אירופה נותנת אור ירוק למחקר בתאי גזע עובריים

אנדי קוגלן , ניו סיינטיסט (תרגום: דיקלה אורן)

הפרלמנט האירופאי גיבה את המימון הציבורי של מחקר, שעושה שימוש בתאים עובריים, שמקורם בעוברים אנושיים. כמו כן תאפשר ההצעה מחקר רפואי על תאי אדם משובטים באותה טכניקה, ששימשה את יוצרי דולי, הכבשה המשובטת הראשונה. הנושא עורר מחלוקות בכל מקום בו דובר עליו בעולם. התומכים במחקר טוענים, כי הוא טומן בחובו טיפולים רפואיים חדשים ומבטיחים למחלות כגון פרקינסון וסוכרת. המתנגדים לו אומרים, כי הרס העוברים האנושיים אינו מתקבל מבחינה מוסרית.

ההצבעה ביום רביעי הייתה “טעונה ורגשית” , לפי הודעה רשמית מהפרלמנט. חברי הפרלמנט החליטו ברוב של 300 מול 210 לאשר מימון ציבורי למחקר, שעושה שימוש בתאים עובריים. התוצאות היו לשביעות רצונם של המדענים ואנשי תעשיית הביוטכנולוגיה, שאומרים כי הצעד יאפשר לחוקרים אירופאים להתחרות עם ארצות הברית על תואר המובילה בתחום המחקר על תאים עובריים. בארה”ב למחקרים, שממומנים מכספי הציבור, יש גישה ל-12 מקורות קיימים של תאים עובריים, אך הם אינם רשאים ליצור מקורות חדשים.

המחקר באירופה היה יכול להתרחש רק במדינות, שנתנו לכך תוקף חוקי – בריטניה ושוודיה כבר עשו כן – ובתלות במטרות המחקר. כמו כן נאלצו חוקרים להצדיק בפרהסיה כל מחקר על תאים עובריים ולהצהיר, כי אין בנמצא כל דרך מחקר אחרת, שתשיג אותן תוצאות. “אנחנו בהחלט מרוצים,” אמר הוגו שפנס, מזכ”ל “אירופהביו” (EuropaBio), שמייצגת את חברות הביוטכנולוגיה של אירופה.

הוא אמר, שההחלטה תומכת בעיקרון, שמדינות שמרניות באיחוד האירופאי לא צריכות לעכב מדינות, שמעונינות להמשיך קדימה. “כמה מדינות אירופאיות מאוד נחושות להוביל בתחום, ועלינו להעניק להם את מירב התמיכה,” הוא אמר. סוכנויות ציבוריות בארה”ב, שממנות מחקרים על תאים עובריים, אינן רואות בהצבעה צעד יוצא דופן. “אני חושב שיהיה עלינו לראות כיצד יתפתחו העניינים,” אמר ג’יימס באטי, יושב ראש כוח המשימה לתאים עובריים במכון הלאומי לבריאות של ארה”ב. בוא אמר שנכון לעכשיו, למחקרים במימון ציבורי בארה”ב יש מרחב תמרון מספק כדי לבצע מחקרים בתאים עובריים.

עם זאת, באטי התייחס בביטול לטענה, כי אירופה עשויה לזנק קדימה. תחת זאת הוא הדגיש את הצורך בשיתוך פעולה טרנסאטלנטי. “ככל שהתמיכה הבינלאומית למחקר בתאים עובריים יגבר, הבנתנו בדבר יכולות התאים הללו תתקדם מהר יותר,” הוא אמר. אך עדיין קיימת האפשרות, שההצעה של הפרלמנט האירופאי תובס. מדינות, שמתנגדות לכל מחקר על תאים, שמקורם בבני אדם, יכולות להיאבק על דעתן, שרי המחקר של האיחוד האירופאי יפגשו כדי לתת אישור סופי ומוחלט להצעה. המתנגדים וביניהם אירלנד, גרמניה, אוסטריה ופורטוגל עשויים לצבור מספיק תמיכה ממדינות, שטרם גמרו אומר בעניין, כדי לחסום הצבעה של השרים בעניין. במקרה כזה תבוטל ההצבעה.

קישור לכתבה המקורית בניו סיינטיסט