אליו וביקשו את סליחתו ואמרו שיפצו אותו ובבקשה שרק יוריד את הקליפ מיוטיוב
    כמובן הוא אמר להם – חפשו מי ינענע אתכם.

    דוקא חברת הגיטרות החליטה לתת לו במתנה שתי גיטרות יוקרתיות חינם

    http://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

  11. בעניין דומה אני רוצה להמליץ על ספר ‘מכונת האמת’ של ג’יימס ל’ הלפרין.
    מעבר לכך מסכים עם הכותב על כך שתמיד יהיה מישהו שינסה לשלוט על המידע המגיע אלינו בנימוקים מנימוקים שונים. (למה 99 אחוז מהחדשות רעות , מדאיגות , ולא מגוונות)

  12. אני לא מבין (במידה והסיפור אינו דמיוני) היה קשה כל כך לתת קישור לסרטון כדי שנוכל לראות במה מדובר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.