סיקור מקיף

התמלוגים של האוני. העברית מזכויות הקניין של איינשטיין – 10 מיליון דולר ב-8 שנים

לפני מותו ב-1955, הבין איינשטיין את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בשמו ודמותו והחליט להעבירם לאוניברסיטה העברית. ואולם, רק בעשר השנים האחרונות החלה האוניברסיטה למסד זכויות אלה ולקבל מהן הכנסות

האוניברסיטה העברית, היורשת של כל זכויות הקניין הרוחני של אלברט איינשטיין, הרוויחה בשמונה השנים האחרונות כ-10 מיליון דולר מתמלוגים על שימוש בדמותו ושמו של המדען המפורסם לצרכים מסחריים. הכנסותיה בשנה מזכויות אלה נעות בממוצע בין 1 ל-1.5 מיליון דולר. לדברי סגן נשיא ומנכ”ל האוניברסיטה העברית, משה ויגדור, צפויות ההכנסות להסתכם בכ-2 מיליון דולר ב-2005.

לפני מותו ב-1955, הבין איינשטיין את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בשמו ודמותו והחליט להעבירם לאוניברסיטה העברית. ואולם, רק בעשר השנים האחרונות החלה האוניברסיטה למסד זכויות אלה ולקבל מהן הכנסות. סוכנות מבוורלי הילס, המתמחה בשמירת זכויות הקשורות למתים מפורסמים, אחראית על איסוף מידע באשר לשימוש בדמותו ושמו של איינשטיין לצרכים מסחריים, וכן על קידום דמותו – לפי החלטת האוניברסיטה.

האוניברסיטה והסוכנות בודקים כל הצעה למסחור שמו ודמותו של איינשטיין, ובוחנים אם היא פוגעת בתדמיתו. כל בקשה לשימוש בשמו של איינשטיין מחויבת באישורה של ועדה באוניברסיטה, הכוללת שלושה בכירים – המנכ”ל, הנשיא לשעבר והיועצת המשפטית.

כך למשל דחתה האוניברסיטה בקשה של הזמרת מדונה להשתמש בדמותו של איינשטיין במסע ההופעות שלה בתמורה לתמלוגים של אלפי דולרים. הסיבה לדחיית הבקשה: באוניברסיטה שהוחלט כי ההופעה אינה מכבדת את דמותו של איינשטיין. מנגד, אישרה האוניברסיטה לבמאי סטיבן שפילברג לעשות שימוש בדמותו של איינשטיין לכמה שניות בסרטו אינטליגנציה מלאכותית, תמורת 600 אלף דולר.

בחודש שעבר חתמה האוניברסיטה העברית על הסכם תמלוגים לעשר שנים עם חברת צעצועים, השייכת לתאגיד דיסני, לסדרת משחקים לילדים בשם “בייבי איינשטיין”. ההסכם יניב לאוניברסיטה הכנסות של 1.5 מיליון דולר. ב-2005, השנה בה יחגוג העולם 100 שנה ל”שנה המופלאה” ולחיבורו המפורסם של איינשטיין על תורת היחסות הכללית, צופים באוניברסיטה גידול בהכנסות מדמותו. בין היתר מתכוונת ממשלת גרמניה להוציא בולים ומטבעות בערך של 10 יורו עם דמותו של איינשטיין ומנהלת משא ומתן עם האוניברסיטה על גובה התשלום.

חברה נוספת ששילמה בעבר סכומים גבוהים לשימוש בשמו ודמותו של איינשטיין היא פפסי שהשתמשה בדמות בסרטון שלה. יצרנית משקאות אלכוהוליים גדולה שביקשה להוציא מותג וודקה תחת השם “איינשטיין”, נדחתה על ידי האוניברסיטה אף שהציעה סכומים גבוהים עבור השימוש בשם. לדברי ויגדור, האוניברסיטה אף הגישה תביעה על שימוש בשם שלא קיבל אישור, ותבעה רשת בייגלס אמריקאית שכונתה “Einstein Bagels” על שם בעל הבית ששמו איינשטיין. בישראל נתבעה חברת מדפסות על שימוש בשמו ללא אישור.

בתמורה לתמלוגים שמקבלת, מנהלת האוניברסיטה פעילויות הקשורות לשימור מורשת איינשטיין וקידומה. כך הקימה האוניברסיטה את ארכיון אלברט איינשטיין שבו שמורים מרבית ניירות העבודה שלו, עבודות המחקר – כולל כתב יד מקורי של תורת היחסות ותורת הקוואנטים – וכן תעודת פרס הנובל לפיסיקה שקיבל ב-1921 ובה הנוסחה המפורסמת של תורת היחסות. כמו כן, שמורים בארכיון חפציו האישיים, כמו גלימה, משקפיים ומכתבים פרטיים.

בנוסף, קיבלה האוניברסיטה בירושה מבנותיו של איינשטיין את בית הקיץ שלו בגרמניה, בו היא מתכננת לערוך מפגשים יוקרתיים מדעיים. הבית, הממוקם בעיירה קפוט על יד פוטסדם, משופץ כיום במימון הממשלה הגרמנית.

“הזכויות לשימוש מסחרי בשמו ודמותו של איינשטיין הן של האוניברסיטה לנצח וקיימת עלייה במודעות לזכויות בתחום הזה”, אומר ויגדור. “היום היינו גם תובעים את השימוש על הפרסומת 'האיינשטיין של יפאן', שלא תבענו בעבר. אני מניח שבשנים הבאות נראה עלייה בהיקף ההכנסות של האוניברסיטה מ-2-1 מיליון דולר לחמישה מיליון דולר בשנה”.

אינשטיין: פפסי ודיסני כן, וודקה ומדונה לא

* האוניברסיטה העברית דחתה את בקשתה של מדונה להשתמש בדמותו של איינשטיין במסע ההופעות שלה

* סטיבן שפילברג השתמש בדמותו של איינשטיין בסרט “אינטליגנציה מלאכותית” – תמורת 600 אלף דולר

* האוני' חתמה על הסכם עם דיסני, לסדרת משחקים לילדים בשם “בייבי איינשטיין” שיניבו לה הכנסות של 1.5 מיליון ד'

* חברה נוספת ששילמה בעבר סכומים גבוהים לשימוש בשמו ובדמותו של איינשטיין היא פפסי שהשתמשה בו בסרטון שלה

* יצרנית משקאות אלכוהוליים גדולה שביקשה להוציא מותג וודקה תחת השם “איינשטיין” נדחתה על ידי האוניברסיטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.