עדכונים חיים ממשימת דיפ אימפקט

ריכוז הדיווחים ביום הפגיעה – 4 ביולי 2005, מאת: אבי בליזובסקי, עמית אורן, ומיכל לוינשטיין

עדכון 16:00

תמונה זו צולמה מחללית האם במצלמה בעלת רזולוציה בינונית, ובה נראית הפליטה הראשונית מהשביט טמפל-1, בסך הכל 16 שניות לאחר הפגיעה.

למעלה מ-10,000 איש התאספו בחוף ווייקיקי שבהוואי כדי לצפות במסך ענק במתרחש.

עדכון 15:00

תמונת ההבזק לאחר התרסקות ה-Impactor, כפי שהתקבלה מטלסקופ החלל Hubble:

עדכון 12:09
“יש שביט בשמיים שתוהה מה לעזאזל פגע בו” – צ'רלס אלאצ'י
בשעה 11:15, לפי שעון ישראל (4:15 EDT) נערכה מסיבת עתונאים מטעם נאס”א. בין הנואמים העיקריים היו צ'רלס אלאצ'י (Elachi) – מנהל המעבדה להינע סילוני (JPL), מייקל פ. א'הרן (A'Hearn) – חוקר ראשי, ריק גרמיה (Grammier) – מנהל הפרויקט, וסגן מנהל התוכנית – קיור פטל (Patel).
גרמיה אמר כי ה-Impactor פגע בדיוק במטרה, וכי המשימה עבדה בדיוק לפי השעון. בנאומו הודה לכל צוות המשימה. בנוסף, הציג גרמיה סרטון שהורכב מתמונות סטילס, אשר הציג באופן מואץ את ההתקרבות אל השביט, עד למרחק של מטרים ספורים ממנו.
הנואם הבא, פטל, אמר כי Flyby, חללית המעבר, מתפקד מעולה, וכי התמקמה בדיוק היכן שתוכנן לה לאחר שה-Impactor התנגש בשביט, ונכנסה למצב “הגנה” (shield mode) – מצב בו מגנה על מכשיריה הרגישים מחלקיקי האבק שבמעטפת השביט.
השאלות העיקריות שהופנו מקהל העיתונאים היו בדבר המכתש שנוצר והשלכותיו. ההתנגשות גרמה להיווצר הבזק שנמדד בטלסקופים רבים בעולם כהתבהרות של 2 מגניטודות. אין בטוחים בוודאות מתי ידעך ההבזק שנוצר מההתנגשות בשביט, אך מאמינים כי באחד הימים הקרובים. בנוסף, נראה כי אף לאחר 45 דקות מההתנגשות המשיך לצאת חומר מהמכתש שנוצר, ומאמינים כי ממשיך לצאת עד עכשיו. למרות גודל ההבזק, אין מדעני נאס”א יכולים לתת כרגע נתונים בנוגע להרכב החומר שיוצא מהמכתש, וייתכן כי נתונים אלה ינתנו במסיבת העיתונאים הבאה, שתעשה בהמשך היום. כשנשאלו אם ציפו כי צורת השביט תהיה שונה, ענו כי ראו עוד בבדיקות הספקטרוסקופיות את צורתו הכללית של השביט, אך לא יכלו לזהותה בוודאות. כשנשאל גרמיה איזה מסר מנסה נאס”א לשלוח לעולם בהתרסקות על שביט בארבעה ביולי (יום העצמאות של ארה”ב), ענה בגמגום כי אין בכך שום מסר, אלא מטרה מדעית, וכי המשימה בוצעה לפי השעון, למרות שרבים האמינו שלא תוצלח. לטענתו, בכך עברו על מכשולים רבים.

עדכון 11:10
דברי בכירים
חללית המעבר (Flyby) הייתה אמורה לצאת ממצב ממוגן ולהסתובב לכיוון ארץ לשליחת תמונות למדעני המשימה, אמרה מהנדסת תוכנת הטיסה – אן אליסון (Elison).

דון יאומנס (Yeomans), חוקר שותף במשימה, אמר שתצפיותיה הממושכות של Flyby חשובות לא פחות מן התצלומים האחרונים של ה-Impactor. המצלמות והספקטרומטרים של החללית יסתכלו כעת על הנפלט מ-Tempel 1 בשביל ללמוד את הרכבו.

“השאלה הגדולה היא כיצד עשינו כזה פיצוץ,” אומר יאומנס על ההתנגשות. “עכשיו אפשר להביט על החומר שיוצא אל פני השטח, וזה מה שאנשי הספקטרסקופיה שלנו מקווים לעשות (באינפרא-אדום).”

עדכון 9:00 [עדכון נוסף ב-10:40]

בערך בשעה 8:52, לפי שעון ישראל (EDT 1:52), פגע ה-Impactor שמשקלו 373 ק”ג בשביט Tempel-1. לעזרה באיסוף המידע, צפו בהתנגשות יותר מ-60 מצפים מסביב לעולם, טלסקופי החלל הגדולים, ואף הגשושית רוזטה (Rosetta) הנמצאת בדרכה לשביט אחר. כצפוי, לא שינה השביט את מסלולו בעקבות ההתנגשות, אלא רק התבהר באופן בולט במיוחד במקום בו נפגע.
עוד לפני הפגיעה בשביט, צולמו תמונות קרקע ברזולוציה הכי גבוהה עד כה של המכתש עליו התרסק ה-Impactor.
כעת מוצגות ב-NASA TV התמונות האחרונות שצולמו לפני ההתנגשות, והתמונות שצולמו אחריה, לאחר שעברו עיבוד.
כעת מנתחים מדעני נאס”א את המידע המגיע מחללית המעבר (flyby spacecraft) על מנת לדעת מה גודל המכתש שנוצר, ואיזה חומר נפלט ממנו. רוב המידע שנשלח מחללית המעבר נאגר בה עד לאחר מפגש ה-Impactor עם השביט, ונשלח אחריו. כשנשאל בנושא, ענה מנהל המשימה מייקל א'הרן (A'Hearn) כי “יש לנו הזדמנות אחת הנמשכת 800 שניות לאסוף את כל המידע החשוב מההתנגשות לפני שעברנו את השביט.”

עדכון 08:20

מערכת הניווט הצמית של האימפקטור השלימה את התמרון הראשון המתוכנן כדי להתכוונן לעבר מסלול השביט טמפל-1. לאימפקטור יש עוד שתי הזדמנויות לעדן את מסלול הטיסה שלו לפני ההתנגשות המתוכננת עם השביט בשעה 08:52 לערך.

עדכון יום ב', 07:30

השביט טמפל 1 כפי שצולם מהאימפקטור (ה”קליע”). התמונה צולמה שעה ו-37 דקות לאחר שהאיפמקטור שוחרר מהחללית האם שלו שתתעד את ההתרחשויות.(יום א', 3/7 10:44 בבוקר שעון ישראל).

עדכון יום א' 3/7/05, 23:00
החללית דיפ אימפקט שיגרה את הקליע למסלול התנגשות עם שביט במרחק מיליוני קילומטרים מכדור הארץ. הקליע “אימפקטור” שמשקלו 372 ק”ג יתרסק לשביט טמפל-1הבוקר (4/7) בשעה 08:52 שעון ישראל.
דיפ אימפקט תאסוף נתונים על ההתנגשות ותשגרם לכדור הארץ הנמצא במרחק 133 מיליון קילומטרים ממנה.
שביטים הם כדורי שלג וסלעים המגיעים מהאיזורים החיצוניים של מערכת השמש. חלקם נכנסו למסלול מחזורי אליפטי המביא אותם לעיתים לקרבת השמש ולעיתים הם מתרחקים ממנה במעין לולאות.
כמו שאר השביטים גם טמפל-1 כולל גלעין המורכב מהחומר הראשוני שהיה נפוץ בתקופת היווצרה של מערכת השמש. הגלעין מתחבא מתחת לקליפה חיצונית גדולה.
ההתרסקות צפויה ליצור מכתש בעומק של למעלה מ-25 מטר ובקוטר של כ-100 מטרים ולפלוט החוצה קרח, אבק וגז וכך לחשוף את חומרי הגלעין הקדמוני.
טלסקופי החלל האבל, שפיצר, צ'אנדרה ו-XMM ניוטון יכוונו לצפיה בטמפל-1 בעת ההתרסקות, כמו גם טלסקופים קרקעיים רבים ברחבי העולם (אם כי בישראל, בשעת בוקר מאוחרת יחסית אין סיכוי לצפות באירוע).
המשימה עשויה לספק נתונים לאסטרטגיות הנבנות להדיפת שביטים שעלולים יום אחד לפגוע בכדור הארץ.
“אם אתם דואגים מפגיעת שביטים בכדור הארץ, קל יותר לשנות מסלול של משהו אם אתה יודע מה עשוי לשנות את המסלול שלו”. אומר ד”ר מיקק אוהרן, החוקר הראשי בפרויקט דיפ אימפקט.

השבוע קיבלו האסטרונומים מעין קדימוון לפירוטכניקה הצפויה כאשר גלעין השביט טמפל-1 פלט פלומה קצרת חיים של חלקייקם וגז. התפרצות זו מתרחשת כאשר השביט מתחממם בהתקרבו לשמש.