פריצת דרך: חיות מהונדסות יוכלו לשמש כ”מפעל” לאיברי השתלה

לכבשה דיאנה ולכבשה קופידון יש גנים אנושיים

מאת תמרה טראובמן

המדענים הסקוטיים שיצרו את הכבשה המשובטת דולי, יודיעו היום על השגת פריצת דרך בהנדסה גנטית. בעזרת שיטה דומה לשיטת השיבוט של דולי, הם יצרו שתי כבשים הנושאות גנים אנושיים בכל אחד מתאי גופן.

מומחים אמרו שמדובר ב”פריצת דרך אדירה” ובאחד ההישגים “המרעישים” של השנה. חיות עם גנים אנושים יוכלו לשמש להפקת חלבונים והורמונים לטיפול במחלות. תיאורטית, ניתן יהיה להחדיר בהן גנים הגורמים למחלות בבני אדם ולנסות עליהן טיפולים חדשים, לפני שמנסים אותם בבני אדם.

למרות שתידרש עבודת פיתוח נוספת, חיות שהוחדרו בהם גנים אנושיים יוכלו לשמש כ”מפעל” לייצור אברים להשתלה, ובהם עור ואיברים פנימיים. שילוב המטען הגנטי של החולה הזקוק להשתלה באיבר החיה שיושתל בו יפחית את תגובת הדחייה של גופו לשתל.

הטכנולוגיה שאפשרה את ייצור שתי הכבשים, דיאנה וקופידון, מהווה “פריצת דרך מאוד משמעותית לעומת טכנולוגיות ההנדסה הגנטית האחרות”, אמר פרופ' משה שני, חוקר במכון וולקני. “זה אמנם לא יקרה מחר או מחרתיים, אבל כעיקרון, עכשיו הכל פתוח. יכולים להחליף כל גן של החיה בגן של חיה אחרת, ולהיות בטוחים שהוא ישתלב בדנ”א של החיה ויבצע את תפקידו – למשל, לייצר הורמון גדילה או לשבש בצורה ייחודית גנים שפעילותם הרת אסון, כמו זה הגורם למחלת הפרה המשוגעת”.

עד כה, למדענים שרצו לבצע הנדסה גנטית בחיות משק היתה רק שיטה אחת, מוגבלת ולא יעילה, בה לא היתה להם שליטה על מיקום הגן המושתל בדנ”א של החיה. עד להגעה לתוצאה הרצויה מבחינתם היה על המדענים להשתיל גנים במאות ואלפי ביציות מופרות. “השיטה הקיימת דרשה לכן להשתמש במספר לא ריאלי של ביציות כדי לקבל חיה אחת שתייצר את החלבון ברמה הדרושה”, אמר פרופ' שני, המפתח שיטה להשתלת גנים אנושיים בעזים.

החוקרים הסקוטים – ובראשם ד”ר אלכסנדר קינד מחברת “פי-פי-אל תרפויטיקס” – לקחו תאים מכבשה והחדירו להם גן אנושי האחראי על ייצור האנזים אלפא 1 אנטיטריפסין. בחולים הלוקים בנפחת ריאות תורשתית הגן הזה פגום, ולכן גופם אינו מייצר את האנזים. הם השתילו גן נוסף ששימש כסמן שהראה להם באילו תאים הגן הגיע למקומו הנכון – והשתמשו רק בהם.

בשלב השני חזרו המדענים על הטכנולוגיה בה שיבטו את דולי: הוציאו את הגרעין מהתא בעל הגנים האנושים (הדנ”א מרוכז בגרעין התא) והחדירו אותו לביצית שגרעינה הוסר. ואז – בדרך שטרם הוסברה מאז שכפולה של דולי – המשיכה הביצית להתפתח, כאילו היתה עובר רגיל שהתפתח מביצית שהופרתה מזרע.

שתי הכבשים שנולדו נושאות את הגן האנושי בכל אחד מתאי גופן, והן מייצרות את האנזים האנושי שגן זה מכתיב.

“למרות נסיונות חוזרים ונשנים בחיות, מדענים הצליחו עד כה לכוון גן למקומו המדויק רק בעכברים. מדענים כמעט איבדו תקווה שאי פעם יצליחו לעשות זאת גם ביונקים אחרים”, אמר ד”ר אלן ברדלי, ממכון האורד יוז, שכתב מאמר פרשנות שנלווה למחקר המתפרסם היום בכתב העת המדעי ” .”Nature”אנו ללא ספק נמצאים עכשיו בשחר של עידן חדש בטכנולוגיות למניפולציות גנטיות של יונקים”.
{הופיע בעיתון הארץ, 29/6/2000{