קומפיוג’ן מקימה יחידה חדשה בארה”ב לפיתוח תרופות המבוססות על נוגדנים

הנוגדנים יפותחו כנגד חלבוני מטרה שהתגלו על ידי קומפיוג’ן * דר’ מארי האק-פרנדשו ודר’ ג’ון ג’ האנטר ינהלו את המיזם החדש

אחד הנוגדנים שגילתה חברת קומפיג'ן. מתוך אתר החברה

קומפיוג’ן הודיעה על הקמת יחידה חדשה בקליפורניה, ארה”ב לצורך פיתוח תרופות המבוססות על נוגדנים חד-שבטיים בתחומי האונקולוגיה והאימונולוגיה. הנוגדנים יפותחו כנגד חלבוני מטרה שהתגלו על ידי קומפיוג’ן. Compugen Inc., היא חברת-בת בבעלות מלאה של קומפיוג’ן, ומטרתה לתרגם את המגוון הגדל והולך של חלבוני מטרה שהתגלו ועברו ולידציה על ידי חברת האם, לתרופות נוגדנים מבטיחות לצורך הסכמי רישוי או הסכמי פיתוח משותפים. קומפיוג’ן גם הודיעה היום שהחל מה- 1 באפריל, ימונו דר’ מארי האק-פרנדשו, כיו”ר Compugen Inc., ודר’ גו’ן ג’ האנטר, כסמנכ”ל מחקר ופיתוח נוגדנים וכמנהל היחידה החדשה.

היחידה החדשה בדרום סן פרנסיסקו תמוקם במתקנים ייעודים שנשכרו לאחרונה בהם ציוד המעבדה הנדרש. על ידי מיקום הפעילות במולדת הביוטק, החברה נגישה למספר גדול של מומחים בתחום התרופות הביולוגיות כמו גם לתשתיות תומכות. באמצעות היחידה החדשה, קומפיוג’ן צופה להגדיל באופן משמעותי את מספר חלבוני המטרה נגדם יפותחו נוגדנים תודות ליכולת לבצע פעילויות אלה בצורה יעילה יותר בתוך החברה ולא להסתמך רק על מיקור חוץ, כפי שתוכנן בעבר.

דר’ ענת כהן-דייג, נשיא ומנכ”ל קומפיוג’ן, אמרה, “אנחנו מאד שמחים לייסד את היחידה החדשה תחת ניהולם ותוך שימוש במומחיות של דר’ האק-פרנדשו ודר’ האנטר, שניהם חוקרים ומנהלים בולטים במחקר ופיתוח של נוגדנים תרופתיים בתחום הביוטכנולוגיה. אנו נמצאים בצומת חשוב בו הפלטפורמה הייחודית של קומפיוג’ן לאיתור חלבוני מטרה שכנגדם יפותחו נוגדנים מניבה מטרות חדשות ואיכותיות שיאפשרו פיתוח נוגדנים לטיפול בצרכים רפואיים שאין להם כיום מענה. אנו נלהבים ומצפים למנף את הפוטנציאל המסחרי של יכולות הגילוי החדשניות והמובילות שלנו על ידי הסכמי רישוי של הנוגדנים עצמם, שערכם המסחרי גבוה בהרבה מאלו של חלבוני המטרה”.

דר’ מארי האק-פרנדשו הוסיפה, “דר’ האנטר ואני שמחים לייסד ולהוביל את חברת הבת של קומפיוג’ן לפיתוח נוגדנים תרופתיים. לנוכח המדע המתקדם ופורץ הדרך של קומפיוג’ן ולנוכח המגוון הגדל של מטרות מבטיחות לנוגדנים, אנחנו מצפים לעבוד באופן הדוק עם המדענים וההנהלה של קומפיוג’ן בישראל כדי להבטיח את הפיתוח של תרופות מבוססות נוגדנים”.

בתפקידה כיו”ר בכיר של Compugen Inc., דר’ האק-פרנדשו תפקח על ההקמה והפעילות של יחידות הנוגדנים של החברה בארה”ב. לדר’ האק-פרנדשו יש ניסיון של מעל 20 שנה בתעשייה, ובתפקידה האחרון כיהנה כנשיאה המייסדת ומדענית ראשית של טקדה סן פרנסיסקו (TSF), חטיבת פיתוח הנוגדנים של טקדה פרמצבטיקה (Takeda pharmaceuticals). לפני כן, היא כיהנה במשרות מדעיות וניהוליות בכירות בג’ננטק, אבג’ניקס וזומה.

דר’ ג’ון ג’ האנטר מגיע אל קומפיוג’ן עם מעל 15 שנות ניסיון מדעי בחקר נוגדנים, גנומיקה ופיתוח תרופות. כסמנכ”ל מחקר ופיתוח נוגדנים ומנהל היחידה, דר’ האנטר יוביל את יצירת הנוגדנים כנגד מטרות שהתגלו על ידי קומפיוג’ן, ואת פיתוחם הפרה-קליני. לפני שהצטרף לקומפיוג’ן, דר’ האנטר כיהן כמנהל בכיר בזומה, שם היה אחראי על מהלכים אסטרטגיים ותפעוליים בפיתוח צנרת של נוגדנים פרה-קליניים. את הקריירה של בתעשייה החל במילניום פרמצבטיקה, שם התמחה בתרופות אונקולוגיות.

ההודעה הנוכחית מצטרפת להודעת החברה בדצמבר 2011 לפיה מתכוונת החברה להאיץ ולהרחיב באופן משמעותי את פעילות פיתוח הנוגדנים, המהווים, בשילוב עם חלבונים תרפויטיים, את מוקד העניין של החברה בתחומי אונקולוגיה ואימונולוגיה. באותה עת, וכתמיכה חלקית בהרחבת הפעילות בתחום הנוגדנים, קומפיוג’ן הכריזה גם על הסכם מימון מחקר בסך 8 מיליון דולר שנחתם עם בייז השקעות, תאגיד פרטי המשקיע בטכנולוגיות רפואיות חדשניות.

1. אם נניח יפתחו נוגדן נגד חלבון, יתנו אותו לבנאדם ולאחר מכן יתברר שהחלבון בכל זאת חשוב.
    איך אפשר לבטל את התנגודת החיסונית שנרכשה ?