בעיות העיכול של הטי-רקס

צואה  מאובנת של הדינוזאור המיוחסת כמעט בוודאות לדינוזאור מסוג הטירנוזאורוס רקס – עשויה, לדעת המדענים, לשפוך אור על הרגלי האכילה של מלך הדינוזאורים

המונח המדעי הוא “קופרולייט”, אבל בשביל ההדיוט מה שנמצא בקנדה הוא פשוט צואה מאובנת. אלא שלא מדובר בסתם צואה פרהיסטורית: הממצא – המיוחס כמעט בוודאות לדינוזאור מסוג הטירנוזאורוס רקס – עשוי, לדעת המדענים, לשפוך אור על הרגלי האכילה של מלך הדינוזאורים. המאובן, שמשקלו 7.1 ק”ג ואורכו כחצי מטר, גדול פי שניים מממצאים קודמים של צואת טורפים. המדענים – בראשות קרן צ'ין, מהמכון הגיאולוגי האמריקאי במנלו פארק, וטימותי טקאריק, מהמוזיאון המלכותי בסאסקצ'ואן שבקנדה – דיווחו על התגלית בכתב העת “.”NATURE הם כותבים כי הופתעו ממצבם של שרידי העצמות שנמצאו במאובן, המוכיח לדעתם כי הטירנוזאורוסים ריסקו את קורבנותיהם לרסיסים, בנשיכות, קודם שבלעו אותם.

הממצא מוכיח כי הדינוזאור היה שונה מאוד מרוב הזוחלים המודרניים, הבולעים חלקים גדולים של טרפם בשלמותם. בחינה מדוקדקת יותר של הממצא גילתה חתיכות עבות של עצם שצורתה גלית, כמו זו של הדינוזאור בעל שלוש הקרניים – טריסרטופס – טרפו המועדף של הטי-רקס.

המדענים הופתעו לגלות ממצאים שמצביעים על כך שהטי-רקס התקשה לעכל את העצמות שבלע. “דוגמה נדירה זו של שיירי מזון מאובנים עוזרת לנו לשפר את הבנתנו בכל הקשור להתנהגות הדינוזאורים הטורפים, על ידי הבאת עדויות פיסיות לכך שטי-רקס ריסק, בלע, אבל לא עיכל באופן מושלם, כמויות עצומות של עצמות כשאכל דינוזאור צעיר”, כתבו החוקרים.

21.6.1998 – פורסם בהארץ. – אתר הידען היה עד שנת 2002 חלק מפורטל IOL מקבוצת הארץ