אילון מאסק: יש סיכוי שתוך 10-12 שנה ניתן יהיה לשגר בני אדם למאדים

“או שנהיה מין רב פלנטרי ונצא החוצה אל הכוכבים, או שנישאר מין השוכן על כוכב לכת בודד עד לאירוע הכחדה – טבעי או מעשה ידי אדם” אמר מאסק בראיון ל-MSNBC

מייסד ומנכ"ל SpaceX, אילון מאסק, דיווח לכתבים ובהם שליחי יוניברס טודיי בקוקואה ביץ' לפני שיגור החללית פאלקון 9 שנשאה את לווין התקשורת SES-8. צילום: קן קריימר, kenkremer.com
מייסד ומנכ”ל SpaceX, אילון מאסק, דיווח לכתבים ובהם שליחי יוניברס טודיי בקוקואה ביץ’ לפני שיגור החללית פאלקון 9 שנשאה את לווין התקשורת SES-8. צילום: קן קריימר, kenkremer.com

לאחר שחשף את החללית המאויישת מסדרת דראגון, מספר אילון מאסק על הנסיונות להשבתו לצורך שימוש מחדש של השלב הראשון של משגר פאלקון 9, דבר שטרם נוסה.

שלשום (18 ביוני) התראיין מאסק ב-MSNBC, לאחר שהחברות שלו (SpaceX וטסלה) הוגדרו בין חמישים החברות המשבשות של השנה. נביא את הדברים שאמר הקשורים בחלל. בין היתר אמר מאסק כי הוא מקווה לראות בני אדם מהלכים על מאדים בתוך 10-12 שנים:

“מסע למאדים יהיה קשה, מטבע הדברים. אני מקווה שבני האדם הראשונים יוכלו לדרוך על קרקע המאדים בתוך 10-12 שנים. אני סבור שהדבר אפשרי. מה שחשוב לטווח הארוך הוא להקים עיר הנושאת את עצמה על מאדים, כדי לבזר את החיים בין כוכבי הלכת. הדבר יפצל את הציוויליזציה האנושית. או שנהיה מין רב פלנטרי ונצא החוצה אל הכוכבים, או שנישאר מין השוכן על כוכב לכת בודד עד לאירוע הכחדה – טבעי או מעשה ידי אדם.”

“אנו מנסים לאחזר את משגרי הטילים מזה 12 שנים ולא הצלחנו בכך עד כה אך אני חש שסוף סוף אנו קרובים להישג, אולי בשיגור הבא או בזה שאחריו, ואז נטיס אותו שוב בשנה הבאה. הצלחה כזו תביא לשינוי משמעותי בטכנולוגית הטילים.”

מאסק גם התייחס לשאלה מה יקרה אם SpaceX לא תשיג את המימון בסיבוב הבא של הקצאות נאס”א – עד כה קיבלו SpaceX, בואינג וסיירה נבאדה הקצאות כאלה אך נאס”א טרם החליטה כמה חברות יקבלו השקעות בסיבוב הבא עליו יוכרז בהמשךה שנה. מאסק גם חשף את אב הטיפוס המאויש של חללית הדראגון בסיבוב גיוס כספים שערך בסוף מאי.
“ראשית, אני רוצה להודות על התפקיד הקריטי שנאס”א שיחקה בהצלחת SpaceX. לא היינו יכולים להשיג זאת ללא עזרת נאס”א ויתכן שאנו עלולים לא לזכות בחוזה המסחרי. עשינו כל שיכולנו מצדנו. יש לנו פתרון תכנוני טוב. אם נאס”א לא תבחר בנו, משום שאנו מתחרים עם חברות ותיקות ומבוססות כמו בואינג, נעשה כמיטב יכולתנו להמשיך בכספנו שלנו.”
“ברור שהדבר יאט אותנו, אך נמשיך בדרך ונוכל לשגר לווינים מסחריים, עדיין יש לנו הסכם קיים עם נאס”א לשגר מטענים לתחנת החלל וממנה. נמשיך אבל זה רק יהיה איטי יותר.”

כאשר נשאל שאלה פתוחה – מה לדעתו תהיה טכנולוגיה משבשת שתשנה את חיינו, לאחר שהציג את המכונית החשמלית טסלה, וחידושים במסע לחלל, אמר מאסק: “שינוי משמעותי בתוחלת החיים. אני לא מדבר רק על ריפוי סרטן, אם מרפאים סרטן, תוחלת החיים הממוצעת של האוכלוסיה תגדל בשנתיים מ-80 ל-82 או משהו מעין זה. יש לנו פשוט אורך חיים שנקבע על ידי הגנטיקה. זה כמו שתיקח זבוב פירות, תדאג שיבצע את האימונים הגופניים הטובים ביותר ויקבל את התזונה הטובה ביותר האפשרית לחיים מושלמים יתכן שיוכל לחיות ארבעה שבועות במקום שלושה. הגנטיקה פשוט מכתיבה הרבה דברים, ולכן כדי שטכנולוגיה כלשהי תהיה טכנולוגיה משבשת בחזית זו, צריך לעשות משהו עם הגנטיקה. לצערי אינני מעורב בתחום זה.”

כן אני מבין שזה מה שנאמר במקור (״טכנולוגיה הרסנית״ שזה נשמע אפילו יותר גרוע) אני רק אומר שהמינוח עצמו נשמע לי מטופש. למה לא להגיד ״טכנולוגיה פורצת דרך״, או ״טכנולוגיה חדשנית״? זה לא נשמע קצת יותר טוב?

לא כל מינוח שאיזה פרופסור המציא צריך מיד להפוך לחלק מהשפה.

באנגלית אומרים disruptive technology, שזו טכנולוגיה שמשנה את השוק. כנראה שלא מצאו תרגום טוב יותר.

3. פעם ראשונה שאני נתקל במונח המשונה הזה ״טכנולוגיה משבשת״, זה נשמע כמו משהו שלילי. הייתי משתמש במקום זאת במונחים קצת יותר סימפטיים כמו ״טכנולוגיה חדשנית״, או ״טכנולוגיה פורצת דרך״, זה נשמע יותר טוב.