נתגלה דינוזאור שהתאבן בשנתו

המאובן הראשון אי פעם של דינוזאור רדום התגלה על ידי פליאונתולוגים בסין. הממצא בן 130 מיליון השנים כונה “מיי לונג”, שפירושו בסינית “דרקון שקוע בשינה”.

הממצא, שעליו דווח בגיליון האחרון של כתב העת “Nature”, התגלה בשדות עתירי המאובנים של מחוז ליאונינג בצפון מזרח סין. הדינוזאור, שאורכו 60 סנטימטרים, היה בשלבי התבגרותו האחרונים ונראה שישן או נח בשכיבה על הקרקע כאשר נקבר תחת מפולת. לכן גם השתמר טוב כל כך.

בדיווח תיארו הפליאונתולוגים את תנוחת הדינוזאור, שנראה כמעט כאילו היה חי. היצור יושב על רגליים אחוריות ארוכות ומקופלות. גפיו הקדמיות מקופלות כרגלי ציפור ליד גופו וראשו הקטן נח בין המרפק השמאלי לגוף, באופן זהה כמעט לתנוחה שבה ישנות ציפורים בנות ימינו, עם ראשיהן מתחת לכנף. ציפורים עושות זאת כדי לשמר את חום הגוף.

“התנוחה הספציפית של שימור חום הגוף, שבה נמצא 'מיי לונג', תומכת בהשערה שלפחות כמה דינוזאורים לא-מתעופפים, ובהם בעל החיים הזה, היו בעלי דם חם כמו הציפורים של ימינו”, הסיקו מחברי המחקר, ד”ר שינג שו מהמכון לפליאונתולוגיה של בעלי חוליות בבייג'ין וד”ר מארק נורל ממוזיאון המדע האמריקאי בניו יורק. החוקרים אמרו שיש בכך משום תמיכה נוספת לקישור האבולוציוני בין הדינוזאורים הנכחדים לציפורים בנות ימינו.
באדיבות וואלה.

לידיעה

התגלה מין של דינוזאור, שהיה בעיצומו של מעבר מאכילת בשר לצמחונות
החיות האחרות בסביבה נשמו לרווחה

18.5.2005
מאת:  חדשות וואלה!

בלי הנחיות רפואיות לשיפור התזונה וללא תכתיביה של אופנה קולינרית, מינים שונים של דינוזאורים נהפכו בתהליך הדרגתי מטורפים לצמחוניים. כעת חושבים מדענים כי יש בידיהם ראיה נדירה למעבר שכזה, שהתרחש לפני 125 מיליון שנה.

פליאונתולוגים מאוניברסיטת יוטה הכריזו בשבוע שעבר על גילויו של מין לא ידוע של דינוזאור, שהיה בעיצומו של המעבר מאכילת בשר לצמחונות. החוקרים יכולים רק לשער מה היו הסיבות לשינוי, אולם הם ציינו כי הוא התחולל בתקופה שבה הטמפרטורות בכדור הארץ עלו ועמן כמות הצמחים.

אחד החוקרים, ד”ר ג'יימס קירקלנד, אמר שהמין החדש, שקיבל את השם פלקריוס יוטנזיס, התגלה לפני שנתיים ליד העיר גרין ריוור ביוטה. אורכו של הדינוזאור היה כארבעה מטרים וגובהו כ-130 סנטימטר. הוא משתייך לקבוצה של דינוזאורים קדומים בעלי נוצות בשם טירנוזאור. כאשר החוקרים בדקו את מאפייני המאובנים שנמצאו, הם גילו את “תחילתם של תווים האופייניים לדינוזאורים צמחוניים”: השיניים היו קטנות ומותאמות ללעיסת עלים, שונות מאוד מהשיניים החדות, דמויות הלהב, האופייניות לטורפים. “אני בספק אם הדינוזאור הזה היה יכול לאכול סטייק”, אמר ד”ר קירקלנד. החוקרים תיארו וניתחו את ממצאיהם בדו”ח נרחב שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת “Nature”.

לדברי סקוט סמפסון, האוצר הראשי של מוזיאון הטבע באוניברסיטת יוטה, הפלקריוס הוא “דוגמה לאבולוציה בפעולה – דינוזאור פרימיטיווי שיש לו מן המשותף עם קרובי המשפחה אוכלי הבשר שלו, אך מאפיינים רבים המעידים על כך שהיה בתהליך של הפיכה לחיה צמחונית, הנמצאת בשלב מתקדם יותר באבולוציה של הדינוזאורים”.

לינדזי זאנו, דוקטורנט לפליאונתולוגיה מאוניברסיטת יוטה, אמר שהפלקריוס היה “הטריזינוזאור הקדום ביותר שידוע עליו, דבר המוכיח שהקבוצה הזאת של דינוזאורים גדולים וצמחוניים מקורה בדינוזאורים אוכלי בשר כמו הוולוצירפטור המהיר והאכזרי”. לפלקריוס ולוולוצירפטור יש אב קדמון משותף.

החוקרים אינם יודעים בוודאות מה אכל הפלקריוס – בשר, צמחים או שניהם גם יחד – והם משערים כי תהליך הפיכתו של הדינוזאור מטורף לצמחוני נמשך כמה מיליוני שנים. כך או כך, “יש לנו עדות מאובנת ממשית לשינוי גדול בתזונה”, אמר ד”ר סמפסון. “זאת בוודאי הדוגמה הטובה ביותר לכך אצל דינוזאורים”.