פסטיבל סרטי מדע צרפתיים בסינימטקים

בסרטים – סיפורה של המשוואה המפורסמת של איינשטיין, טיסה למאדים, עקמומיות היקום, בעקבות מגלה חיידק הדבר, הים התיכון והאודיסיאה של המין האנושי

מתוך הסרט הצרפתי - האודיסיאה של המין האנושי

תקצירי הסרטים:

E = MC² ביוגרפיה של משוואה

הסרט E = MC², המבוסס על רב-המכר של David Bodanis משלב עלילה היסטורית בגילום שחקנים ידועי-שם וראיונות עם מומחים בתחום המדע לציון שנת המאה לגילוי תורת היחסות, ומצדיע לאלה שסללו את הדרך לתיאוריה של איינשטיין. סרט

תיעודי-עלילתי זה עוסק באחת התגליות החשובות של איינשטיין בשנת 1905, וחושף את הקשיים האישיים והמקצועיים שבהם נתקלו המדענים הללו במסגרת ניסיונותיהם הבלתי נלאים להבין את היקום. הסרט משחזר את הסאגה הזאת דרך גלריית דיוקנים מרתקת החוצה מאות וארצות שונות – Émilie du Châtelet, Antoine de Lavoisier, Michael Faraday, James Clerck Maxwell ועוד – וצולל לתוך חייהם של החוקרים שתגליותיהם אפשרו בסופו של דבר להגיע לנוסחה E = MC². סיפור העלילה הקצבי מאוד והמוקפד מבחינה מדעית, המתובל גם בתוספות דמיוניות קלות, מציג במדויק את בניית המושגים וההיסטוריה של תורת היחסות. בתוך המכלול משובצות התייחסויות של מומחים שונים, המציעים פרשנות, הבהרות…

מעבר לתכול השמיים

בתוך פחות משלושים שנה, תצא משלחת של גברים ונשים לעבר כוכב הלכת מאדים למסע בן קרוב לחצי שנה. נדמה, אמנם, שתכנית הנסיעה למאדים היא עדיין בגדר מדע בידיוני… אך חקר המאדים הוא פרוייקט ממשי בהחלט, בראש ובראשונה עבור האסטרונאוטים המעורבים בו מבחינה רגשית ופיזית. [ההקדמה הזאת קצת מטעה, כי חושבים שהמרואיינים בסרט ייסעו למאדים, מה שאינו נכון] חמישה אסטרונאוטים – רוסי, אמריקני, קנדית ושני אירופאים – שעברו טלטלה, פשוטו כמשמעו, בעקבות שהותם בחלל, חושפים בפנינו את מלוא ממדיה של ההרפתקה החדשה הזאת ואת ההשפעות שעשויות להיות לה, לא רק על המדע, אלא גם על האנושות בכללותה. העדויות מלוות בתמונות מרהיבות של מערכת השמש, של כוכב הלכת מאדים וכדור הארץ, וכן של האסטרונאוטים בעת ביצוע משימות בחלל מחוץ לחללית. בספרם על החוויות שלהם, משתפים אותנו העדים הייחודיים הללו בהרהוריהם לגבי עתידה של הרפתקת החלל ולגבי הפן האנושי כל כך של ההרפתקה האישית שהם חוו.

האם היקום עקמומי?

האם ליקום יש גבולות? האם הוא סופי או אינסופי? האם אנחנו חיים ביקום של מראיות-עין אשלייתות, או שמא אנחנו רואים ישירות את היקום כפי שהוא באמת? תיאוריות היקום העקמומי החדשות של שני אסטרופיזיקאים צרפתיים, Marc Lachièze-Rey ו-Jean-Pierre Luminet, מסתמנות אולי כנקודת מפנה מהפכנית בתולדות חקר היקום (הקוסמולוגיה). מזה 3,000 שנה מנסים הקוסמולוגים להבין את ההרמוניה ביקום ותוהים על צורתו וממדיו של החלל. תיאוריית הכבידה הכללית שפותחה על ידי איינשטיין אינה מספיקה כדי לתאר את צורת היקום בכללותה, וכאן נכנסת לתמונה הטופולוגיה. שני החוקרים הללו בחנו את האפשרויות הגיאומטריות השונות של החלל, ומתוך כך הגו רעיון חדש לחלוטין. תיאוריה זו, של יקום עם קפלים תשנה מן הקצה אל הקצה את הסתכלותנו על היקום, המבוססת על מראית עין.

מר נאם: בעקבות אלכסנדר ירסן

דיוקן של החוקר Alexandre Yersin (1863-1943), מגלה החיידק (הבצילוס) האחראי למגיפת הדבר. סיפור מסעותיו לווייטנאם, שם בילה חלק ניכר מחייו, והתכתובת העשירה שלו עם אמו, ולאחר מכן עם אחותו, מאפשרים הצצה אל האישיות יוצאת הדופן של תלמיד וידיד של לואי פסטר. אלכסנדר ירסן היה בעת ובעונה אחת הרפתקן גדול וחוקר אמיתי, וזכרו עוד חי באזור שבו בחר להשתקע. סביב תמונות ותעודות ארכיון, סרט זה משחזר בנוסף את האווירה הייחודית כל כך שאפיינה את הנסיעות באותה תקופה, מסעות של ממש שעמדו בסימן האמונה בתגליות המדעיות, אך גם, במקרה המסוים הזה, הדאגה לזולת.

הים התיכון

סרט דוקומנטרי זה יורד לחקר ראשיתו של הים התיכון בעזרת תכנית מדעית יוצאת דופן, Mater, המביאה יחדיו חוקרים מ-14 מדינות אירופיות. צוותים של חוקרים חורשים את הים התיכון על סיפונן של ספינות-מעבדה של ממש, ממפרץ האריה ועד חופי כרתים, מסיציליה ועד קורסיקה, מקרתגו ועד נפולי. כל משלחת אורכת כמה שבועות ואוספת נתונים שניתוחם המלא יצריך כמה שנים. סרט התעודה עוסק בחקר הזרמים, במעקב אחר האינטראקציה בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי, בחיי הפלנקטון, בחיי המיקרואורגניזמים השוכנים במעמקים, ועוד. הסרט, המתועד היטב ועשיר בהדמיות, מנצל היטב את ההתפתחויות המדעיות מן העת האחרונה לטובת הבנה כוללת של העולם הימי.

האודיסיאה של המין האנושי

לפני 10 מיליון שנים באפריקה הטרופית, בעקבות היעלמות היערות, כמה פרימאטים גדולים מזדקפים ומתחילים ללכת על שתי רגליים. אל מול הסכנות האורבות בסוואנה, הם מתגוננים ומסתגלים, כמו כל היצורים החיים. השכל שלהם גדל, התודעה שלהם מתפתחת. הם ממציאים, מתארגנים, מהלכים על פני האדמה ושטים על פני הימים. הם כובשים את העולם. אנחנו הצאצאים שלהם. בין אם אנחנו ברטונים, סינים, הודים או אפריקנים, בין אם צבע עורנו לבן, חום או צהוב… כולנו בני שושלת אחת ויחידה.

תוכניה של הפסטיבל הצרפתי לסרטי מדע

סינמטק תל אביב

מדעטק בחיפה

המכון הצרפתי בתל אביב

מרכז תרבות בנצרת

E = MC² ביוגרפיה של משוואה

30/12/09 20:00

30/12/09 17:00

17/12/09 20:00

20/01/10 20:00

מעבר לתכול השמיים והאם היקום עקמומי?

20/01/10 21:30

05/05/10 21:30

05/05/10 19:30

29/04/10 20:00

10/05/10 20:00

1. יעל,זה ממש לא נכון מה שאת אומרת, בסינמטק יש המון סרטים טובים, באשדוד שזו עיר של פרחים אין סינמטק.

רענן, בדיוק אתמול ניסיתי להוכיח למישהו על פי מה שקראתי בויקיפדיה, לא הצלחתי, אבל אמרתי
    לא שזה רק בגלל שאני לא יודעמבין [כנ”ל אתה], אבל אם המומחים אומרים הם יודעים.
    כי רובם אומרים כך, זה נכון אם אתה רוצה לפקפק תדע יותר על אסטרופיזיקה.

2. אין עדיין ראיות שהטענות של המדענים שבסרט "האם היקום עקמומי" נכונות.(לפי ויקיפדיה)

3. ואו, נשמע מעניין! טוב לגלות נגיעות של סרטי מדע בקולנוע (במקום החומר הרגיל- סרטים הוליוודים מצועצעים).