מצלמת חלל עמוק צילמה את השביט לאבג’וי במלא הדרו

טלסקופ המשמש בדרך כלל לאיסוף נתונים על האנרגיה האפילה גילה משהו מעניין קרוב לבית. הוא צילם את כוכב השביט שעבר במרחק 82 מיליון ק”מ מכדור הארץ בתמונה שנפחה כ-570 מיליון פיקסלים

השביט לאבג'וי כפי שצולם במצלמת טלסקופ חלל עמוק בצ'ילה. צילום: MARTY MURPHY, NIKOLAY KUROPATKIN, HUAN LIN, AND BRIAN YANNY/FERMILAB
השביט לאבג’וי כפי שצולם במצלמת טלסקופ חלל עמוק בצ’ילה. צילום: MARTY MURPHY, NIKOLAY KUROPATKIN, HUAN LIN, AND BRIAN YANNY/FERMILAB

עיבוד: גילת סיימון

ב-27 בדצמבר 2014, מצלמה שצפתה לתוך החלל העמוק, גילתה למרבה המזל, תמונה של משהו הרבה יותר קרוב הביתה (לעומת החלל העמוק…)- את שביט לאבג’וי (Lovejoy), במרחק קצרצר של 82 מיליון קילומטר בלבד מכדור הארץ בכיוון קרוצת הכוכבים קולומבה, אשר ניתן לראותה טוב יותר מחצי הכדור הצפוני הדרומית (לשם השוואה – במהלך ההתקרבות האחרונה של מאדים, היה כוכב הלכת האדום מרוחק 57 מיליון קילומטר בלבד מכדור הארץ).

רשמית כונה השביט c/2014 Q2 כשהתגלה באוגוסט, ואז שונה שמו ללאבג’וי, על שמו של האסטרונום האוסטרלי שגילה אותו. לשביט עשוי הקרח לוקח כמה אלפי שנים לחוג סביב השמש.

התמונה המצורפת היא קולאז’ תמונות, חלק מתמונה בת 570 מיליון פיקסל, שהתקבלה מ-62 חיישנים נפרדים על טלסקופ שממוקם גבוה בהרי האנדים בצ’ילה, ומציגה את השביט כחודש לפני שהיה בקרבה הרבה ביותר לשמש והיא אחת התמונות הטובות ביותר שנלקחה מכדור הקרח השביטי שהתגלה לאחרונה.

כל מלבן בקולאז’ מייצג אזור בשמיים שגודלו בין רבע לחמישית מגודלו של ירח מלא. גרעין השביט הוא רק באורך 5 ק”מ, אשר בזמן שבו צולמה התמונה, כיסה בערך את אותה כמות שמים שמכסה מטבע של שקל במרחק של 300 ק”מ. ראש השביט, ענן של אבק וגז שנפלט מליבת הקרח של השביט, הוא בערך באורך 650,000 ק”מ, להערכת החוקרים.

צבעיו של השביט אינם כה מגוונים ומלאי חיים כפי שנראה בתמונה. עבודת הטלאים של הקולאז’ היא למעשה צביעה כוזבת של תמונות שצולמו בשני אורכי גל מסויימים, של אור נראה ושל אינפרה אדום. המצלמה שלכדה את תמונות השביט משמשת בדרך כלל לאיסוף נתונים עבור מדענים החוקרים את האנרגיה האפלה, כוח מסתורי שמדענים משערים שמאיץ את התפשטות היקום.

לידיעה באתר סיינס