סיקור מקיף

פגיעה אנושה בטיפוח המדע

לימודי העשרה לנוער שוחר מדע מצטמצמים או נסגרים בגלל קיצוץ חד בתקציבים

מאת: צבי פלטיאל

את המפעל שהקימו האוניברסיטאות, מוסדות המחקר וגופים נוספים במשך כארבעים שנה מחסל משרד החינוך בעשרים חודשים. המערכת המסועפת של תוכניות העשרה לנוער שוחר מדע, שטרחו המוסדות להקים ושמשרד החינוך תמך בה עד לא מכבר, מתמוטטת לנגד עינינו.

ספק אם יקומו הורים וימחו. בעלי תודעה ויכולת יממנו את ההעשרה המדעית של ילדיהם מכיסם, וחסרי היכולת הכלכלית הם לעתים קרובות גם חסרי יכולת למחות ולצעוק. מי שישלמו את מחיר ההרס הם הילדים, שייגזל מהם הסיכוי להיחשף לסודות המדע ולטכנולוגיה של המחר; התעשייה עתירת הידע, שתאלץ בעתיד לחפש מומחים בחו”ל; וגם המדינה בכללותה, שתחסר את המדענים, המהנדסים והמומחים שיידרשו לה.

אבל עד שכל זה יקרה תתחלף צמרת משרד החינוך ואף אחד לא יזכור שהם אלה שהביאו להרס החינוך המדעי שמחוץ לבית הספר.

שמענו על תוכניות להעלות את אחוז הזכאים לתעודת בגרות בשיטות קלוקלות. שמענו על הוראה פופוליסטית להקצות בתוכנית הלימודים מכסה של סופרים ומשוררים מזרחיים. שמענו על תוכניות חדשות כאלה ואחרות. אך לא שמענו על כך שהמחלקה לנוער שוחר מדע במכללת וינגייט כמעט נסגרה או על כך שבבית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים ובאוניברסיטה העברית הפעילות צומצמה במידה רבה. אלפי בני נוער שהשתתפו בפעילות במקומות אלה במשך שנים לא ישובו אליהם השנה. ב”מרכז ידע גליל” שבצפון התקיימו עד לאחרונה תוכניות רבות ומבורכות. גם כאן עומדת המחלקה לנוער שוחר מדע לפני קשיים כספיים חמורים. המצב אינו טוב בהרבה במכון ויצמן, באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת בן-גוריון ובמוסדות נוספים. תוצאת לוואי נוספת היא שכל אותן מחלקות יתקשו להמשיך את מדיניות התמיכה בתלמידים מוכשרים שמשפחתם אינה מסוגלת לשלם את חלקה במימון ההשתתפות בחוג או במחנה. בכך תורם משרד החינוך במישרין להגדלת הפער החברתי.

מה שהביא את כל הגופים העוסקים בנוער שוחר מדע אל סף התהום הוא הקיצוץ האכזרי בתקציביהן. קיצוץ של כ-%20 בשנת התקציב 2001 לווה בקיצוץ נוסף, של יותר מ-%,50 בתקציב .2002 בצירוף השפעת האינפלציה, הקיצוץ מגיע בפועל לכ-%.80

מחלקות שקיימו תוכניות העשרה ענפות בשנת הלימודים תשס”ב יקבלו רק חלק קטן מההוצאות שהיו להן בפועל. גם מי שצפה מראש שיהיה קיצוץ בתקציבים בשיעור של כמה אחוזים – כפי שפירסמה הממשלה – ופעל בהתאם לכך, לא נערך לקיצוץ של יותר מ-%.50

המצב הכלכלי הקשה מחייב הקצאת תקציבים וקיצוצים. אולם לא צריך לחפש הרבה בדיווחים בעיתונים כדי להבין אילו חלקים מתקציב משרד החינוך לא קוצצו כלל ואף זכו לתוספת.

בבחינות השוואתיות של רמת התלמידים במתמטיקה הידרדרה ישראל למקום נמוך. חלקים גדלים והולכים של אוכלוסיית התלמידים בארץ לומדים בבתי ספר ובישיבות שבהם כלל אין מלמדים מדעים. מהאחרים נגזלת האפשרות להעשיר את המעוניינים לדעת יותר. כדי לעצור את הירידה ברמת המדעים יש לשפר את ההוראה, להלהיב ולעודד את התלמידים ולטפח את מי שמתעניין במדעים. את שיפור ההוראה אפשר להשיג על ידי הכשרת מורים וטיפוחם. לכן מדאיג במיוחד הקיצוץ הגדול בתקציב שמועיד המשרד לצורך זה. טיפוח ההתעניינות במדע ופתיחת חלונות לתחומיו השונים לבני הנוער הם נחלתן של המחלקות לנוער שוחר מדע. את המפעל שהוקם בעמל רב מחסל עכשיו משרד החינוך. כישלונו של משרד החינוך הוא אסון לכולנו.

* ד”ר פלטיאל מנהל את “צמ”ד – צעירים במדע” במכון ויצמן למדע ברחובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.