סיקור מקיף

מות המדריך

הסופר דגלאס אדאמס, שכבר לפני 24 שנה חזה את הרעיון שעליו מבוססת האינטרנט כפי שהיא היום, מת במפתיע בסוף השבוע בגיל 49

אדאמס. “לגמרי במקרה כתבתי רב-מכר, ואחר כך עוד אחד ועוד אחד”

“בעבר, סופרים נהגו לכתוב כמה שורות ואז להסתכל קצת דרך החלון, לכתוב עוד קצת ולבהות עוד. המחשבים והרשת איחדו את שתי הפעולות האלו, בגלל שעכשיו המכשיר שעליו אתה כותב והחלון שבעדו אתה מסתכל הם אותו הדבר”

דגלאס אדאמס, על האופן שבו מחשבים שינו את חייו

הסופר הבריטי דגלאס אדאמס מת בסוף השבוע האחרון מדום לב בגיל 49 בביתו שבסנטה ברברה, קליפורניה. אדאמס, שהפך בשנים האחרונות לאחד הדוברים המבוקשים בנושאים כמו מהות הסייברספייס, השפעת הרשת על האדם המודרני והחשיבות העליונה שבנשיאת מגבת לכל מקום, התפרסם לראשונה ב-1977 כשהוציא לאור את אחד מספרי המדע הבדיוני הפופולריים בכל הזמנים – “מדריך הטרמפיסט לגלקסיה”.

אדאמס נולד בקיימברידג' אנגליה ב-1952 ולמד ספרות אנגלית בקולג' סיינט ג'ון. בין עבודות מזדמנות שונות ומשונות החל אדאמס לעבוד בבי-בי-סי כעורך תסכיתים. את “המדריך”, שנחשף לראשונה לקהל כסדרת תסכיתי רדיו שזכו להצלחה מיידית, הגה דאמס שנים קודם לכן, כששכב שיכור על גבו בשדה באיטליה ובהה בשמיים הפרושים מעליו. מקור ההשראה שנשא בכליו היה “מדריך הטרמפיסט לאירופה”, ספר למטיילים עם תקציב נמוך במיוחד. “חשבתי שכדאי שיבוא מישהו ויכתוב מדריך דומה לטרמפיסטים שמטיילים בגלקסיה”, אמר שנים מאוחר יותר.

“המדריך” המקורי תורגם לעשרות שפות, נמכר בעולם ביותר מ-15 מיליון עותקים וארבעת ספרי ההמשך שכתב אחריו זכו אף הם להצלחה מסחררת. ההצלחה המהירה כל כך, אמר אדאמס, היתה כמו לקפוץ היישר מהמשחק המקדים לאורגזמה. על אף שסדרת הספרים הפכה אותו לאדם עשיר מאוד, בראיון שהעניק ל”קפטן אינטרנט” לפני כשלוש שנים הוא הגדיר את כתיבתה כתקלה מצערת: “לגמרי במקרה כתבתי רב-מכר, ואחר כך עוד אחד ועוד אחד, ואז נאלצתי לכתוב עוד אחד, ופתאום הבנתי שאם אבלה את כל החיים שלי לבד בחדר, מול מכונת כתיבה, אני אצא מדעתי”.

עד היום יש כאלו שרואים את הרעיון שבבסיס “המדריך” כמסמל את את מה שהאינטרנט אמורה באמת להיות. על פי אדאמס, משוטטים ברחבי היקום שליחים של חברת הוצאה לאור שמעדכנים את המדריך ללא הרף, ומעמידים את התוכן הרב שנאסף בו לרשות המטיילים המבולבלים ביקום. החלפת המלים מטיילים ב”גולשים”, ו”יקום” ב”סייברספייס”, מספרת את הסיפור של הרשת.

כמה שנים לאחר שיצא לאור הפך “המדריך” לסדרת טלוויזיה של הבי-בי-סי, מאוחר יותר נכשל ניסיון לעבד אותו לסרט הוליוודי – עיבוד שאדאמס תיעב בכל לבו – ובשנתיים האחרונות ניהל מגעים עם חברת דיסני לקראת הפקתו של סרט חדש על בסיס הספר. בתחילת שנות ה-80 נוצר גם משחק מחשב שניסה לתרגם את תכניו ההזויים של אדאמס לעולם הממוחשב. בימים אלו עובדים בבריטניה על גרסה משודרגת של המשחק.

כשהחל אדאמס לחשוש לשפיותו אם ימשיך בכתיבת רבי-מכר, הוא הקים יחד עם צוות של אמנים חברים את ה”הכפר הדיגיטלי”, חברה העוסקת בהפקת מוצרים בתחום המוסיקה והמחשבים – תקליטורים, ספרים ומולטימדיה. תפקידו של אדאמס בה הוגדר כ”פנטזיונר ראשי”. אדאמס סיפר שהביא לתפקיד את ניסיונו העשיר כ”שומר ראש של משפחת מלוכה ערבית, מנקה של לולי תרנגולות וגיטריסט של הפינק פלויד”.

המוצר הבולט ביותר שהוציאה החברה מתחת ידיה, היה “ספינת החלל טיטאניק”, משחק מחשב פרוע שבתחילתו יושב גיבור הסיפור בנחת בסלון ביתו ולוגם כוס תה. פתאום מתנגשת בבית “טיטאניק”, ספינת החלל הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם. המוטו של הספינה הוא “שום דבר לא יכול להשתבש כאן”, אבל הכל כמובן משתבש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.