סיקור מקיף

התעשייה האווירית תציג, לראשונה בחו"ל, מטוס התרעה אווירית מוקדמת

מטוס העיטם יוצג בסלון האווירי בפארנבורו שבאנגליה באמצע יולי

מטוס ההתרעה האווירית המוקדמת (CAEW)
מטוס ההתרעה האווירית המוקדמת (CAEW)
מטוס ההתרעה האווירית החדש של חיל האוויר הישראלי (חה"א) – ה"עיטם", יוצג לראשונה בחו"ל בסלון האווירי פארנבורו 2008 (Farnborough 2008), שיתקיים באנגליה בין ה-14 ל-20 ביולי, 2008.

מטוס ה"עיטם", המכונה בעגה המקצועית CAEW (Conformal Airborne Early Warning), משמש כמערכת התראה אווירית מוטסת על פלטפורמת מטוס מנהלים G550 מתוצרת חברת גאלפסטרים האמריקאית. מערכות המשימה, המותקנות על גבי המטוס, פותחו ע"י אלתא מערכות, חטיבה וחברה-בת של התעשייה האווירית (תע"א) והינן הדור השלישי של מערכות מסוג זה.

מטוס ה-CAEW הראשון נמסר ע"י התעשייה האווירית לחיל האוויר הישראלי בפברואר 2007, ומשמש למגוון משימות: התרעה מוקדמת, איסוף מודיעין וניהול שליטה ובקרה של קרבות אוויר. מטוס ההתרעה המוקדמת השני סופק במאי 2008, לאחר התקנת מערכות משימה ייעודיות.

מטוס ההתרעה האווירית מסוגל לטוס לטווחים ארוכים בגובה רב. המטוס נושא מערך מכ"מ אלקטרוני אקטיבי (AESA – Active Electronically Steered Array technology) המשדר בשני תדרים, מערכת זיהוי עמית-טורף (מאפשר אבחנה בין מטוסים ידידותיים מול מטוסי אויב), מערכות מודיעין אלקטרונית (ESM – Electronic Support Measures), ומערכת להגנה עצמית. מטוס ה-CAEW אף נושא חליפת תקשורת מקיפה, המותאמת לפעולות בסביבה רשתית (NCO – Network Centric Operations), ומבטיחה יכולת פעולה משותפת עם כוחות ידידותיים בכל זירת התרחשות.

יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית, אמר: "תוכניות מטוסי משימה הם חלק מקווי העסקים העיקריים והחשובים של התעשייה האווירית. יש לנו הישגים טכנולוגיים ומבצעיים המציבים את התעשייה האווירית כמובילה ייחודית בין היצרניות הבינלאומיות".

ניסים הדס, מנכ"ל אלתא מערכות, אמר: "אלתא היתה הראשונה שפיתחה ויישמה טכנולוגית מערך מכ"מ אלקטרוני אקטיבי (AESA) במטוסי ההתרעה האוירית המוקדמת. מטוסים אלה מתופעלים בצורה שוטפת. המשוב שמתקבל מחיל האוויר הישראלי הוא שהמטוסים מפגינים ביצועים מעולים, ואנו מקבלים על כך מחמאות רבות".

אבישי יצחקיאן, סגן מנהל מפעל מטוסי משימה באלתא מערכות, אמר כי: "מטוס ההתרעה האווירית של אלתא הוא מהמתקדמים מסוגם. זוהי פריצת דרך טכנולוגית ומבצעית משמעותית, שיצרה שינוי בשוק מטוסי ההתרעה בעולם. בימינו תהליכי המזעור הטכנולוגי מאפשרים לנו לתת ללקוח את כל היכולות של מטוס התרעה גדול במטוס מנהלים קטן וחסכוני בדלק ובתפעול שוטף".

מטוס ההתרעה האווירית המוקדמת של אלתא מהווה שלב שני בתוכנית האסטרטגית של חיל האוויר הישראלי להחלפת מערך מטוסי המשימה הוותיק שלו בצי מטוסי G550 חדיש ובעל יחס עלות-תועלת מיטבי. השלב הראשון בתוכנית כלל הצטיידות במטוסי משימות מודיעין אלקטרוני (SEMA – Special Electronic Mission Aircraft) של אלתא, אשר שלושה מהם נכנסו לשירות פעיל בחה"א מאז 2006. מטוס המודיעין האלקטרוני מפגין ביצועים מעולים ומספק למקבלי ההחלטות תמונת קרב אלקטרונית (EOB – Electronic Order of Battle) בזמן אמת. השלב השלישי המתוכנן הוא הצטיידות במטוס מתקדם למשימות אוויר-קרקע.

התעשייה האווירית (תע"א) היא מובילה עולמית בתחום התעופה והביטחון בחלל, באוויר, ביבשה ובים, והיצואן התעשייתי הגדול ביותר בארץ. אלתא מערכות, חטיבה וחברה-בת של התע"א מתכננת, מפתחת, מייצרת ומוכרת ללקוחותיה מגוון מערכות ומוצרים מתחום האלקטרוניקה הצבאית. החטיבה פועלת כבית מערכות צבאיות המבוססות על חיישנים אלקטרומגנטיים (מכ"ם, לוחמה אלקטרונית, תקשורת) ועל טכנולוגיות מידע. מוצרי החטיבה מיועדים ומתאימים לכל זרועות הצבא (אוויר, ים ויבשה) ובעיקר לצורכי מודיעין, סיור ותצפית, התרעה מוקדמת ובקרה, מיגון והגנה, הרכשת מטרות ובקרת אש.

מכירות התעשייה האווירית בשנת 2007 הגיעו ל-3.3 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד דולר בשנת 2006, גידול של 18 אחוזים. מכירות חטיבת אלתא מערכות לשנת 2007 הסתכמו ב-925 מיליון דולר, לעומת 805 מיליון דולר בשנת 2006, גידול של כ-14 אחוזים.

7 תגובות

  1. ל-6. נכון מאד. אני מאמין שלישראל יש יכולת
    להשיג שליטה (גם אם מוגבלת) במרחב האווירי
    האירני (במיוחד, אם מחוסר ברירה, יצטרפו
    האמריקנים למבצע – שהרי האירנים – בפיהם
    לפחות, מאיימים גם על בסיסים אמריקנים).

  2. אם הכל נכון ועובד זה יופי של דבר. יתכן ומטוס כזה יוכל לאתר
    שיגור טילים מעל שטח אירן – ועם קצת מזל גם לאפשר את ירוטם
    (בשעת השיגור) באמצעות מטוסי קרב ומל"טים.

  3. השבוע דווח גם שהוא מתאים להטסת נוסעים
    למשל שר הביטחון היה אמור להיות ביוון ובערב כבר לחזור וזה
    המטוס שהטיס אותו

  4. האם עם כל אויב ניתן לדבר ?

    את היטלר ניסו לפייס. זה עלה ביוקר.
    גם את ערפאת ניסו לפייס. זה עלה ביוקר אבל פחות.

  5. עוד ועוד כלי מלחמה…. מעניין איך מחשבים שם מחירי עלות-תועלת מיטביים?

    כך או כך, עם כל הרע שבדבר, אני מניח שהכנסת טכנולוגיה לצבא היא דבר ברוך שימזער טעויות אנוש כמה שניתן. חבל שאי אפשר לעשות כלי טכנולוגי כזה גם בפוליטיקה – נניח משהו שיזכיר לפוליטיקאים שאחרי מלחמה ממילא יושבים לשולחן לדבר, אז אולי ניתן לעשות את זה לפני המלחמה ולחסוך כסף חיים ואימה ציבורית.

    בברכת חברים,
    עמי בכר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן