סיקור מקיף

‫פיראטיות דיגיטלית / מייקל מויר‬

שני כלכלנים חושפים את הקשר שבין הורדות לא חוקיות של סרטי קולנוע לבין מכירות כרטיסים

תקליטור אזהרה מפני פירטיות של ה-FBI. מתוך ויקיפדיה
תקליטור אזהרה מפני פירטיות של ה-FBI. מתוך ויקיפדיה

האופי החמקמק של הורדת מדיה בלתי חוקית מקשה על החוקרים לנתח את הקשר האמיתי שבין פיראטיות והפסדים במכירות. האם כל הורדה של סרט מייצגת כרטיס קולנוע שלא נרכש, כפי שטוענת תעשיית הסרטים? או שמא רוב המורידים הם אנשים שמלכתחילה לא היו קונים כרטיס?

שני חוקרים המציאו אסטרטגיה חכמה לבדיקת קשר סיבה-תוצאה אחד. הכלכלנים ברט דַנַהֶר ממכללת ולסלי וג'ואל ווֹלְדפוֹגֶל מאוניברסיטת מינסוטה הבחינו, שאולפנים בהוליווד מחכים לעתים כמה שבועות לאחר הקרנות הבכורה בארה"ב לפני שהם מפיצים את הסרט במדינות אחרות. במשך התקופה הזאת, חובבי הקולנוע ברחבי העולם יכולים למצוא את הסרט באתרי שיתוף קבצים מבוססי ביטוֹרֶנְט, אך לא בבתי הקולנוע המקומיים. אם הפיראטיות המקוונת מחליפה את רכישות הכרטיסים, הפרש הזמן בהפצה אמור לפגוע במכירות הבין-לאומיות בקופות.

החוקרים אספו נתוני הכנסות בבתי הקולנוע בסופי שבוע מהקרנת עשרת הסרטים המובילים ב-17 ארצות שונות במשך שלוש שנים. לאחר מכן הם פיצלו את הנתונים לשתי קבוצות: סרטים שהופצו לפני שביטורנט נעשה פופולרי, וסרטים שהופצו לאחר מכן. החוקרים השוו את כל שאר התנאים שעשויים להשפיע על ההכנסות מכל סרט, וגילו שסרטים בעידן הביטורנט הרוויחו פחות מסרטים מוקדמים יותר. ככל שפער הזמן בין ארה"ב לשאר העולם היה ארוך יותר, ההפסדים היו גדולים יותר.

ממצא מפליל עוד יותר היה, שהז'אנרים שסבלו במיוחד היו אלה הפופולריים בקרב מורידי הסרטים הפיראטים. "ההשפעה של העיכוב בהפצה על סרטי מדע בדיוני וסרטי פעולה בעידן הביטורנט גדולה הרבה יותר מאשר על ז'אנרים אחרים," אומר דנהר. הוא העריך שסוג זה של פיראטיות הוביל לצניחה שנתית של 240 מיליוני דולרים בהכנסות בתי הקולנוע בסופי שבוע, ב-17 הארצות שנבדקו.

כמובן, המחקר גם מוכיח טענה של מצדיקי הפיראטיות: אנשים פונים לפיראטיות מקוונת כשזאת הדרך היחידה שבה הם יכולים לצפות בתוכן. דנהר מזכיר מקרה מ-2007, שבו הוציאה רשת NBC את התכנים שלה מחנות iTunes בשל סכסוך חוזי עם חברת אפל ובעקבות כך זינקה תעבורת התוכן הפיראטי של NBC. חוקים חדשים עשויים אולי להרחיק אנשים מהורדות בלתי חוקיות, אך ספקי התוכן צריכים לתת להם מקום אחר ללכת אליו.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

5 תגובות

  1. זוכרים את בתי הקולנוע הישנים? 200 כסאות ויותר…
    כולם נסגרו עוד לפני תוכנות שיתוף הקבצים ונפתחו בתי קולנוע קטנים ורבים במקומם.
    מתקנים אוטומטיים להשכרת סרטי DVD היו פופולריים מאוד ונעלמו מהנוף
    אז שיתחילו ליצור סרטים טובים באמת ולא עלילה מובנת מראש והתרכזות באפקטים.
    הורדת סרטים בתוכנות השיתוף הוא רק הסימפטום, שיפתרו את הבעיה!

    כל זמן שהטכנולוגיה מאפשרת יבוצעו הורדות פירטיות
    הרגשת הסיפוק שהצלחת ל**** את המערכת עושה את העניין מעניין יותר!

  2. לירוי
    רק תדע שגם המדיניות של היוטיוב שאתה מתגאה בו- אוסרת על העתקה של חומרים ממנו. בגלל זה גוגל (הבעלים של האתר) דורשים לסגור אתרים בסגנון youtube-mp3 וכל אתר שמאפשר העתקת חומרים ממנו למחשב האישי.

  3. לדעתי אין דבר כזה במציאות הפיזית זכויות יוצרים…
    זה סתם חוקי משחק שבני האדם המציאו
    לא משנה מה יעשו כנגד זה, זה פשוט לא יעזור
    אי אפשר לעצור את הפראטיות

    ברגע שיש את השילוב של אינטרנט-מחשב-רמקולים-מסך
    לא משנה איזה הצפנות יתבצעו, חסימת פורטים מצד ספקי אינטרנט, תפיסת פיראטים בודדים (קורבנות) והעלאתם למשפט…

    שום דבר לא יעזור, הטכנולוגיה חזקה יותר מהכל. ובנוסף הרצון לקבל סיפוק משהו מסויים
    תוך כדי הימנעות מהפסד אישי, גובר על כל רצון להתחשב ביוצרים/אומנים

    שימו לב איך גם משנה לשנה העולם משתנה:
    1. יוטיוב הוא האתר מספר אחד לשמיעת מוזיקה
    (מה שמראה על שיטה חדשה של הפצת מוזיקה – שמתבטאת בתשלום תמלוגים ליוצרים מצד יוטיוב)

    2. מיום ליום יוצאות יותר ויותר תוכנות תחת רישיון GPL מה שמויתר לכל אחד להפיץ/לשנות/לשכפל כל
    תוכנה לפי דעתו ללא תשתלום ליוצר

    לדעתי הפתרון הוא פשוט לעבור שיטה:
    אנשים צריכים להבין שאין דבר כזה יותר "זה שלי וזהו" ברגע שעלה במוחך רעיון תיהיה בטוח שכל העולם יכיר את הרעיון שלך גם אם אתה רוצה או לא

    הפתרון הוא לעבור לשיטות כמו יוטיוב בכל תחום
    ובעתיד הרחוק מאוד (שכל בני האדם יהיה משכילים) – לשתף דברים אחד עם השני בצורה מוחלטת

  4. הבעיה המפליאה שבסרטי תלת מימד של היום חסר עומק…. סרטים רדודים שרק מנסים להציג טכנולוגיה או לזכות בפרס פלצן השנה וכדומה

  5. מי הולך עוד לבתי קולנוע ? מחקר אנכרוניסטי. אפילו ספריות ווידאו בירידה העתיד שייך לצפיות מקוונות דרך האינטרנט.

    חוץ מזה כדי להנות עד הסוף מסרט צריך לצפות בו מספר פעמים, זה אומר שימכרו תקליטור שלו. אבל היום מוציאים תקליטור רק לאחר שנה של הקרנות או בכלל לא. זה יוצר תמריץ להורדות פירטיות.

    היום רוב הצפיה היא צפיה מקוונת דרך האינטרנט או מכירה דרך האינטרנט. מפיצים שלא מבינים זאת יפשטו את הרגל (זו הסיבה שבגללה בלוק בסטר ניסגר9.

    כמו כן: אם לא יספקו תקליטורים בזול מיד עם יציאת הסרט להקרנות יעדיפו הורדות פירטיות. עוד סיבה מדוע השיווק החוקי ניכשל.

    הקרנות קולנוע טובות רק לסרטים בטכנולוגיות מסובכות (כגון תלת מימד) ואין הרבה כאילו.

    בעיה אחרת היא הירידה באיכות האמנותית של סרטים. כמעט כל הסרטים החדשים משעממים. למה לשלם עבור שעמומונים ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן