צילום נדיר: הכוכב המאסיבי ביטלג’וז בדרך להתנגש עם קיר אבק קוסמי

תמונה של הענק האדום ביטלג'וז מתקרב לקיר אבק מסתורי. צילום: טלסקופ הרשל של סוכנות החלל האירופית
תמונה של הענק האדום ביטלג’וז מתקרב לקיר אבק מסתורי. צילום: טלסקופ הרשל של סוכנות החלל האירופית

ביטלג’וז (Betelgeuse) הוא אחד העצמים המעניינים לצפיה, בעיקר בשל צבעו האדום הטהור של הכוכב ובעיקר משום שהדמיון ממלא את השאר.

כוכב אדום בהיר זה, על הכתף של אוריון הוא כוכב על-ענק שמסתו פי כמה עשרות ממסת השמש, והוא עלול להתפרץ כסופרנובה בכל יום (אם כי בקנה מידה אסטרונומי, כל יום יכול גם להתארך למיליון שנה). ואולם כאשר צופים בביטלג’וז בטלסקופ חזק באמת, כגון טלסקופ הרשל של סוכנות החלל האירופי, אפשר לראות את הדבר הבא: הכוכב הענק ביטלג’וז עם כל זהרו, עומד בפני התנגשות רוח השמש שלו עם ענן גז ענק בסביבתו.

בתמונה זו שפורסמה השבוע בידי סוכנות החלל האירופית, ניתן לראות את רוח השמש האדירה של הכוכב יוצרת גל הלם בצורת קשת סביב הכוכב כשהיא מתפשטת בחלל הבינכוכבי במהירות של 30 קילומטרים לשניה. קרוב יותר לכוכב, יש מבנה א-סימטרי שלתוכו הכוכב שופך חומר פנימה וממלא את סביבתו כמו בועות שמתנגשות אקראית ומתפוצצות זו בזו על פני השטח של קומקום מים רותחים.

זו האינטראקציה בין הכוכב הענק לבין סביבתו שהאסטרונומים ביקשו לחשוף במאמר שכתורתו: “הטבע החידתי של המעטפת ההיקפית וגל ההלם המקיפים את ביטלג’וז כפי שנחשף על ידי הרשל.

החוקרים, ממספר אוניברסיטאות מאירופה שילבו נתונים של טלסקופ החלל הרשל, מצפה החלל GALEX, WISE ואפילו תצפיות בגלי רדיו כדי לחקור את ביטלג’וז ואת סביבתו. מחקר הכוכב, גל ההלם והגושים הא-סימטרים של החומר סביבו.

בצד שמאל של התמונה אנו רואים קיר אבק מסתורי שביטלג’וז נע לעברו. משום שהקיר אינו מתעקל כמו גל ההלם סביב ביטלג’וז, האסטרונומים לא סבורים שהוא נוצר על ידי הכוכב עצמו. “המוט הישר עשוי להיות קצהו של ענן בין כוכבי המואר על ידי ביטלג’וז או מילוי של חומר שמקורו האפשרי הוא בשדה המגנטי הגלקטי. מכיוון שלא רואים התעקלויות במוט, אנו מאמינים כי מוט האבק אינו מקושר ישירות לפעולות של רוח השמש של ביטלג’וז בעבר.

בכל אופן ביטלג’וז אחראי להארת המבנה, והמסקנה במחקר היא שגל ההלם יתנגש בקיר האבק בתוך כ-5,000 שנים והכוכב עצמו יגיע בעקבותיו 12,500 שנים מאוחר יותר.

נ.ב. הכוכב ביטלג’וז עמד במרכזה של אחת התיאוריות ההזויות לקראת ה-21 בדצמבר 2012. החשש היה שהוא התפוצץ וקרני הגאמא הקטלניות יחתכו את כדור הארץ

1. אני שמעתי שהוא נמצא במרחק 420~600 שנות אור מכדור הארץ, מרחק מספיק גדול כדי שגם אם יתפוצץ בעת הקרובה, לא ייגרם לכדור הארץ שום נזק.

2. מוקדם לנבא שמיקום הקיר סטטי. יתכן שהוא נע יחד עם בטלגיוז , צריך למדוד
    אם הקיר סטטי או לא, למדידות נחוץ זמן ואולי לא ניתן למדידה בכלל,

גם אם תהיה מעין התנגשות לא בטוח שיקרה משהו, בסך הכל עוד קצת ענן גז דליל .
    כדי שיקרה משהו ענן האבק צריך להתנגש עם הליבה של הכוכב.

3. איציק

בטלגיוז עשוי לסיים חייו בתור נובה או אפילו סופרנובה, תלוי במסה שלו שאינה ידועה .
    זמן משוער לאירוע זה הוא סדר גודל של 150 מליון שנה מהיום, אבל מן הנימנע הרבה
    פחות. לפי מה שכתוב כאן, חדש עבורי, כבר היום בטלגיוז נימצא במצב אנרגטי לא יציב.

מה יקרה בפיצוץ נובה , לפחות הוא יהפוך לכוכב הכי בהיר בשמיים. אולי אפילו בהיר כמו הירח, אבל על זה צריכים להשיב אסטרונומים. מקווה שקרינה זו לא תשפיע על כדור הארץ.

4. סתם שאלה …
    אין סיכוי שמאחורי הקיר הנ”ל סתם ככה ,אנו בטעות נמצאים בקו ישר…

אגב בעבר גונבה לאוזניי שמועה שאם הוא יסיים את חייו ,הוא עשוי בצורה זו או אחרת להשפיע עלינו .
    האם יש בזה מין האמת?
    תודה מראש.

5. לבועז,

לא. אין מניעה שהגלקסיות תעבורנה את מהירות האור היות ולא מדובר על תנועה בתוך המרחב אלא תנועה שמקורה בהתמתחות המרחב, ועל כך אין היחסות מניחה כל מגבלה.

6. אבל אם הוא נמצא במרחק ככה וככה שנות אור, אז בעצם הוא כבר פגע בקיר, לא?
    אז למה מדווחים על זה בזמן עתיד אם זה מאורע שקרה כבר ?

קצת מוזר כל הקטע הזה

7. לא קשור לנ”ל. יש לי שאלה.

איינשטין אמר : E=MC2
    האבל אמר שהגלקסיות מאיצות מאיתנו והלאה.
    אם ההאצה הזו תגיע למהירות האור, אז לפי איינשטין הגלקסיות לא יעברו את מהירות האור אלא יוסיפו למסה שלהן עוד ועוד חומר.
    האם זוהי אפשרות שלישית לסופו של היקום לבד מתיאוריות הקיימות היום של קריסת היקום או של הכיבוי של היקום.
    אודה למי שיכול להגיב לנ”ל ולהעיר את עיני.

בועז