סיקור מקיף

שילוב בין מכ”ם ומטוס – קווים לפיתוח מטוסי ההתראה האווירית באלתא

המאמר מבוסס על הרצאה פתוחה שניתנה בכנס ה-46 להנדסת אווירונאוטיקה וחלל שנערך בשבוע שעבר במלון דן פנורמה ועל חומרים גלויים מהאינטרנט

טל ענבר, מיוחד לאתר הידען

למעלה: הצעה של אלתא למטוס התראה אווירית המבוסס על מטוס “איירבאס”
למטה: מטוס ההתראה האווירית “עיטם”, מבוסס על מטוס ה Gulfstream G-550

במושב הפתיחה של הכינוס ה – 46 של האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל, הרצה חזי גריזים, מנהל מתם – מערכות התראה מוטסות במפעל אלתא של התעשייה האווירית, על הניסיון שצברה החברה בפיתוח מטוסים להתרעה מוקדמת.

בהרצאתו סקר גריזים את ההתפתחות הטכנולוגית במכ”מים מוטסים מפיתוח התעשייה האווירית, למן מטוס הקונדור הפועל בצ'ילה – מטוס ההתרעה האווירית הראשון בעולם עם מכ”ם מערך מופע, הנמצא בשירות משנת 1995, דרך פרויקט ה”פאלקון” ועד לגולת הכותרת שלמטוסי ההתראה האווירית – הנחשון בתצורת “עיטם”.

הבחירה במטוס הנחשון (גאלפסטרים G550) אינה כה פשוטה. גריזים הדגיש כי אין להתייחס למטוסי ההתראה כ”מכ”ם על מטוס” או “מטוס עם מכ”ם”, אלא יש לראות בהם מערכת משולבת, וההתאמה בין דרישות המכ”ם לביצועי המטוס, ואף תצורתו החיצונית והפנימית מעמידים בפני המתפתחים אתגרים ניכרים.

המטרה שעמדה בפני מפתחי המערכת של מטוס העיטם הייתה השגת תמונה אווירית כוללת של מרחב הלחימה – כולל זיהוי עמית טורף, איתור מטרות, השגת קישוריות מלאה בין מטוס ההתראה למטוסים אחרים, קשר עם בסיסים מרוחקים – והל תוך העברת כמויות גדולות של מידע בזמן אמיתי.

התאמת מערכות מכ”ם ואלקטרוניקה ליצירת מטוס להתרעה אווירית היא משימה מורכבת, הקושרת את תחום המכ”ם עם תחומים שונים של אווירונאוטיקה, מיבנה המטוס, החומרים ממנו הוא מורכב, ותחום השילובים. מפעל אלתא, בית היוצר למערכות המודיעין המוטס והל”א של ישראל, צריך היה להתמקצע גם בתחומים הנדסיים מורכבים אלה, על מנת לתפור את חליפת המכ”ם והאלקטרוניקה למטוסי ההתראה שפותחו עם השנים.

דור ראשון – פיתרון “בכוח”
מערכת ההתראה האווירית הראשונה שפותחה בתע”א כונתה “פאלקון” (שם המכ”ם) והושתתה על הסבה של מטוס מדגם בואינג 707. תצורה זו של מטוס גדול איפשרה התקנת מערכות במשקל כבד, ללא צורך רב בחיסכון בגודל המערכת ובמשקלה. המערכת נמכרה לצ'ילה ושם מכונה המטוס בשם “קונדור”. החיסרון של המערכת הוא אי כיסוי גיזרה של 360 מעלות אלא 270 בלבד. כמו כן, החרטום הגדול מגביל את מהירות הטיסה של המטוס.

דור שני – מכם מערך מופע בצלחת – להתקנה מעל המטוס
במקור פותחה תצורה זו להתקנה עבור סין במטוסי איליושין 76, אולם התע”א מסוגלת למתקן מטוסים קטנים יותר במערכת זו. למרות שמדובר בצלחת הדומה בצורתה החיצונית למערכת המוטסת על מטוסי ה”איווקס” של ארה”ב, הצלחת אינה סובבת. במערכת זו כבר נעשה שימוש ברכיבים קלים יותר והושם דגש רב על שימוש בחומרים מרוכבים.

התקנה במטוס נחשון (גאלפסטרים G – 550)

האתגר הטכנולוגי בהתקנת מערכת התראה אווירית מושלמת במטוס בינוני בגודלו כמו הנחשון, הוא אדיר. היה צורך בהחלפת חלקים שונים של המטוס והסבתם ממתכת לחומרים מרוכבים (השקופים לקרינה אלקטרומגנטית של מערכת המכ”ם). כמו כן היה צורך בהתקנות חיצוניות משני ציד המטוס, בזנבו, בחרטומו ובהלבשת חליפת אנטנות מעליו ומתחתיו. באלתא השכילו לפתח מערכת התראה אווירית ושליטה במרחב הלחימה, שהינה המתקדמת ביותר בעולם.

חזי גריזים הוסיף ואמר כי שיקולים מורכבים צריכים לבוא בחשבון בבניית מערכת התראה אווירית מוטסת, כמו משקל המערכת, השפעתה על ביצועי המטוס, השפעת גובה הטיסה של המטוס על ביצועי המכ”ם (בעיקר טווחו), שיקולים הנדסיים הקשורים בעייפות מבנה, בדרישה לקירור המערכות האלקטרוניות ועוד. גם הממשק עם מפעילי המערכות הטסים במטוס חשוב ביותר, ולפיכך נבחרו צגים שטוחים גדולים במיוחד ופותחה תוכנה המבוססת על חלונות – על מנת שמפעילי המערכות יוכלו להתממשק עימן באופן אינטואיטיבי.

הצלחה בשילוב תחומי ההנדסה השונים והתאמתם לפלטפורמה האווירית הינה משימה מורכבת, ואלתא נמנית על מועדון קטן ביותר של חברות המסוגלות להעביר ללקוח מערכת מושלמת ואיכותית.

על אלתא:

אלתא מערכות בע”מ, הינה חטיבה וחברה בת של התעשייה האווירית. אלתא היא אחת מחברות האלקטרוניקה הצבאית המובילות בישראל ובעולם במגוון תחומים. פעילות החטיבה מתמקדת במערכות צבאיות המבוססות על חיישנים אלקטרומגנטיים (מכ”מ, לוחמה אלקטרונית ותקשורת) וטכנולוגיית מידע.

מוצריה של אלתא מערכות מיועדים לצרכי מודיעין, תצפית, איתור מטרות וביון (ISTAR), התרעה מוקדמת ובקרה, הגנת המולדת (HLS), מיגון והגנה, הגנה עצמית ובקרת אש. מוצרי החברה כוללים מערכות, תת מערכות ורכיבים טכנולוגיים קריטיים, המתוכננים ומיוצרים על ידה. יכולת זו מאפשרת לחברה להציע פתרונות מקיפים ולמכור מוצרים ומערכות המותאמים לצרכיהם המיוחדים של לקוחות ומשתמשים ומעניקה לה יתרון תחרותי מול חברות ביטחוניות ברחבי העולם. לחטיבה יש מגוון מרכזי מצוינות טכנולוגיים, מתקנים ייחודיים ובלעדיים ותשתיות לאומיות.

אלתא מפעילה רשת שיווק עולמית, הכוללת גם שירות לקוחות ופעילויות תמיכה שלאחר הרכישה.
לחטיבת אלתא מערכות יש ארבעה מפעלים:

מפעל מיזם – מערכות מודיעין חזותי ומכ”מ
המפעל משמש כבית המכ”מ של ישראל ומתמחה בתכנון, פיתוח וייצור מערכות מתקדמות המבוססות על חיישני מכ”מ וטכנולוגיות מידע. המערכות של מפעל מיזם של אלתא מיועדות לצרכי מודיעין חזותי, תצפית וביון, מיגון והגנה, הגנה אווירית, איתור מטרות ובקרת אש. מפעל זה מציע גם פתרונות אבטחה להגנת המולדת, ביניהן מערכות הגנה על גבולות יבשתיים וחופיים, מערכות להגנה על מעברי גבולות בינלאומיים (שדות תעופה, נמלים, כבישים ורכבות), מערכות הגנה עצמית למטוסים מסחריים, מערכות איסוף מודיעין חזותי, המיועדות לאיתור תשתיות טרור ומרכזי חירום עירוניים.

מפעל מעלות – מערכות מודיעין אותות, ל”א ותקשורת
מפעל לתכנון, פיתוח וייצור למערכות מודיעין אותות, ל”א ותקשורת מתקדמות, המבוססות על חיישנים אלקטרומגנטיים ועל טכנולוגיות מידע. המערכות של מפעל מעלות של אלתא מיועדות למערכות מודיעין אותות (סיגינט, אלינט וקומינט), הגנה עצמית, יישומי לוחמה אלקטרונית ותקשורת נתונים, לרבות תקשורת לוויינית.

מפעל מתם – מערכות התרעה מוטסות
מפעל מתם למערכות התרעה מוטסות מבצע תכנון, פיתוח, שילוב וניהול תוכניות למערכות התרעה מוטסות ושו”ב.

מפעל טכנולוגיות
מפעל הטכנולוגיות מפתח טכנולוגיות מרכזיות מהשורה הראשונה ומספקת למערכות אלתא רכיבים קריטיים ליישומים שונים, כגון תת מערכות מיקרוגל ממוזערות, אנטנות, משדרים, מעבדי אותות, וכן ציוד בדיקות אוטומטי ייחודי. מפעל זה אחראי גם על מרכזי הייצור, הרכש והלוגיסטיקה של חטיבת אלתא מערכות. לאלתא טכנולוגיות יש מתקני בדיקה ייחודיים ובלעדיים, המשמשות כתשתיות לאומיות.

הנתונים על מפעל אלתא לקוחים מהרשת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.