הוכחה חדשה לקיומו של המכתש שנוצר מנפילת האסטרואיד שהכחיד את הדינוזאורים

ממצאים חדשים מוכיחים כי במקסיקו תם עידן הדינוזאורים

17.3.2003
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/.html

תצלומים ברזולוציה גבוהה שצולמו על ידי רדאר מיוחד ממעבורת של נאס”א, מספקים את אחת ההוכחות המשכנעות ביותר לתיאוריה המרכזית הקיימת כיום, לפיה נפילת כוכב שביט או אסטרואיד על כדור הארץ הביאה למותם של הדינוזאורים. מהתצלומים ניתן לראות בבירור את קיומו של מכתש בשטח פתוח של 180 ק”מ ובעומק של 900 מטר. רוב החוקרים מניחים כיום כי נפילת גרם שמימי היא שגרמה למותם של הדינוזאורים ו-%70 מבעלי החיים על פני כדור הארץ לפני 65 מיליון שנה.

עצם קיומו של המכתש, הנקרא צ'יקסולוב, נדון כבר בשנות ה-,80 אולם רק בשנות ה-,90 בעקבות מידע לוויני ומחקרים נוספים על הקרקע, הוכרה חשיבותו בקרב רוב המדענים. המכתש נמצא באזור מישורי העשוי אבן גיר במקסיקו, ורק בעזרת מדידות תלת מימדיות של כדור הארץ, שנעשו במעבורת של נאס”א, ניתן לראות בצורה ברורה את שאריות המכתש.

“המראות הנגלים מהמפות הם כאלו שלא נראו בעבר. המכתש נראה למעשה בפעם הראשונה”, אמר מייקל קובריק, מדען מנאס”א. “למעשה, חלק גדול משטח המכתש מכוסה, אם תלך עליו לא תוכל להבחין בכך שיש מכתש מתחת. בשל כך, המראה מהמעבורת הוא רב ערך”, אמר קובריק.

כיצד השפעת נפילת האסטרואיד או כוכב השביט על פני כדור הארץ גרמה להשמדה המונית בכדור הארץ עדיין לא ידועה. המדענים מתארים שלוש אפשרויות: חלקם מאמינים כי יצירת המכתש הביאה לכמויות גדולות של אבק לאטמוספירה, שחסמו את השמש וגרמו למותם של הצמחים. אחרים מאמינים כי גופרית ששוחררה מעוצמת הנפילה הביאה לשחרור ענני חומצה גופרתית ברחבי כדור הארץ, שגם חסמה את השמש ואף גרמה לגשם חומצי. אפשרות נוספת, שחלקים רותחים מהאסטרואיד או כוכב הלכת גרמו לשריפה עצומה בכל הכדור.

ממצאים חדשים: במקסיקו תם עידן הדינוזאורים

מאת ליאור קודנר, הארץ באדיבות אתר וואלה

דינוזאורים / מכתש שנראה מהחלל מחזק התיאוריה על אופן הכחדתם

מאז שהחל חקר הדינוזאורים במאה ה-,19 בעקבות מציאת עצמות ענק שלהם במקומות שונים על פני כדור הארץ, פורסמו עשרות תיאוריות שניסו להסביר את הסיבות להיכחדותם. צילומי לוויין שפירסמה בסוף השבוע סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) מספקים בסיס מדעי לתיאוריה הרווחת על היכחדותם, ולפיה עצם ענק שהתנגש בכדור הארץ לפני 65 מיליון שנה גרם לכך; בצילומי הלוויין רואים מכתש ענק שנותר מהתנגשות העצם.

התיאוריה על המכתש הענק בצפון אמריקה הוצגה כבר בשנות ה-,80 אך רק בתחילת שנות ה-90 נמצאו ראיות ראשונות לקיומו. ב-1991 התגלתה בחצי האי יוקטאן

שבמקסיקו תהום תת-מימית אדירה. ממצא זה הוגדר על ידי המדענים כ”אקדח מעשן” לנסיבות מותם של %70 מאוכלוסיית כדור הארץ. אבל רק כעת, עם פרסום הצילומים של נאס”א, יש ראיות חד-משמעיות לקיום המכתש, לממדיו וכן הסבר לדרך היווצרותו.

לפי ממצאי נאס”א, רוחב המכתש הוא כ-180 קילומטרים ועומקו900 מטר. משערים שהוא נפער כתוצאה מהתנגשות כוכב שביט או אסטרואיד (גרם שמימי סלעי שנע במערכת השמש) בכדור הארץ, ולאחר מכן כוסה במשך מיליוני שנים בשכבת סלע.

שימוש שעשתה נאס”א בצילומי לוויין שהתקבלו מהמעבורת “אנדוור” ובמחשבי על, מאפשר להצביע על החלל שהותירה ההתנגשות. “בפעם הראשונה אנחנו מספקים תיעוד מדויק על האסון.

הסביבתי החמור שאירע על כדור הארץ לפני עשרות מיליוני שנים”, מציין מייקל קובריק מצוות מיפוי כדור הארץ של נאס”א. “כל אדם שילך על פני רוב השטח באזור המתועד, כלל לא יבחין שבמקום הזה אירע אסון סביבתי. כדי להבין את התופעה עד הסוף נזקקנו לצילומים מהחלל”.

לפי התיאוריה המרכזית על היכחדות הדינוזאורים, העצם הענק גרם נזק סביבתי, הדומה בעוצמתו לפיצוץ 100 מיליון פצצות מימן. לפי אחת הגישות, התנגשות זו הציתה דליקות ענק ויצרה ענן אבק דחוס, שחסם את קרני השמש וגרם לצניחת הטמפרטורה בכדור הארץ. לפי גישה אחרת, סופת האבק גרמה לירידת גשם חומצתי, שחיסל את מרבית בעלי החיים על כדור הארץ.

תיאוריה אחרת טוענת, כי הדינואזורים נכחדו כתוצאה מהתנגשות כמה אסטרואידים במקומות שונים בכדור הארץ; תיאוריה זו זכתה לחיזוק משמעותי בעקבות פגיעת שברי השביט “שומייקר-לוי “9 בכוכב צדק ב-.1994 עם זאת, התנגשויות מסוג זה נחשבות נדירות ועל שטח כדור הארץ כמעט ולא נמצאו מכתשי ענק נוספים מתקופת היכחדות הדינוזאורים, שמסוגלים לבסס את התיאוריה. עם פרסום הממצאים על המכתש הענק במקסיקו, קיבלו מרבית המדענים בעולם את התיאוריה בדבר התנגשות עצם ענק בכדור הארץ.

לפי ממצאים ארכיאולוגיים, הופיעו הדינוזאורים לראשונה לפני 230 מיליון שנה. הם שלטו בכדור הארץ כ-165 מיליון שנה, עד שנכחדו במהירות רבה מאוד. מחקרים מהשנים האחרונות הראו שההיכחדות נמשכה רק כ-10,000 שנים – פרק זמן קצר מאוד במונחים אבולוציוניים.

בשנים האחרונות עוקבים אסטרונומים מכל העולם וזרועות המחקר של סוכנות החלל האמריקאית אחר מטאורים וכוכבי שביט הנעים בקרבת כדור הארץ. המעקב נועד למנוע מעצם מהחלל להתנגש בכדור הארץ, ובכך להשמיד את הציוויליזציה האנושית.

עד כה לא איתרו המדענים עצם שמיימי המאיים על עתיד הכוכב, אך סכנה זו – המכונה “אסטרואיד יום הדין” – התעצמה עם התבססות התיאוריה על היכחדות הדינוזאורים, וכן בעקבות מחקר אחר שלפיו מטאור ענק שפגע בכדור הארץ לפני 3.5 מיליארד שנים גרם להרס שהשפיע על התפתחות החיים.לפני כשנתיים טענו חוקרים אמריקאים שהאסטרואיד – כפול בגודלו מזה שהשמיד את הדינוזאורים – גרם להתרוממות שכבה עבה של סלעים, העיף לאוויר כמויות אדירות של אבק שכיסה את כל כוכב הלכת ויצר גאות שהציפה את שטח היבשות הקדמוניות.הצפה זו, וגלי החום שהשתחררו במהלכה, גרמו לזירוז התפתחות צורות חיים מתוחכמות על פני כדור הארץ.

ליאור קודנר